    From: "William" <n...@m...mnie.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektryka - puszka natynkowa, podłączenie ściemniacza
    Date: Fri, 13 Mar 2009 08:09:05 +0100

    > 1. Jak mam go zamontować natynkowo? Domyślam się że potrzebuję jakiejś
    > puszki. Znalazłem taką: http://www.allegro.pl/item568544734.html ale
    > tu jest napisane, że to jest tylko pod ściemniacz podwójny - a ja mam
    > pojedynczy. Czy może po prostu iść do sklepu elektrycznego w okolicy
    > (Grodno) i coś mi dobiorą?

    Tak. Są ramki do osadzania osprzetu podtynkowego natynkowo. Powszechnie spotykane w
    mieszkaniach z "wielkiej płyty". Nie wiem czy w Grodnie jest takie budownictwo.

    > 2. Podłączenie. Nie mam dostępnego przewodu uziemiającego, poza tym nie
    > wiem, czy żarówki są na fazie czy na zerze (dopiero będę to sprawdzał).
    > Jeżeli okaże się że na fazie (czyli zero będzie w puszce), to mogę
    > podłączyć zero zamiast uziemienia, czy lepiej jednak nie "mostkować"?
    > Z jednej strony ściemniacz może przebić, ale z drugiej zero gdzieś na
    > klatce może się upalić...

    Taki ściemniacz dotykowy potrzebuje przewodu PE po pierwsze dla ochrony przed
    porażeniem a po drugie dla filtrowania zakłóceń z sensora. Jeśli zrobisz tam
    "zerowanie" to masz duże szanse na to, że np. włączenie lodówki będzie włączało
    światło. Może już czas na remont instalacji elektrycznej...

    > 3. Na schemacie podłączenia jest zaznaczone że żarówka powinna być na
    > przewodzie zerowym, a faza w gniazdku. Jeżeli mam odwrotną sytuację to
    > mimo wszystko mogę podłączyć ten ściemniacz zgodnie z zasadą, że jeżeli
    > urządzenia połączone są szeregowo, to ich kolejność nie ma znaczenia?

    Ma znaczenie. Dla bezpieczeństwa wymieniającego żarówkę wypust powinien mieć
    odłączaną "fazę" a nie "zero". Z tego samego powodu zero łączy się z gwintem a fazę
    ze stopką oprawy.