  • 1. Data: 2020-06-24 13:04:13
    Temat: Huawai i/lub Android Open Source Project
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    Hej,

    Od dłuższego już czasu rozglądam się za nowym urządzeniem do noszenia
    przy sobie. Już wiem, że raczej w kieszeni go nie będę nosił, ale chyba
    nie jest to problemem. Natomiast .... chciałbym by to urządzenie nie
    czyniło mnie dla różnych spamerskich korporacji produktem, który można
    sprzedać. I tak sobie pomyślałem o czymś co działa pod kontrolą Androida
    ale z Android Open Source Project czyli na otwartym kodzie źródłowym. Np
    urządzenia Huawei, ale niekoniecznie one. Pytanie czy nie
    uniemożliwiłoby korzystania z istotnych aplikacji. To ważne bo celuję w
    dobrze dopasowane urządzenie o dużych możliwościach więc drogie, którego
    nie zmienię szybko.

    Jak Wy to widzicie?

  • 2. Data: 2020-06-24 14:51:24
    Temat: Re: Huawai i/lub Android Open Source Project
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-06-24 o 13:04, kk pisze:

> [...]
    > uniemożliwiłoby korzystania z istotnych aplikacji. To ważne bo celuję w
    > dobrze dopasowane urządzenie o dużych możliwościach więc drogie, którego

    Nie widzimy listy "istotnych aplikacji".
    Ale i tak zakładamy że producent sprzętu znajdzie sposób na
    sprzedaż twoich danych i twojej aktywności na urzadzeniu.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2020-06-24 15:51:19
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
> [...]
    > uniemożliwiłoby korzystania z istotnych aplikacji. To ważne bo celuję w
    > dobrze dopasowane urządzenie o dużych możliwościach więc drogie, którego

    Każdy smartfon z Androidem jest budowany do pewnego stopnia w oparciu o
    źródła z AOSP, ale potem jest modyfikowany przez producenta i tutaj leży
    problem, którego chcesz uniknąć. Na Twoim miejscu kupiłbym jakiś
    popularny smartfon z dobrym wsparciem nieoficjalnym, np. któryś model
    Xiaomi oparty o SoC Qualcomma. Wtedy będziesz mieć największą możliwą
    część systemu o otwartym kodzie źródłowym, a więc i pewność, że w
    systemie nie ma nic "niepożądanego", bo będziesz w stanie skompilować
    obraz systemu samemu.
    Sam bym tak zrobił, gdyby Xiaomi produkowało mniejsze smartfony.
    Aktualnie używam LineageOS na mniej (wręcz - mało) popularnym Sony
    Xperia XZ1 Compact.

    W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
    > z Android Open Source Project czyli na otwartym kodzie źródłowym. Np
    > urządzenia Huawei, ale niekoniecznie one.
    Firmy Huawei i Honor uniemożliwiły odblokowanie bootloadera, a więc i
    instalacje custom ROM-ów, a zatem poszukując "otwartości" to jedne z
    ostatnich urządzeń, które bym wybrał (obok np. Blackberry). Co prawda da
    się to zrobić nieoficjalnie, ale nie sądzę, by warto byłoby wspierać
    firmy z takim podejściem do użytkownika.

    W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
    > Pytanie czy nie uniemożliwiłoby korzystania z istotnych aplikacji.
    To zależy od aplikacji. Większość uruchomisz z mniejszymi lub większymi
    problemami na custom ROM-ach, nierzadko też bez konieczności instalacji
    aplikacji Google'a (gapps) lub otwartej reimplementacji - microG.

    W dniu 24.06.2020 o 13:04, kk pisze:
    > To ważne bo celuję w dobrze dopasowane urządzenie o dużych
    możliwościach więc drogie, którego nie zmienię szybko.
    Biorąc pod uwagę kiepską "aktualizowalność" smartfonów z Androidem moim
    zdaniem jedynym wyjściem na wieloletnie używanie smartfona z Androidem
    jest wspomniany wcześniej wybór popularnych urządzeń o dobrym wsparciu
    nieoficjalnym. Oczywiście nikt nie zagwarantuje wsparcia przez minimum X
    lat, ale wybierając popularny model mamy sporą szansę na to, że wsparcie
    potrwa dłużej.

  • 4. Data: 2020-06-27 09:54:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 24 Jun 2020 15:51:19 +0200, mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>
    wrote:
    > Aktualnie używam LineageOS na mniej (wręcz - mało) popularnym Sony
    > Xperia XZ1 Compact.

    Co nie działa?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2020-06-27 18:24:11
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    W dniu 27.06.2020 o 09:54, Marek pisze:

    > Co nie działa?
    Szczerze mówiąc działa wszystko. Natknąłem się jedynie na dwie drobne
    przypadłości:
    1. Przy włączonym trybie sieci LTE, po włączeniu urządzenia lub
    wyłączeniu trybu samolotowego potrafi szukać sieci przez kilkadziesiąt
    sekund zamiast kilku.
    2. W ciągu 6 miesięcy korzystania z tego smartfona na tym
    oprogramowaniu, po nagraniu w krótkim odstępie czasu kilku wideo raz mi
    się "wykrzaczył" aparat, ale na to restart urządzenia pomógł.

    Podsumowując wydaje mi się, że oprogramowanie jest stabilnie. Na pewno
    na tyle, aby spokojnie korzystać z tego "zestawu" na co dzień.

    Z takich mniej elektroniczny rzeczy, to szkoda tylko, że główny
    deweloper rozwijający port LineageOS dla tego urządzenia "przesiadł się"
    na Samsunga Galaxy S10e i zapowiedział, że będzie pracował nad Xperią
    tylko do końca roku. Są jeszcze inni deweloperzy, ale jak to będzie
    potem - czas pokaże. Zawsze pozostaje jeszcze kompatybilność z Project
    Treble.

    Poza tym, w kontekście XZ1 Compact oraz modeli XZ1 i XZ Premium trzeba
    pamiętać o fizycznej przypadłości tych Soniaków - lekko skrzywione
    soczewki aparatu, co widać na fotografii np. arkusza kalkulacyjnego
    (Excel). Poprawkę software'ową na to ma fabryczna aplikacja aparatu,
    dostępna też w tym porcie LineageOS. Ale niestety tylko ona.
    https://www.xperiablog.net/2017/06/21/sony-xperia-xz
    -premium-and-xzs-camera-distortion-issue-problem/

  • 6. Data: 2020-07-01 12:16:36
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 24.06.2020 o 15:51, mrvtktjv pisze:
    > Aktualnie używam LineageOS na mniej (wręcz - mało) popularnym Sony
    > Xperia XZ1 Compact.
    To ja tez dorzuce swoje pytanie. Jak sie sprawa przedstawia jesli chodzi
    o aplikacje korzystajace z apek Google. PRzykladowo jakdojade
    (korzystaja z map google), albo jakies apki ktore wymuszaja uzycie
    wiekszej dokladnosci GPSa, tak jak ostatnio to zrobil jakdojade.

    Wiem, ze jest jakas opensourcowa paczka apek google, ale jak to sie
    sprawuje?

    Co do wymuszania tej wiekszej dokladnosci GPSa co sie wiaze z wysylaniem
    lokalizacji do google, to z tego co czytalem, mozna uzywac jakis
    zastepczych narzedzi (np od mozilli), ale jak to sie sprawuje i czy
    rzeczywiscie dane nie ida nigdzie poza telefon. Zakladajac, ze korzystam
    z jakis narzedzi offline.

    Jak wyglada sprawa z ewentualnym przywroceniem oryginalnego softu od
    producenta? Sa jakies problemy?

    Jestem zielony w tym temacie, wiec czekam na wszelkie odpowiedzi.

  • 7. Data: 2020-07-01 13:33:16
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 1 Jul 2020 12:16:36 +0200, w <5efc6284$0$500$65785112@news.neostrada.pl>,
    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(-a):

> [...]
    > (korzystaja z map google), albo jakies apki ktore wymuszaja uzycie
    > wiekszej dokladnosci GPSa, tak jak ostatnio to zrobil jakdojade.

    Nie wiem, ale mapy można doinstalować ze sklepu.
    No oczywiście ten sklep musisz mieć, więc tą paczkę apek google'a musisz
    doinstalować.

    > Wiem, ze jest jakas opensourcowa paczka apek google, ale jak to sie
    > sprawuje?

    Bardzo dobrze.

    > Co do wymuszania tej wiekszej dokladnosci GPSa co sie wiaze z wysylaniem
    > lokalizacji do google, to z tego co czytalem, mozna uzywac jakis

    Oczywiście, Google musi wiedzieć :)
    Ale historię lokalizacji można wyłączyć.

    > Jak wyglada sprawa z ewentualnym przywroceniem oryginalnego softu od
    > producenta? Sa jakies problemy?

    Raczej można, ale nie wiem czy ktoś to robi :)

  • 8. Data: 2020-07-01 18:23:03
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jestem zielony w tym temacie, wiec czekam na wszelkie odpowiedzi.

    idź na stronę lineage, poczytaj, download i sprawdzź jakie telefony są
    wspierane. ostatnio jest ich mało.

    krótko mówią: robisz roota, wgrywasz twrp, wgrywasz lineage. masz
    telefon bez usług googla, bez sklepu play. możesz instalować
    programy.... nazwa.apk. mozesz je ściągać z innych "sklepów" lub od
    producentów. ja przez pewien czas nie miałem "map". telefon działał bez
    zarzutu, a nawigacją było "here". Mimo wszystko mam usługi googla bo
    lubię dyktować, a bez googli dyktowanie nie działa.
    Jak chesz mieć te czy inne usługi googla to od razu po lineage
    instalujesz paczkę usług, pełną, mini, mikro nano... Przy czym już
    wersja mini ma więcej kilobajtów niż lineage. Doinstalować same mapy,
    duo, czy inne - możesz ze sklepu play
    Na xda możesz szukać alternatywnych softów. powodzenia
    ToMasz
    ps jak chcesz telefon ze sklepu - całkiem nowy - to małe szanse że
    będzie gotowy alternatywny soft. najpierw jego cena musi spaść, potem
    deweloperzy go muszą pokochać, potem napiszą soft. z "mocnych"
    telefonów lineage jest na pocofona1

  • 9. Data: 2020-07-02 09:27:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Jul 2020 12:16:36 +0200, Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>
    wrote:
    > Co do wymuszania tej wiekszej dokladnosci GPSa co sie wiaze z
    > wysylaniem

    Co rozumiesz przez "wymuszania tej wiekszej dokladnosci GPSa"? W API
    nie ma czegoś takiego.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2020-07-02 11:55:26
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 02.07.2020 o 09:27, Marek pisze:

    > Co rozumiesz przez "wymuszania tej wiekszej dokladnosci GPSa"? W API nie
    > ma czegoś takiego.

    W ustawieniach GPS jest pozycja zwieksz dokladnosc (skanowanie Wifi i
    Bluetooth). Kiedys po wybraniu tego pokazywal sie komunikat, ze dane
    beda wysylane do Google. Sprawdzilem to teraz i nie pokazuje sie, ale w
    Jakdojade od kiedy dodali feature pokazujacy ilosc ludzi na przystanku,
    to ten komunikat sie pokazuje i jesli chcesz skorzystac z GPSa w
    aplikacji, to musisz to zaakceptowac.
    Ciekawe, czy jest mozliwe sciagniecie starszej wersji jakdojade bez tego
    buga, bo dla mnie to zaden feature.