    From: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: EMC
    Date: Fri, 03 Jul 2009 10:53:51 +0200

    Adam napisał(a):
    > Tak, zależy od podstawy czasu. Też mnie to zdziwiło, ale pomyślałem, że może
    > dostosowuje widziany zakres f do widzianego zakresu T. Ten oscyloskop, ma
    > pasmo 20MHz, ale gdzieś tam widziałem, że niby potrafi próbkować do 25Giga
    > Sampli na sekundę. Nie wiem skąd on to bierze, ale podejrzewam, że dla
    > jakiegoś idelanego sinusa. Oscyloskop wygląda w porządku - Gwinstek.

    Potrafi ale tak nie do końca. Trochę teorii: w jednym wyzwoleniu
    rejestruje z szybkością na jaką pozwala przetwornik, czyli te kilkaset
    MSa/s czy ile tam ma, ale to co widzisz na ekranie jest wyprodukowane na
    podstawie wielu takich rejestracji, gdzie każda jest lekko przesunięta
    względem pozostałych. Dla 25 GSa/s to przesunięcie wypadałoby na
    poziomie 40 ps. Przy jakiej to podstawie czasu? Powiedzmy 1 ns/div, więc
    jak masz cały rekord widoczny na ekranie to w odcinek o długości 10 ns
    zmieści się 250 próbek. Ale to też nie do końca :-) Nie oznacza to
    bowiem, że masz np. przetwornik 1 GSa/s i on w jednym wyzwoleniu
    ustrzeli 10 próbek, potem powtórzy to 25 razy, resztę sam dorysuje i
    wyśle na ekran. Rejestracji może być mniej a tego dorysowywania więcej,
    niestety. 25 GSa/s to jeszcze nie znaczy, że masz kolejne rejestracje
    poprzesuwane co 40 ps. Może ich być powiedzmy z pięć tylko, ale
    przesunięcie zrobione z daną rozdzielczością, czyli tak jakoby te 25
    GSa/s, choć w rzeczywistości (tutaj połowę) mniej. Niestety czasem tak
    piszą a nie dopowiadają, że zbierać próbki z szybkością x próbek/s to
    nie znaczy zebrać x próbek w ciągu sekundy :-)
    Druga sprawa, jak masz analogowy tor przed przetwornikiem, którego pasmo
    -3dB kończy się na 20 MHz, to jak myślisz, jakim cudem przedostanie się
    przez niego jakaś harmoniczna 250 MHz? Jakby to takie proste było to by
    się wejścia robiło na BC107 a resztę nadgoniło poprzesuwanym próbkowaniem.
    Sprawa trzecia. Jak wyzwalanie lata w te i we w te, a może i lata
    zazwyczaj odwrotnie proporcjonalnie do ceny oscyloskopu, to próbki są
    pobierane w kolejnych akwizycjach w miejscach innych niz te, w które je
    potem oscyloskop ulokuje. Skutkiem tego są takie jakieś uskoki i szpilki
    na przebiegu, na ekranie to można jakoś zamaskować, ale jak na podstawie
    takiego rekordu zrobisz FFT to na nim wyjdą składniki, których w
    rzeczywistości nie ma, są tylko skutkiem jittera wyzwalania.
    Najbezpieczniej pobrać wszystko w jednym cyklu, ale to trzeba mieć
    odpowiednio szybki przetwornik i pracować w czasie rzeczywistym a nie
    ekwiwalentnym.

    Andrzej Kamieniecki