  • 71. Data: 2020-12-03 19:03:17
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-12-03 o 12:57, trybun pisze:

    > A co to za zwierz, ta dmuchawa, czy da się wykorzystać w tej kompilacji
    > z posiadaną instalacją z grzejnikami?

    Da się, ale warto dołożyć grzejników bo pewnie są dobrane na wyższe temp
    zasilania.
    Pompa ciepła dużo traci na sprawności jak idzie na max temp wyjściowej
    czyli na grzejniki, w zależności od pompy i na jakim gazie idzie będzie
    to od 50 do 60 st.
    Czyli bez dokładki grzejników będzie ciężko w większe mrozy, no i
    kolejna ważna sprawa ocieplenie domu, jeśli go nie ma to warto od tego
    zacząć, a kolektory jeśli już to dobrać wg rocznego zużycia energii +20%.

    --
    Janusz

  • 72. Data: 2020-12-03 19:59:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello MiSter,

    > Ogrzewania gazowego nie możesz zrobić? wielu już to podpowiadało, ja
    > również mówię, że to chyba obecnie najtańsze ogrzewanie.
    > Klimatyzatory czyli powietrzne pompy ciepła, nie sprawdzają się przy
    > temperaturach poniżej trzech stopni C, gdyż ich sprawność gwałtownie spada.

    Malo wiesz o współczesnych klimatyzatorach...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 73. Data: 2020-12-03 20:15:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 3 grudnia 2020 o 12:45:32 UTC+1 heby napisał(a):
> [...]
    > wyprodukowałem a wy sprzedaliście.
    >
    > Nikt tu niczego nie "magazynuje". Najzwyczajniej ktoś handluje moim
    > towarem, bez mojego udziału.
    >
    > Kiedyś takim "magazynem" mogło być kopanie bitcoinów. Obecnie już raczej
    > mija się z celem.
    > Nie żyje w płytkiej warstwie ziemi, ale coś czuje że u nas za chłodno ;)
    > Nawet może i wiecej oddaje, w końcu ciągle pierwiastki się rozpadają.
    > Tym akumulatorem może być moje konto w banku.
    >
    > To tylko kwestia mentalnego przestawienia się polityków: ja też
    > produkuje i chce z tego pieniądze. Wprowadze je w gospodarkę zimą,
    Całkowicie się z Tobą zgadzam. Najlepszy układ to ktoś kupuje od tego co wyprodukowal
    i potem sprzedaje. Zamiast akumulatora konto w banku. Jest jednak pewien myk. Jak ma
    być wolny rynek to dla wszystkich. Dla produkujących i sprzedających prąd też. Jako
    nie produkujący prąd odbiorca nie mam życzenia płacić drożej za prąd bo jest on
    kupowany drożej od Ciebie. Jeśli operatorzy płacą elektrowniom od minus kilku groszy
    do jakiś 20 groszy jak prąd najdroższy to też mają Ci tyle samo płacić. Jako
    producent musisz zapłacić od sprzedanego pradu vat, akcyzę, dochodowy.

  • 74. Data: 2020-12-03 20:32:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/12/2020 20:15, Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    myk. Jak ma być wolny rynek to dla wszystkich. Dla produkujących i sprzedających prąd

    Dokladnie tak uważam. Przykładow, jesli za sprzedawanie mojej energii
    mogę dostać pieniądze, a nie bliżej nieokreslony kredt, to możliwe że
    samodzielnie zainwestuje w elektrownię *więcej* oraz będe bardziej
    oszczędzał. W sytuacji gdy kredyt jest odległy w czasie i rząd kombinuje
    jak tu położyć łapę, inwestycje długofalowe są mało sensowne i
    nastawione na wyszarpanie dotacji.

    Jesli pobiorą od tego datki na rozbudoę kraju, to nie mam nic przeciwko.
    Choć zależy jaka to rozbudowa, jak na lotnisko w Baranowie na które
    przyleci miliard maseczek z papieru, to będę miał obiekcje. Ale mam je i
    teraz.

    > Jako producent musisz zapłacić od sprzedanego pradu vat

    Czy kupujący też ma zapłacić VAT?

  • 75. Data: 2020-12-04 08:53:06
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 03.12.2020 17:55, heby wrote:

    > Powietrzno->wodny.

    To z oszczędności, braku miejsca na dwa urządzenia czy jeszcze coś
    innego zdecydowało że nie zwykły split?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 76. Data: 2020-12-04 08:57:49
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 03.12.2020 16:39, MiSter wrote:
    > Klimatyzatory czyli powietrzne pompy ciepła, nie sprawdzają się przy
    > temperaturach poniżej trzech stopni C, gdyż ich sprawność gwałtownie spada.

    Głupoty wypisujesz.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 77. Data: 2020-12-04 09:04:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/12/2020 08:53, Mateusz Bogusz wrote:
    > To z oszczędności, braku miejsca na dwa urządzenia czy jeszcze coś
    > innego zdecydowało że nie zwykły split?

    Brak (płatnego) serwisu co określony czas. Możliwośc własoręcznego
    przeniesienia w inne miejsce (mam taki plan za 2-3 lata, żeby podpiąc ją
    druciarsko do wentylacji), mniejsza awaryjnośc (w/g opini kilku
    monterów, ale znalazłem też jakies dane statystyczne na necie), głównie
    związana ze szczelnością i drganiami.

    Nie jestem zwolennikiem monobloków, ale w moim wypadku było wiecej zalet
    niż wad. Wada w sumie jedna: droższa niż split. Do dzisiaj nie pojmuje
    dlaczego, powinno być na odwrót.

  • 78. Data: 2020-12-04 09:07:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/12/2020 16:39, MiSter wrote:
    > temperaturach poniżej trzech stopni C, gdyż ich sprawność gwałtownie spada.

    Spada, ale nie gwałtownie i nie przy 3 stopniach.

    Tu masz protego chińczyka, nawet taka pompa działa przyzwoicie jak na
    95% zimnych dni w PL:

    https://www.j-maskiner.dk/wp-content/uploads/2020/09
    /SPRSUN-DC-Inverter-Heat-Pump-Monoblock.pdf

  • 79. Data: 2020-12-04 10:52:44
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 02.12.2020 o 22:22, LordBluzg(R) pisze:
    > [...]
    >>
    > Tak się składa, że mam panel. Jeden 100W dla testów
    > Latem, kiedy jest 12h słońca to jest OK. Teraz kiedy jest 6h słońca, pod
    > wątpliwym kątem to porażka. Już sama wydajność spada radykalnie nie
    > mówiąc już o opadach śniegu (jeśli nadejdą). Nie piszę tu o nadmiarach,
    > które można magazynować w energetyce. Opisuję tylko sprawność i
    > wykorzystanie, które sobie mierzę i porównuję.

    No właśnie cały sens w nadmiarze, bo jakieś 80% energii pozyskuje się w
    sezonie ciepłym - od kwietnia do października.

    > Sąsiad ma cały dach w panelach, dobrych kilka KW i latem miał nadwyżki
    > ale teraz nawet by grzejnika 2KW nie odpalił bo nie ma z czego. OK, może
    > korzystać z tego co latem oddał ale skończyło mu się 2 tygodnie temu w
    > sumie a przełom dzień/noc dopiero przed nami i do kwietnia daleko :)

    Na grzanie pompą cieplną budynku jednorodzinnego trzeba rocznie z 8-10
    MWh. Aby to wyprodukować trzeba około 8-10 kW mocy w panelach czyli
    jakieś 30 szt. Oczywiście trzeba zmagazynować, bo produkcja głównie w
    lecie. W przypadku grzania prądem trzeba by ze 2,5 razy tyle.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 80. Data: 2020-12-04 10:53:57
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Ja nie mówię o wydajności tylko o sprawności.

    > Toteż nie polecałbym nikomu grzania prądem bo primo trzeba hektarów
    > powierzchni a secundo, początkowy koszt inwestycji znaczny. Tertio,
    > niepewnym jest czy roczne bilansowanie z energetyką długo przetrwa. Ale
    > jak ktoś ma kisić gotówkę a ma pole pod domem to czemu nie. Ryzyko że
    > energetyka odejdzie od zasady rocznego bilansowania stosunkowo
    > niewielkie a nawet jeśli to zmieni się ogrzewanie na pompę ciepła.

    Pompa ciepła to też znaczny koszt inwestycji.

    --
    pozdrawiam
    MD