  • 241. Data: 2020-12-13 21:49:43
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-12-13 o 14:39, trybun pisze:
> [...]
    noblok-inverter-12kw-9734429361

    u-inwerter-fujitsu-16-5-kw-gsx

    > Dzięki bardzo za wyjaśnienia. Widzę ze jednak chyba muszę wykombinować
    > coś innego. To co mi polecał konsultant na pewno nie sprawdzi się do
    > ogrzania domu. Bylem u znajomego i zasięgnąłem języka, ma instalację
    > ponad dwa razy większą (8kw) od tej mi proponowanej i nie dość że
    > temperaturę ma ustawiona tylko na +20stopni a nie ma jeszcze mrozów to i
    > tak spory deficyt na licznikach.
    A jest prosumentem? zmagazynował energię w energetyce? bo jak nie to lipa,
    wiadomo że teraz panele mają marną wydajność.

    >Więc chyba to jednak prawda z tym że do
    > ogrzewania domu to te dachowe panele za bardzo nie pasują.

    Pasują ale trzeba dopasować wszystkie elementy układanki, po 1 musi być
    PC bo bezz tego braknie ci energii,
    dwa musi być PV, najlepiej 10kw no oczywiście musi być prosument, czyli
    teraz zimą odbierasz
    energię z elektrowni którą oddałeś latem. Tylko taka całość ma sens.
    Więc remont domu zaczynasz teraz od instalacji PV żeby Ci już
    produkowała prąd na magazyn, a na wiosnę/lato w przyszłym roku wywalasz
    piec i instalujesz PC do grzania CWU a potem CO.

    --
    Janusz

  • 242. Data: 2020-12-13 22:57:58
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

> [...]
    > Miałem w domu przyłącze robione za Niemca jeszcze - przewodem w
    > bawełnie. Do zabezpieczenia przedlicznikowego 2x10 mm? miedzi.
    >
    > Obecnie mam 4x16 mm? przyłącze plus uziemienie 10 mm?.
    >
    > Deklarowana moc obecnie to 14 kW, zabezpieczenie 3x25A. Bez zmiany
    > osprzętu mogę maksymalnie pociągnąć 24 kW (3x35A). Jakbym chciał
    > więcej, to musiałbym wymienić podstawy bezpieczników
    > przedlicznikowych.
    >
    > Opłaty stałe za moc deklarowaną są niewielkie. Jednorazowo płacisz
    > kilkadziesiąt PLN za każdy kW zwiększenia mocy.

    A ile masz do trafo i jakiej grubości jest linia zasilająca?
    Da radę wytrzymać 100A z zachowaniem normy -15%?

    U mnie na wiosce od trafo mam ok 500m i linia jest
    bodajże 50mm2 aluminum.

    Co z tego że masz przyłącze jak spadek na linii będzie wielokrotnie
    większy od dopuszczalnego i nie zwiększą Ci mocy przyłączeniowej.

    W bloku gdzie trafo jest na parterze lub w stacji obok nie ma tego
    problemu ale na wsi gdzie masz po 500-2000m do trafo to już jest problem.

    --
    pzdr, j.r.

  • 243. Data: 2020-12-14 09:14:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jacek,

    Ja pisze o przyłączu. Linia raczej nie wyrobi ze spadkami :(

    > U mnie na wiosce od trafo mam ok 500m i linia jest
    > bodajże 50mm2 aluminum.

    Mam mniej więcej tak samo. Tyle, że ostatnie 80 metrów to chyba 4x25
    mm? Al.

    > Co z tego że masz przyłącze jak spadek na linii będzie wielokrotnie
    > większy od dopuszczalnego i nie zwiększą Ci mocy przyłączeniowej.

    Ale ja się odnoszę do rzekomego ograniczenia w przyłączu. W Polsce
    mało kto zamawia większą moc niż kilkanaście kW.

    > W bloku gdzie trafo jest na parterze lub w stacji obok nie ma tego
    > problemu ale na wsi gdzie masz po 500-2000m do trafo to już jest problem.

    Nie jest tak źle - napięcie jest stabilne, pomimo tego, że dość sporo
    budynków jest do tej linii podłączonych. Aż zaskakujące.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 244. Data: 2020-12-14 11:05:57
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    niedziela, 13 grudnia 2020 o 14:43:58 UTC+1 trybun napisał(a):
    > Z grubsza zaznajomiłem się ze sprawą. U znajomego nawet instalacja 8KW
    > i pompa ciepła, grzanie na pół gwizdka się nie sprawdza, jednym słowem w
    > domu dość chłodno a na liczniku spory deficyt, aż strach pomyśleć co
    > będzie gdy przyjdzie prawdziwa zima.

    A ja mam instalację 10kW, pompę ciepła, 230m2 użytkowej i wystarcza na wszystko.

    Nie zaznajomiłeś się ze sprawą z grubsza, tylko w ogóle. Zacznij od zapotrzebowania
    domu na energię, bo póki co jeżdżąc Kamazem dziwisz się że czyiś maluch nie pali
    40/100.

    L.

  • 245. Data: 2020-12-14 12:49:50
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

> [...]
    >
    > Nie jest tak źle - napięcie jest stabilne, pomimo tego, że dość sporo
    > budynków jest do tej linii podłączonych. Aż zaskakujące.

    Jak bawię się spawarką inwerterową 250A jednofazową ustawioną na ok 130A
    to nie ma problemu ale gdy ruszę stare dobre trafo spawalnicze 2f to już
    przy spawaniu 3,25mm2 elektrodą niektóre LED-y i halogeny zaczynają migać.

    Właśnie w tym jest problem że w momencie gdy kilka osób chce przejść
    na PC i panele w zimę brakuje zapasu mocy.

    Od wielu lat dzień przed wigilią zwykle jest akcja ciemność gdy wszyscy
    zaczynają prać, piec, gotować i prasować.
    Ostatnio już przyjeżdżali energetycy podmieniać BM-y 160A na 250A
    żeby nie wywalało przed świętami. Chłodno na dworze to można trochę
    trafo przeciążyć, po nowym roku wracają do standardu.

    Dlatego tam gdzie nie ma nowych trafo z większą mocą nie da się
    wszystkich przełączyć na elektryczne ogrzewanie.
    Problemem stają się coraz powszechniejsze indukcje zamiast
    kuchni gazowej.
    Jestem lekko w temacie ponieważ sąsiad ma firmę instalatorską i co
    chwilę opowiada że zakład nie chce na danym trafie już instalacji PV.

    Zdarzają się trafa gdzie w szczycie produkcji napięcie dochodzi
    do 270VAC na końcu linii.

    Opowiadał kolega że w takiej sytuacji padła prawie cała elektronika w
    domu. Szukali na N nie kontaktów itp a dopiero jak słońce przyświeciło
    skoczyło napięcie w górę.
    Dziwne że aż tyle falownik pozwolił podnieść napięcie.
    Dopiero po zmianie nastaw falownika się uspokoiło ale falownik z 12kW
    paneli momentami daje tylko do sieci 7-9 kW z tego powodu.

    Zakład zaproponował wymianę linii zasilającej na odcinku ok 250m
    na koszt właściciela ponieważ licznik ma w granicy działki a te
    250m to już u niego na działce...

    --
    pzdr, j.r.

  • 246. Data: 2020-12-14 18:30:04
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    poniedziałek, 14 grudnia 2020 o 13:30:50 UTC+1 Jacek R. napisał(a):
    > Właśnie w tym jest problem że w momencie gdy kilka osób chce przejść
    > na PC i panele w zimę brakuje zapasu mocy.

    To nie jest problem z osobami które coś chcą tylko zacofania energetyki (za małe
    transformatory),
    liczenia zapotrzebowania na moc ze współczynnikiem jednoczesności pamiętającym PRL
    itp.

> [...]
    > Dopiero po zmianie nastaw falownika się uspokoiło ale falownik z 12kW
    > paneli momentami daje tylko do sieci 7-9 kW z tego powodu.

    To jakaś wiejska legenda albo spieprzona instalacja. Po pierwsze falownik
    ma ograniczenie na 253V. Jak ktoś to zmieni to powinna wylecieć przepięciówka
    przy 270V faza-N. Chyba że było i grzebane przy falowniku i nie ma żadnych
    przepięciówek.

    L.

  • 247. Data: 2020-12-14 19:22:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 14 grudnia 2020 o 18:30:06 UTC+1 Lisciasty napisał(a):
> [...]
    > przy 270V faza-N. Chyba że było i grzebane przy falowniku i nie ma żadnych

    Na grupie elektronika można nie mieć podstawowych informacji o prądzie. A szkoda. Bo
    jak by ktoś miał pojecie o prądzie przemiennym to by wiedział ze oddawanie pradu do
    sieci bez wzgledu ja to czy to elektrownia w Bełchatowie czy jeden panel stu watowy
    nie polega na tym ze daje wyższe napiecie a ze jest przesunięcie fazy pomiędzy siecią
    a tym co daje do sieci prąd. Jesli w sieci pojawia się wyższe niz dopuszczalne
    napiecie to znaczy ze regulacja sieci nie działa albo źle działa a nie ze jest dużo
    paneli w nią włączonych. Zeby bez specjalnych kosztow po stronie wlascicieli sieci
    siec działała prawidlowo w zakresie regulacji czestotliwosci i napięcia ci co
    zarządzają sieciami chcą mieć możliwość zdalnego wyłączania małych instalacji
    generujących prąd. Akumulator zrobiony przez tesle dla Australii nie sluzy zadnym
    szczytnym celom bo najwięcej kasy jego właściciele zarabiają na bilansowaniu sieci
    czyli w dużym uproszczeniu na utrzymywaniu stalej częstotliwości. Jest kilka tysięcy
    razy szybszy od każdego generatora. Ten akumulator kosztował jakieś kosmiczne
    pieniądze i w necie napisali ze zwrocil sie chyba po czterech tygodniach czy
    miesiacach pracy. A ze temat jest o opłacalności to informuje i oświadczam ze na
    opłacalność ma wpływ polowa posłów plus jeden.

  • 248. Data: 2020-12-15 09:13:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    W dniu 06.12.2020 o 04:20, Jacek R. pisze:

> [...]
    >zasilanie prądem domu nie idzie z tej prywatnej dachowej elektrowni a
    >z sieci energetycznej, czyli problem jeżeli już to chyba nie w

    W przepustowosci.
    Jak kiedys dawno wnioskowales o 3kW, bo po co wiecej, to masz
    odpowiednie bezpieczniki na przylaczu i wiecej nie pociagniesz.

    A tu chcesz miec elektryczne ogrzewanie, elektryczna kuchenke,
    przeplywowy ogrzewacz wody..

    Owszem - wystarczy sprawdzic kieszen, poprosic o wiekszy przydzial
    mocy,
    moze szybko zmienia, a moze sie okaze, ze trzeba zmieniac kable do
    ulicy na grubsze, kable w ulicy, transformator itp.

    No i te wspolczynniki - jak masz 20kW przydzialu i sasiedzi tez, to
    energetycy policzyli siec osiedlowa na znacznie mniej, bo wiedza, ze
    wszycy na raz nie ciagna.

    Mrozna zima moze byc nieciekawie, jak wszyscy sie na prad przestawia

    J.

  • 249. Data: 2020-12-15 09:27:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    W dniu 07.12.2020 o 08:59, Kris pisze:
> [...]

    Hm, z obliczenia chyba wyjdzie co innego, choc ceny wegla jakos
    dziwnie szerokie.

    Natomiast ta CWU latem moze duzo kosztowac ... a bylo zainstalowac
    panele na dachu :-)

    A nie da sie w tym grubszym sortem palic ?

    >Oczywiście to był żart z tym "tańszym gazem". Tylko skończony dureń
    >może

    W jakim sensie zart ?

    >sądzić że USA tak zawzięcie walczą o możliwość sprzedawania Europie
    >tańszego od ruskiego swojego gazu.

    U nich podobno wzroslo wydobycie, moze spadlo zapotrzebowanie troche i
    rzekomo ceny sa naprawde niskie.

    Jak to naprawde wyglada to trudno powiedziec, bo u nas jakas wielka
    tajemnica z cenami - tzn po ile kupujemy te rozne gazy.

    >Nie, nie mam żadnej rury, i raczej nie należy sie spodziewać w
    >najbliższym czasie. Z gazu to tylko butla z propanem pozostaje.

    A to inne ceny.

    >Wobec znanych mi faktów to czysta fantasy, ew ceny gazu ostro poszły
    >w dół albo różnica na linii cen propan-gaz ziemny.

    Jak to znajomy mowil - jesli ten amerykanski gaz tanszy, to kiedy mi
    obniza ceny w domu ?

    Doczekal sie dopiero w tym roku
    https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/ak
    tualnosci/8881,Nowe-nizsze-ceny-gazu-dla-odbiorcow-w
    -gospodarstwach-domowych.html

    Czy na dlugo, to sie okaze, bo kurs zlotowki zmienny ...

    >Jakiś czas znajomy przeżył szok. Za coś około 7000zł zatankował butlę
    >myśląc że wystarczy na rok użytkowania, a dno się pokazało już po
    >niespełna 3 miesiącach... Szybko wrócił do kopciucha.. dobrze że
    >sprzęt tylko dzierżawił..

    Ale po 3 miesiacach zima sie konczy i mozliwe, ze nastepny zbiornik
    starczylby na 9 miesiecy ..

    Ile mial gazu w tym zbiorniku, a ile wczesniej wegla rocznie palil ...
    i jakiego ?

    J.

  • 250. Data: 2020-12-15 13:00:20
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 15 grudnia 2020 o 09:27:10 UTC+1 J.F. napisał(a):

    > Hm, z obliczenia chyba wyjdzie co innego, choc ceny wegla jakos
    > dziwnie szerokie.

    Licz. Daj znać co wyszło

    > Natomiast ta CWU latem moze duzo kosztowac ... a bylo zainstalowac
    > panele na dachu :-)

    Gazem stówe, weglem pewnie z 2 stówy

    > A nie da sie w tym grubszym sortem palic ?

    A po co jak drożej jak gazem. Plus obsługa, bród i smród. I nowy kocioł na
    miał(których chyba nie wolno już sprzedawać ) droższy jak kocioł gazowy
    "Legalny" (V klasa czy jakoś tak) kocioł na ekogroch jest ok dwa razy droższy od
    przyzwoitego kotła na gaz.
    Nielegalny można kupić tez ale i tak sporo droższy od gazowego. Tyle że nie wszędzie
    rura z gazem jest.
    Tu gdzie aktualnie mieszkam wywaliłem śmieciucha i wstawiłem gaz, w drugiej
    lokalizacji gazu nie ma wywalony śmieciuch zastąpiony został "legalnym" kotłem na
    ekogroch.
    Kocioł na ekogroch ok 9000zł kocioł gazowy ok 3500zł
    Pompy ciepła- na dzisiaj cenowo prawie porównywalne z kotłami stałopalnymi