  • 1. Data: 2009-03-13 00:00:24
    Temat: Elektryka - puszka natynkowa, podłączenie ściemniacza
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Wiem że nie do końca zgodne z tematem grupy, ale nie znalazłem lepszej.

    Kupiłem ściemniacz na tej aukcji:

    http://allegro.pl/item560573415.html

    To chyba to samo co ten (tu jest szerszy opis):

    http://www.allegro.pl/item571437206.html

    Wygląda na to że to "EMC METAL" to jakaś seria, na Allegro są też gniazdka
    itd. podpisane "EMC METAL":

    http://www.allegro.pl/search.php?string=emc+metal&or
    der=p

    Pytania są dwa:

    1. Jak mam go zamontować natynkowo? Domyślam się że potrzebuję jakiejś
    puszki. Znalazłem taką: http://www.allegro.pl/item568544734.html ale
    tu jest napisane, że to jest tylko pod ściemniacz podwójny - a ja mam
    pojedynczy. Czy może po prostu iść do sklepu elektrycznego w okolicy
    (Grodno) i coś mi dobiorą?

    2. Podłączenie. Nie mam dostępnego przewodu uziemiającego, poza tym nie
    wiem, czy żarówki są na fazie czy na zerze (dopiero będę to sprawdzał).
    Jeżeli okaże się że na fazie (czyli zero będzie w puszce), to mogę
    podłączyć zero zamiast uziemienia, czy lepiej jednak nie "mostkować"?
    Z jednej strony ściemniacz może przebić, ale z drugiej zero gdzieś na
    klatce może się upalić...

    3. Na schemacie podłączenia jest zaznaczone że żarówka powinna być na
    przewodzie zerowym, a faza w gniazdku. Jeżeli mam odwrotną sytuację to
    mimo wszystko mogę podłączyć ten ściemniacz zgodnie z zasadą, że jeżeli
    urządzenia połączone są szeregowo, to ich kolejność nie ma znaczenia?

    Pozdrawiam.

    --
    http://www.extreme-photo.pl/

  • 2. Data: 2009-03-13 07:09:05
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > tu jest napisane, że to jest tylko pod ściemniacz podwójny - a ja mam
    > pojedynczy. Czy może po prostu iść do sklepu elektrycznego w okolicy

    Tak. Są ramki do osadzania osprzetu podtynkowego natynkowo. Powszechnie spotykane w
    mieszkaniach z "wielkiej płyty". Nie wiem czy w Grodnie jest takie budownictwo.

> [...]
    > podłączyć zero zamiast uziemienia, czy lepiej jednak nie "mostkować"?
    > Z jednej strony ściemniacz może przebić, ale z drugiej zero gdzieś na

    Taki ściemniacz dotykowy potrzebuje przewodu PE po pierwsze dla ochrony przed
    porażeniem a po drugie dla filtrowania zakłóceń z sensora. Jeśli zrobisz tam
    "zerowanie" to masz duże szanse na to, że np. włączenie lodówki będzie włączało
    światło. Może już czas na remont instalacji elektrycznej...

> [...]
    > mimo wszystko mogę podłączyć ten ściemniacz zgodnie z zasadą, że jeżeli
    > urządzenia połączone są szeregowo, to ich kolejność nie ma znaczenia?

    Ma znaczenie. Dla bezpieczeństwa wymieniającego żarówkę wypust powinien mieć
    odłączaną "fazę" a nie "zero". Z tego samego powodu zero łączy się z gwintem a fazę
    ze stopką oprawy.

  • 3. Data: 2009-03-13 20:31:05
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Adam Wysocki pisze:

    > Kupiłem ściemniacz na tej aukcji:
    > http://allegro.pl/item560573415.html

    Mam w domu takie trzy, zamontowane pod tynkiem.
    Blok z wielkiej płyty, PE nie ma (w ścianach tylko aluminiowe L i N),
    dlatego nie podłączyłem PE do obudowy. Działa poprawnie.

    Ważne jednak, aby nie pomylić kabelków: przez ściemniacz musi
    przechodzić faza, a zero bezpośrednio do żarówki. Nie wiadomo czemu
    miałem w mieszkaniu w jednym pokoju odwrotnie (tzn. tradycyjny włącznik
    rozłączał zero, a faza była na stałe dołączona do żarówki) - budowlańcom
    w latach '70 było może w końcu wszystko jedno bo i tak działało? Ale
    ściemniacz nie chciał tak pracować poprawnie.

> [...]
    > mimo wszystko mogę podłączyć ten ściemniacz zgodnie z zasadą, że jeżeli
    > urządzenia połączone są szeregowo, to ich kolejność nie ma znaczenia?

    Ściemniacz ma 2 zaciski: wejście fazy i wyjście fazy.
    Jeżeli masz obok też dostęp do PE, podłącz do metalowej ramki. Ale bez
    tego też działa poprawnie (wykrywając dotknięcie palcem sensora czyli
    doziemienie).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2009-03-13 20:59:43
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    "zerowanie" to masz duże szanse na to, że np. włączenie lodówki będzie włączało
    światło. Może już czas na remont instalacji elektrycznej...

    A tu bym polemizował, zazwyczaj płytka sensora ma kontakt z resztą
    obwodu przez specjalny rezystor masowy kilka MOhm o odpowiednim napięciu
    przebicia właśnie w celu zabezpieczenia przed porażeniem.

  • 5. Data: 2009-03-18 03:02:07
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Dybkowski <a...@4...pl> wrote:

    > Mam w domu takie trzy, zamontowane pod tynkiem.
    > Blok z wielkiej płyty, PE nie ma (w ścianach tylko aluminiowe L i N),
    > dlatego nie podłączyłem PE do obudowy. Działa poprawnie.

    Ja już też i też jest ok - dzięki za odpowiedzi :)

    --
    http://www.gophi.pl/