  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: EMC
    Date: Thu, 2 Jul 2009 10:20:43 +0200

    Użytkownik "Adam" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:h2gmru$son$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Pytam, bo z tego co wiem, to dlawik laczy sie z pojemnoscia i mamy
    > filtr o danej f.
    Idealny dławik to tak, ale nie ma idealnych elementów.

    > Natomiast w katalogach podaja jakies f dlawików, tak jak
    > gdyby wiedzieli jaka mam "widziana" pojemnosc ukladu.

    Nie układu, ale samego dławika.
    Przy tej częstotliwości dławik rezonuje sam ze swoją własną pojemnością.
    Powyżej tej częstotliwości już jest bardziej pojemnością niż dławikiem.

    Kondensatory też nie są idealnymi elementami (powyżej pewnej częstotliwości
    są już bardziej dławikiem niż kondensatorem).
    Na przykład (według moich dość starych notatek na podstawie danych
    katalogowych firm) ceramiczny SMD 100nF X7R Muraty przy 20MHz rezonuje z
    własną indukcyjnością szeregową, a EPCOSa robi to już przy około 13MHz.
    Nie wiem dla jakich wymiarów to sobie pisałem, ale przypuszczam, że 0603.
    Dane Muraty to z programu, który był na ich stronie, i rysował ch-ki każdego
    produkowanego przez nich kondensatora.
    a EPCOSa chyba z pdf-a.
    Elementy przewlekane będą pod tym względem znacznie gorsze bo mają dłuższe
    doprowadzenia.

    Ogólnie aby cokolwiek ocenić powyżej 10MHz to bezwzględnie trzeba
    uwzględniać elementy pasożytnicze występujące w dławikach i pojemnościach.
    Małe rezystory (setki ohm) SMD można uważać za idealne do około 1GHz.
    P.G.