  • 11. Data: 2013-07-30 09:05:42
    Temat: Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 28 Jul 2013 21:38:08 +0200, Jakub Rakus <s...@o...pl>
    wrote:
    > Jeśli chodzi o rozwiązania przewodowe wymagające kładzenia
    dodatkowego
    > kabla: ethernet, can, rs485 (np. HomeMatic), rs232 ale też
    rozwiązania w
    > stylu 1-wire (prowadzimy do każdego urządzenia przewód 4-żyłowy:
    > L+N+PE+linia danych).

    A dlaczego nie korzysta się z linii zasilających tak jak w x-10, po
    co ciągnąć dodatkowe kable skoro i tak już są (zasilające
    urządzenie)?

    --
    Marek

  • 12. Data: 2013-07-30 09:45:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jul 2013 08:43:32 +0200, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > X10 to antyk z marną przepustowością (50/60 bps), małą przestrzenią
    > adresową (16 domów po 16 urządzeń), sterowaniem tylko włącz/wyłącz
    (+
    > komendy typu zwiększ/zmniejsz).

    A jaka jest teraz alternatywa do przesyłania po linii zasilającej?

    --
    Marek

  • 13. Data: 2013-07-30 09:52:13
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 30.07.2013 09:45, Marek pisze:
    > (+
    >
    > A jaka jest teraz alternatywa do przesyłania po linii zasilającej?

    Choćby LonWorks z PLC.

  • 14. Data: 2013-07-30 10:25:20
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Zbych <a...@o...pl> wrote:

    > X10 to antyk z marną przepustowością (50/60 bps),

    Czy potrzebna jest większa?

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 15. Data: 2013-07-30 15:50:41
    Od: A.L. <a...@a...com>

> [...]

    >X10 to antyk z marną przepustowością (50/60 bps), małą przestrzenią
    >adresową (16 domów po 16 urządzeń), sterowaniem tylko włącz/wyłącz (+

    A co wiecej potzreba? Zeby zaparzyl kawe i ugotowal obiad?

    A.L.

  • 16. Data: 2013-07-30 15:59:38
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 30.07.2013 15:50, A.L. pisze:

    > A co wiecej potzreba? Zeby zaparzyl kawe i ugotowal obiad?

    Tia, a 640k powinno każdemu wystarczyć.

  • 17. Data: 2013-07-30 16:48:19
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 30 Jul 2013 15:59:38 +0200, Zbych <a...@o...pl> wrote:

    >Tia, a 640k powinno każdemu wystarczyć.

    W poczytnym tygodniku New Yorker, slynnym ze swych dowcipow
    rysunkowych, byl taki rysunek: Dwie panie rozmawiaja. Na fotelu siedzi
    facet. W prawej rece trzyma gazete, lewa ma podwinieta do lokcia, na
    pzregubie zegarek, i przedramie razem z zegarkiem ma zanurzone gleboko
    w stojacym obok fotela akwarium. Jedna kobieta mowi do drugiej: "Moj
    maz nie lubi wydawac pieneidzy na darmo"

    I tak wlasnie jest. Konstrukcja inzynierska jest piekna, jezeli
    zapewnia funkcjonalnosc taka jak potzreba, minimalnymi srodkami.
    Inaczej jest zwyciestwem technologii and zdrowym rozsadkiem.

    X-10 to wlasnie taka konstrukcja. Robi to co robi - neizawodnie,
    prosto i bez zadnych udziwnien.

    Prosze o wskazanie mi do czego mianowicie x-10 nie wystarcza

    A.L.

  • 18. Data: 2013-07-30 17:26:38
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Ten trend jest związany z faktem,że domy są znacznie bardziej inteligentne
    od właścicieli, a raczej użytkowników, bo właścicielem jest bank.

  • 19. Data: 2013-07-30 17:41:40
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Prosze o wskazanie mi do czego mianowicie x-10 nie wystarcza

    kolega zapomina poza wszystkim, że zwłaszcza w obiektach
    "rezydencjonalnych" inteligentny budynek to nie tylko sterowanie
    oświetleniem i roletami, ale także instalacja audio/video. Czyli
    możliwość dystrybucji obrazu, dźwięku i wszystkiego innego, co dzisiaj
    jest w kablu i w eterze.

    Proponuję sobie poczytać o tym, co w tej materii proponuje Crestron,
    który imho jest liderem tego typu systemów (nie, nie jestem ich
    dealerem, natomiast robiłem kilka instalacji opartych na Crestronie).
    To fakt, jest drogi, ale ich urządzenia umożliwiają na pełną integracją
    WSZYSTKICH instalacji w domu. Stąd u nich magistrale pozwalające nie
    tylko na transmisję sterowania, ale też mediów.

    Oczywiście, można też zrobić system sterowania na jednym, multiroom na
    drugim, a video na trzecim. I tak się czasem oczywiście robi - zazwyczaj
    wyłącznie z powodów ekonomicznych.

    X10 nie nadaje się do nawet średnich , już nie mówiąc o dużych,
    systemów. Ilość i jakość dostępnych elementów systemu też jest marna.
    Osobiście nie znam żadnego współczesnego systemu sterowania
    korzystającego z X10 (poza Cardio, o którym można dyskutować, czy jest
    współczesny, a i tam X10 to tylko opcja).

    X10 nie oferuje ani wystarczającej niezawodności, ani funkcjonalności do
    czegoś co można nazwać profesjonalnym systemem. O ile osobnik z pilotem
    w ręku może sobie klikać tak długo, aż mu się ta lampka zapali, to jeśli
    system ma "panować" na obiektem, z pełną informacją zwrotną o jego
    stanie, to X10 zupełnie się do tego nie nadaje.
    I nawet nie chodzi głównie o przepustowość, ale zawodność (gubienie
    informacji jest nagminne nawet na bardzo małych odległościach), i brak
    po prostu odpowiednio elastycznego protokołu.

    Proponuję sobie poczytać
    http://en.wikipedia.org/wiki/X10_(industry_standard)
    Niestety X10 to historia techniki, która dziś obecna jest tylko w dziale
    "hobby".

    Dlatego właśnie te systemy bazują na przewodowych połączeniach. Co
    zresztą nie jest żadnym problemem, o ile ktoś pomyśli o tym na etapie
    budowy , a nie po.
    Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy kabli już kłaść nie można, ale
    wtedy jest to zawsze proteza pełnowartościowego systemu - i trzeba się z
    tym pogodzić. Zresztą nawet wtedy nie da się w 100% zrezygnować z
    okablowania.

  • 20. Data: 2013-07-30 17:43:05
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 30.07.2013 16:48, A.L. pisze:

> [...]
    > Inaczej jest zwyciestwem technologii and zdrowym rozsadkiem.
    > X-10 to wlasnie taka konstrukcja. Robi to co robi - neizawodnie,

    Równie dobrze można powiedzieć, że zwykły przełącznik robi to co X-10.
    Taniej, szybciej, niezawodnie i bez udziwnień.