  • 1. Data: 2009-07-01 15:20:20
    Temat: EMC
    Od: "Adam" <g...@o...pl>

    Witam Szanownych Kolegów,
    otóż mam urządzonko, które w skrócie pobiera kilka amperów 2 - 4 i ma uP. I
    tak się nieszczęśliwie okazało, że mniej więcej na częstotliwości (mierzonej
    oscyloskopem zaraz przed stabilizatorem, czyli na zasilaniu) ~= 250MHz,
    sieje. Mam taki chiński oscyloskop, ale wierzę, że pokazuje dobrze. Zresztą
    ta częstotliwość to chyba mniej więcej 1/T, gdzie T to czas wykonywania
    instrukcji uP. Po prostu steruję tranzystorami i trochę się tam prądy
    przełączają.
    Prosiłbym o radę jak się tego pozbyć. Znalazłem w tme coś takiego jak "filtr
    szerokopasmowy EMI serii BNX", który wydaje się tłumić wszystko od 1MHz do
    1000MHz. Ale jakoś nie wierzę, żeby podłączenie go (jeszcze nie wiem czy za
    czy przed stabilizatorem) po prostu rozwiązało sprawę. Czy polecanie
    poczytać na temat dławików i obwodów LC, tyle, że z tego co widzę to dławiki
    (takie co to mają napisane w opisie częstotliwośc rezonansowa = 250MHz,
    mniej więcej) nie mają prądu w A tylko w mA. Jeśli macie jakieś
    doświadczenia w tej dziedzinie, będę wdzięczny za jakieś info. Może są w
    ogóle na to jakieś normy i w nich są jakieś propozycje?

    Z góry dzięki za odpowiedź
    Pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2009-07-01 16:02:55
    Temat: Re: EMC
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Adam pisze:
> [...]
    > przełączają.
    > Prosiłbym o radę jak się tego pozbyć. Znalazłem w tme coś takiego jak "filtr

    Ekspertem nie jestem. Jednak zasada jest taka, że zakłócenia najlepiej
    tłumić jak najbliżej źródła. Jeśli podejrzewasz, że to procesor sieje po
    szynie zasilającej, to daj w szereg z zasilaniem procesora perełkę
    ferrytową (oczywiście za nią bezpośrednio na pinach uC powinny być
    kondensatory odsprzęgające). Przy częstotliwościach takich jak twoja
    niewiele (albo i nic) można ugrać przy pomocy kondensatorów, większy
    wpływ ma prawidłowe rozłożenie płaszczyzn zasilających.

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 3. Data: 2009-07-01 18:51:44
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Adam wrote:
> [...]
    > oscyloskopem zaraz przed stabilizatorem, czyli na zasilaniu) ~= 250MHz,

    Jesli masz 250MHz, to ciezko moze byc to odklocic nawet przy samym
    procesorze. Zaklada sie ze od 150-200MHz w gore to decoupling zasilania
    robi sie juz w srodku scalaka (bo indukcyjnosc doprowadzen przeszkadza).
    Wielu ekspertow SI twierdzi ze na plytce (z ukladami cyfrowymi) nie ma
    co odklocac powyzej 100MHz bo powinno to byc w chipie zrobione.

    Poza tym jaki chinski oscyloskop dobrze pokaze 250MHz? Prostokat? Sinus?
    Mam na mysli ze moze jakies harmoniczne widzisz?

    --
    Jerry1111

  • 4. Data: 2009-07-01 21:52:59
    Od: "Adam" <g...@o...pl>

    > Poza tym jaki chinski oscyloskop dobrze pokaze 250MHz? Prostokat? Sinus?
    > Mam na mysli ze moze jakies harmoniczne widzisz?
    >
    > --
    > Jerry1111

    Generalnie ma on funkcje FFT i jak odpowiednio pokrece podstawa czasu to
    widze taki pagórek przy 250MHz. Najwiekszy ze wszystkich innych.
    Chociaz pytanie bylo dobre - oscyloskop ma pasmo 20MHz, wiec to FFT
    rozumiem, ze sobie wylicza. Zawsze mozna mi zarzucic, ze nie wiadomo co on
    pokazuje przy 250MHz jak ma mniejsze pasmo o rzad wielkosci. Niestety nie
    mam analizatora widma do tej czestotliwosci wiec radze a przynajmniej
    próbuje sobie poradzic tak.
    Tak sobie jeszcze mysle, do uP mam podlaczone tranzystory, w obudowie
    TO220 - maja wytrzymac 2A na kazdy. Sa pnp i npn. Duzy prad, moze strome
    zbocze? Moze by taki maly obwód rc na bazie? Popróbuje.
    A zapytam jeszcze inaczej, czy jesli bym znalazl dlawik o odpowiedniej
    wytrzymalosci pradowej, to wlaczenie go w szereg z zasilaniem ma szanse cos
    pomóc? Pytam, bo z tego co wiem, to dlawik laczy sie z pojemnoscia i mamy
    filtr o danej f. Natomiast w katalogach podaja jakies f dlawików, tak jak
    gdyby wiedzieli jaka mam "widziana" pojemnosc ukladu.

    Bardzo dzieki za wskazówki
    Pozdrawiam
    Adam

  • 5. Data: 2009-07-01 22:40:10
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

> [...]
    > widze taki pagórek przy 250MHz. Najwiekszy ze wszystkich innych.
    > Chociaz pytanie bylo dobre - oscyloskop ma pasmo 20MHz, wiec to FFT

    Prawdopodobnie oscylek zmysla. W jednym z ostatnich wydan EP przy okazji
    opisu jakiegos Rigola pisali o podobnym bledzie. Czy ten pik zalezy od
    podstawy czasu?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2009-07-02 08:20:43
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Adam" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Pytam, bo z tego co wiem, to dlawik laczy sie z pojemnoscia i mamy
    > filtr o danej f.
    Idealny dławik to tak, ale nie ma idealnych elementów.

    > Natomiast w katalogach podaja jakies f dlawików, tak jak
    > gdyby wiedzieli jaka mam "widziana" pojemnosc ukladu.

    Nie układu, ale samego dławika.
    Przy tej częstotliwości dławik rezonuje sam ze swoją własną pojemnością.
    Powyżej tej częstotliwości już jest bardziej pojemnością niż dławikiem.

    Kondensatory też nie są idealnymi elementami (powyżej pewnej częstotliwości
    są już bardziej dławikiem niż kondensatorem).
    Na przykład (według moich dość starych notatek na podstawie danych
    katalogowych firm) ceramiczny SMD 100nF X7R Muraty przy 20MHz rezonuje z
    własną indukcyjnością szeregową, a EPCOSa robi to już przy około 13MHz.
    Nie wiem dla jakich wymiarów to sobie pisałem, ale przypuszczam, że 0603.
    Dane Muraty to z programu, który był na ich stronie, i rysował ch-ki każdego
    produkowanego przez nich kondensatora.
    a EPCOSa chyba z pdf-a.
    Elementy przewlekane będą pod tym względem znacznie gorsze bo mają dłuższe
    doprowadzenia.

    Ogólnie aby cokolwiek ocenić powyżej 10MHz to bezwzględnie trzeba
    uwzględniać elementy pasożytnicze występujące w dławikach i pojemnościach.
    Małe rezystory (setki ohm) SMD można uważać za idealne do około 1GHz.
    P.G.

  • 7. Data: 2009-07-02 16:51:34
    Od: "Adam" <g...@o...pl>

    Witam,
    to odpowiem na dwa posty naraz. ;)
    Tak, zależy od podstawy czasu. Też mnie to zdziwiło, ale pomyślałem, że może
    dostosowuje widziany zakres f do widzianego zakresu T. Ten oscyloskop, ma
    pasmo 20MHz, ale gdzieś tam widziałem, że niby potrafi próbkować do 25Giga
    Sampli na sekundę. Nie wiem skąd on to bierze, ale podejrzewam, że dla
    jakiegoś idelanego sinusa. Oscyloskop wygląda w porządku - Gwinstek.

    A co do kondensatorów, to są firmy, które dają pdf'y do kondensatora.
    Pierwszy raz jak to zobaczyłem to się zdziwiłem. Ale są porządne firmy na
    świecie ;)
    Myślałem, że 250MHz to jakiś standard i po prostu się jakiś dławik daje i
    już. A tu widzę sprawa się komplikuje skoro piszecie, że już od 10MHz
    zaczyna się zabawa.

    Posprawdzam, jak dojdę do jakichś sensownych wniosków to się pochwalę.
    Jeszcze raz dzięki za informacje.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2009-07-03 08:53:51
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    Adam napisał(a):
> [...]
    > Sampli na sekundę. Nie wiem skąd on to bierze, ale podejrzewam, że dla
    > jakiegoś idelanego sinusa. Oscyloskop wygląda w porządku - Gwinstek.

    Potrafi ale tak nie do końca. Trochę teorii: w jednym wyzwoleniu
    rejestruje z szybkością na jaką pozwala przetwornik, czyli te kilkaset
    MSa/s czy ile tam ma, ale to co widzisz na ekranie jest wyprodukowane na
    podstawie wielu takich rejestracji, gdzie każda jest lekko przesunięta
    względem pozostałych. Dla 25 GSa/s to przesunięcie wypadałoby na
    poziomie 40 ps. Przy jakiej to podstawie czasu? Powiedzmy 1 ns/div, więc
    jak masz cały rekord widoczny na ekranie to w odcinek o długości 10 ns
    zmieści się 250 próbek. Ale to też nie do końca :-) Nie oznacza to
    bowiem, że masz np. przetwornik 1 GSa/s i on w jednym wyzwoleniu
    ustrzeli 10 próbek, potem powtórzy to 25 razy, resztę sam dorysuje i
    wyśle na ekran. Rejestracji może być mniej a tego dorysowywania więcej,
    niestety. 25 GSa/s to jeszcze nie znaczy, że masz kolejne rejestracje
    poprzesuwane co 40 ps. Może ich być powiedzmy z pięć tylko, ale
    przesunięcie zrobione z daną rozdzielczością, czyli tak jakoby te 25
    GSa/s, choć w rzeczywistości (tutaj połowę) mniej. Niestety czasem tak
    piszą a nie dopowiadają, że zbierać próbki z szybkością x próbek/s to
    nie znaczy zebrać x próbek w ciągu sekundy :-)
    Druga sprawa, jak masz analogowy tor przed przetwornikiem, którego pasmo
    -3dB kończy się na 20 MHz, to jak myślisz, jakim cudem przedostanie się
    przez niego jakaś harmoniczna 250 MHz? Jakby to takie proste było to by
    się wejścia robiło na BC107 a resztę nadgoniło poprzesuwanym próbkowaniem.
    Sprawa trzecia. Jak wyzwalanie lata w te i we w te, a może i lata
    zazwyczaj odwrotnie proporcjonalnie do ceny oscyloskopu, to próbki są
    pobierane w kolejnych akwizycjach w miejscach innych niz te, w które je
    potem oscyloskop ulokuje. Skutkiem tego są takie jakieś uskoki i szpilki
    na przebiegu, na ekranie to można jakoś zamaskować, ale jak na podstawie
    takiego rekordu zrobisz FFT to na nim wyjdą składniki, których w
    rzeczywistości nie ma, są tylko skutkiem jittera wyzwalania.
    Najbezpieczniej pobrać wszystko w jednym cyklu, ale to trzeba mieć
    odpowiednio szybki przetwornik i pracować w czasie rzeczywistym a nie
    ekwiwalentnym.

    Andrzej Kamieniecki

  • 9. Data: 2009-07-03 09:30:40
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > oscyloskopem zaraz przed stabilizatorem, czyli na zasilaniu) ~= 250MHz,
    > sieje. Mam taki chiński oscyloskop, ale wierzę, że pokazuje dobrze.

    Witam
    Napisz proszę dlaczego ogólnie robiłeś tego typu test?

    Wyglada na to, że nie ma on się nijak do rzeczywistych problemów jakie
    występują podczas badań EMC.

    Jaki tam jest procesor? Pracuje na 250MHz? Bo tak jakoś wspominałeś o tych
    odwrotnościach okresu.

    Skoro oscyloskop ma pasmo ok. 20MHz to ogólnie gdybanie o 10x większych
    częstotliwościach to nie ma sensu. Sprawdź, czy przy padkiem bez włączenia
    urządzenia nie masz podobnych pomiarów oscyloskopowych.
    EM

  • 10. Data: 2009-07-03 09:37:33
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    EM napisał(a):
    [ciap]
    > Skoro oscyloskop ma pasmo ok. 20MHz to ogólnie gdybanie o 10x większych
    > częstotliwościach to nie ma sensu. Sprawdź, czy przy padkiem bez włączenia
    > urządzenia nie masz podobnych pomiarów oscyloskopowych.

    dokładnie, nie ma sensu. Ale bez podłączonego sygnału z urządzenia
    problem może mu zniknąć błędnie sugerując że pochodził od tego
    procesora. Musiałby podać jakiś inny sygnał podobny temu rzeczywistemu,
    żeby time interpolator zdołał popełnić te same błędy przy zapisywaniu
    rekordu w trybie ET. Jak nie ma sygnału na wejściu, to jeden pies czy
    próbki są lokowane dokladnie czy nie bo i tak wyjdzie jedna kreska a FFT
    bez żadnych dziwnych prążków.

    Andrzej Kamieniecki