    From: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Huawai i/lub Android Open Source Project
    Date: Wed, 24 Jun 2020 15:51:19 +0200

    W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
> [...]
    > przy sobie. Już wiem, że raczej w kieszeni go nie będę nosił, ale chyba
    > nie jest to problemem. Natomiast .... chciałbym by to urządzenie nie
    > czyniło mnie dla różnych spamerskich korporacji produktem, który można
    > sprzedać. I tak sobie pomyślałem o czymś co działa pod kontrolą Androida
    > ale z Android Open Source Project czyli na otwartym kodzie źródłowym. Np
    > urządzenia Huawei, ale niekoniecznie one. Pytanie czy nie
    > uniemożliwiłoby korzystania z istotnych aplikacji. To ważne bo celuję w
    > dobrze dopasowane urządzenie o dużych możliwościach więc drogie, którego

    Każdy smartfon z Androidem jest budowany do pewnego stopnia w oparciu o
    źródła z AOSP, ale potem jest modyfikowany przez producenta i tutaj leży
    problem, którego chcesz uniknąć. Na Twoim miejscu kupiłbym jakiś
    popularny smartfon z dobrym wsparciem nieoficjalnym, np. któryś model
    Xiaomi oparty o SoC Qualcomma. Wtedy będziesz mieć największą możliwą
    część systemu o otwartym kodzie źródłowym, a więc i pewność, że w
    systemie nie ma nic "niepożądanego", bo będziesz w stanie skompilować
    obraz systemu samemu.
    Sam bym tak zrobił, gdyby Xiaomi produkowało mniejsze smartfony.
    Aktualnie używam LineageOS na mniej (wręcz - mało) popularnym Sony
    Xperia XZ1 Compact.

    W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
    > z Android Open Source Project czyli na otwartym kodzie źródłowym. Np
    > urządzenia Huawei, ale niekoniecznie one.
    Firmy Huawei i Honor uniemożliwiły odblokowanie bootloadera, a więc i
    instalacje custom ROM-ów, a zatem poszukując "otwartości" to jedne z
    ostatnich urządzeń, które bym wybrał (obok np. Blackberry). Co prawda da
    się to zrobić nieoficjalnie, ale nie sądzę, by warto byłoby wspierać
    firmy z takim podejściem do użytkownika.

    W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
    > Pytanie czy nie uniemożliwiłoby korzystania z istotnych aplikacji.
    To zależy od aplikacji. Większość uruchomisz z mniejszymi lub większymi
    problemami na custom ROM-ach, nierzadko też bez konieczności instalacji
    aplikacji Google'a (gapps) lub otwartej reimplementacji - microG.

    W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
    > To ważne bo celuję w dobrze dopasowane urządzenie o dużych
    możliwościach więc drogie, którego nie zmienię szybko.
    Biorąc pod uwagę kiepską "aktualizowalność" smartfonów z Androidem moim
    zdaniem jedynym wyjściem na wieloletnie używanie smartfona z Androidem
    jest wspomniany wcześniej wybór popularnych urządzeń o dobrym wsparciu
    nieoficjalnym. Oczywiście nikt nie zagwarantuje wsparcia przez minimum X
    lat, ale wybierając popularny model mamy sporą szansę na to, że wsparcie
    potrwa dłużej.