  • 1. Data: 2020-12-16 16:11:42
    Temat: Głupie pytanie o zasilanie
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Witam bardzo,

    Mam takie coś do zasilania:

    https://www.ebay.co.uk/itm/Breadboard-Power-Supply-M
    odule-3-3V-5V-USB-for-Arduino-Raspberry-Pi-Board-MB1
    02/131668810841?hash=item1ea8129c59:g:FBkAAOSwnipWYv
    8G

    Ma to dwa wyjścia, które można osobno ustawić na 5V lub 3.3V.
    Pytanie brzmi, czy jeśli oba wyjśćia są ustawione na takie samo napięcie
    to czy mogę je połączyć równoleglę czy coś się usmaży?
    Pojedyncze wyjście jest za mało wydajne, przydałoby się kilka
    dodatkowych miliamperów.

    Z góry dziękuję.

    P.S. Nie mam nic wspólnego z powyższą aukcją.

    Michał

  • 2. Data: 2020-12-16 16:35:16
    Temat: Re: Głupie pytanie o zasilanie
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 16 Dec 2020 15:11:42 +0000, Mchal M. Lechanski napisał(a):

    > Pytanie brzmi, czy jeśli oba wyjśćia są ustawione na takie samo napięcie
    > to czy mogę je połączyć równoleglę czy coś się usmaży?

    Zasadniczo łączenie równoległe źródeł napięciowych jest złym pomysłem.
    Napięcia nigdy nie są jednakowe, popłynie prąd wyrównawczy. Więc
    odradzałbym, ale jeśli płytka kosztuje 3$ to można zaryzykować z czystej
    ciekawości czym się to skończy :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 3. Data: 2020-12-16 16:44:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/12/2020 16:11, Mchal M. Lechanski wrote:
    > Pytanie brzmi, czy jeśli oba wyjśćia są ustawione na takie samo napięcie
    > to czy mogę je połączyć równoleglę czy coś się usmaży?

    Bałbym się bardziej o zasilany układ. Jeśli obciążalność prądowa 5V jest
    większa, to "wygra".

  • 4. Data: 2020-12-16 16:47:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    et...

    >Zasadniczo łączenie równoległe źródeł napięciowych jest złym
    >pomysłem.
    >Napięcia nigdy nie są jednakowe, popłynie prąd wyrównawczy.

    To przy bateriach, pradnicy/sieci AC itp.

    Tu bedzie tak, ze jedna przetwornica wygeneruje napiecie, do drugiej
    nic nie wplynie, bo i dokad, druga sie zastopuje, bo uzna napiecie za
    zbyt duze.
    Pytanie raczej co bedzie w zakresie srednich obciazen - tylko jedna
    bedzie pracowac, czy napiecie sie takie ustali, ze obie, niekoniecznie
    z rownym pradem ...

    J.

  • 5. Data: 2020-12-16 16:49:59
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 16/12/2020 15:35, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > Napięcia nigdy nie są jednakowe, popłynie prąd wyrównawczy. Więc
    > odradzałbym, ale jeśli płytka kosztuje 3$ to można zaryzykować z czystej

    Dziękuję bardzo, wygląda, że trzeba będzie zasilać wyświetlacz z jednego
    modułu zasilacza a resztę z drugiego...

    Michał

  • 6. Data: 2020-12-16 16:50:22
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-12-16 o 16:11, Mchal M. Lechanski pisze:
> [...]
    > dodatkowych miliamperów.
    >
    > Z góry dziękuję.
    >
    > P.S. Nie mam nic wspólnego z powyższą aukcją.

    Wulgaryzując sprawę.
    Czy jeśli potrzeba ci więcej prądu łączysz 3 fazy równolegle?
    Przecież wszystkie mają 230V.
    *oczywiście przesadziłem ale niewiele. :)

  • 7. Data: 2020-12-16 16:55:28
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2020 o 16:11, Mchal M. Lechanski pisze:
> [...]
    > dodatkowych miliamperów.
    >
    > Z góry dziękuję.
    >
    > P.S. Nie mam nic wspólnego z powyższą aukcją.

    Tego modelu akurat nie testowałem ale znajomy spiął 2 różne laptopy w
    ten sposób i spalił sobie USB. Wynika to z tego, że po stronie wtórnej
    siedzi stabilizacją napięciowo prądowa i jak "wyczuje" że coś nie halo
    to sobie kombinuje i istnieje wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenia.
    Natomiast inny znajomy, spiął sobie 2 zasilacze (przetwornice)
    równolegle 12V/2A i działa mu już 2 lata a elektronika podobna. Inna
    sprawa, że kieszenie dysków USB mają czasem 2 kable ale jak to jest
    rozwiązane w samej kieszeni (separacja) to nie opiszę bo nie
    rozkminiałem. Prawdopodobnie siedzi tam moduł separujący porty.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 8. Data: 2020-12-16 17:02:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/12/2020 16:50, t-1 wrote:
    > Wulgaryzując sprawę.
    > Czy jeśli potrzeba ci więcej prądu łączysz 3 fazy równolegle?

    Podpinali mi kiedyść prąd na działkach. Całością zajmował się elektryk
    kopalniany, ileś tam lat praktyki elektrycznej pod ziemią, ogólnie pet w
    zębach, beret z antenką, więc majster fachura.

    Ciągneli gruby aluminiowy kabel 4 żyły, nie wiem skąd zajumali, może z
    tej samej kopalni. Instalacja 1f.

    Podpiął 1 żyła do N, 3 żyły do L.

    Pytam: "ale po co"?

    Odpowiedz "dla wzmocnienia fazy, więcej prądu można pociągnąć".

    Kopania. Fachowcy. Jednorożce.

  • 9. Data: 2020-12-16 17:25:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > to czy mogę je połączyć równoleglę czy coś się usmaży?
    > Pojedyncze wyjście jest za mało wydajne, przydałoby się kilka

    Ja bym połączył, ale najlepiej byłoby znać schemat.
    Nie wiedzę tam chyba cewek więc to są jakieś stabilizatory liniowe
    stabilizujące 3V3 z 5V z USB. Oba powinny mieć wspólny minus.
    Przełączanie 3V3 na 5V przypuszczam, że jest przełączaniem obciążenia
    między wyjściem stabilizatora 3V3 a bezpośrednio wejściem 5V.

    Więc jeśli oba wyjścia są ustawione na 5V to podejrzewam że już są ze
    sobą zwarte (lub przez jakieś PTC itp), a Jeśli oba są na 3V3 to są
    zapewne podłączone do dwóch stabilizatorów 3V3.
    Połączenie równoległe powinno skutkować tym, że pracuje tylko ten, który
    daje trochę wyższe napięcie od drugiego. Gdy obciążenie osiąga jakiś
    jego ogranicznik to jego napięcie spada i wtedy ten drugi to 'zauważa' i
    zaczyna dodawać od siebie brakujący prąd. Minusem jest to, że jeden jest
    wykorzystany aż do granic jakiegoś swojego zabezpieczenia.
    P.G.

  • 10. Data: 2020-12-16 17:30:46
    Od: kriters <k...@o...pl>

> [...]
    > napięcie to czy mogę je połączyć równoleglę czy coś się usmaży?
    > Pojedyncze wyjście jest za mało wydajne, przydałoby się kilka

    Przecież te strony są i tak połączone na płytce. Tam jest po jednym
    malutkim stabilizatorku liniowym do każdego z napięć.