  • Data: 2009-10-10 23:45:37
    Temat: Re: Iskry, huk i spalone DVD
    Od: Konop <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > A ty roznicowki instalowales ? Moze jeszcze jestes elektrykiem z
    > uprawnieniami ?
    > To przyjmij do wiadomosci trzy osobne roznicowki nic by tu nie daly.
    > Sprzet by sie spalil tak samo, a roznicowki by nie zadzialaly.
    > Tak samo dobre te trzy jak jedna 4-ro przewodowa, bo 3-przewodowa sie
    > tam oczywiscie nie sprawdzi.

    Ty też musisz coś przyjąć do wiadomości, wyjaśniam wszystko poniżej.
    Dodam, że pisząc o różnicówce 3-fazwoej miałem na myśli 4-ro przewodową
    (4-ro biegunową). I tu się przyznaję, że mogło to być mylące...

    > A przyczyna nadal jest dosc tajemnicza i nalezaloby ja odnalezc.
    > Jedna z mozliwosci - przewod zawsze byl luzny, grzalo, iskrzylo, moze
    > luk sie zapalil - i od tego izolacja poleciala. Ale powinny byc slady
    > i po luku i nierownomiernego spalenia izolacji.

    Czekaj, przeanalizujmy sprawę jeszcze raz! Założyłem, że ma trzy fazy,
    bo to najbardziej prawdopodobna sytuacja! Z resztą nie ja jeden tak
    zasugerowałem! Możliwości jest więcej - od zbiegu okoliczności, po
    przepięcie itp. itd. Ale uszkodzenie przewodu N może spowodować takie
    atrakcje, szczegóły poniżej. Odnieś się proszę do moich wyjaśnień...

    W przypadku trzech faz upalenie zera w "SKRZYNCE Z BEZPIECZNIKAMI"
    spowoduje, że dwa odbiorniki podłączone do dwóch różnych faz zostają
    zasilone napięciem 400VAC i są połączone szeregowo. Zgadzasz się, czy
    nie? Jeśli nie - wyjaśnij czemu, proszę. A jeśli to, co napisałem, to
    prawda - to może to spowodować spalenie tych urządzeń.

    JEŚLI założenie powyżej jest OK, to popatrz, masz różnicówkę na każdej
    fazie. Przez przewód N prąd nie płynie, bo jest przerwany w miejscu,
    gdzie jest "wspólny" (przed rozdzieleniem na 3 różnicówki), więc przez
    dwie różnicówki płynie prąd tylko przewodami fazowym. PRAWDA czy FAŁSZ?

    Jeśli masz różnicówkę dwubiegunową, jeśli prąd płynie tylko jedną
    gałęzią, następuje jej wyłączenie. PRAWDA czy FAŁSZ?

    Różnicówka dwubiegunowa by wywaliła! TAK czy NIE?

    Jeśli tę samą sytuację przeanalizujemy przy zastosowaniu różnicówki
    4-przewodowej, wówczas prąd jedną fazą "wpłynie" a drugą "wypłynie",
    suma prądów wyniesie ZERO, a więc różnicówka nie wyłączy obwodu. TAK czy
    NIE??

    Jasne, może się zdarzyć, że autor ma instalację jednofazową. Jednak przy
    jednej fazie tego typu niespodzianki przy uszkodzeniu przewodu zerowego
    JESZCZE W MIESZKANIU nie wystąpią!!

    Co innego, jeśli przewód N zostałby uszkodzony poza mieszkaniem. Wówczas
    faktycznie mogłoby dojść do szeregowego podłączenia jego DVD z
    czajnikiem sąsiada. Różnicówka żadna nie miałaby tu pola do popisu...
    Ale to trochę dziwny zbieg okoliczności - jemu pali się przewód N w
    mieskzaniu w tym samym momencie, w którym pali się przewód N gdzieś na
    klatce ;)...

    > A moze izolacja przepalona dawno temu ? Masz tam trzy fazy ? Moze
    > wcale nie trzy, tylko gdzies w pionie podlaczone do jednej ?
    > Zelazko, pralka, czajnik .. i zerowym przewodem plynie wtedy ze 30A, a
    > kazda faz po 10A i bezpieczniki nie protestuja.

    Znasz "artystę" który w ten sposób podłącza jedną fazę jako trzy
    różne??!!!!!!!!!!! Pomijając fakt, że trochę ciężko wyobrazić sobie
    możliwość pojawienia się napięcia większego niż 230VAC w przypadku, gdy
    do dyspozycji mamy jedną fazę pod trzema postaciami ;)...

    Zauważ jeszcze, że co do trzech faz, to było pytanie. Uznałem, że jest
    to bardzo prawdopodobne (inni odpowiadający pisali to samo), więc
    dlatego od razu wyjaśniłem, jaki mechanizm mógł uszkodzić sprzęt Autora.
    Gdyby Autor odpisał "nie, nie mam 3 faz, tylko jedną" rozważania byłyby
    inne.
    Mam nadzieję, że teraz rozumiesz, jaki mechanizm opisywałem. Nie dam
    głowy, że dokładnie tego typu uszkodzenie powstało u Autora.
    Przedstawiłem jedynie teorię. Poparłem ją wyjaśnieniem. Mogę dołączyć
    rysunek, może będzie czytelniejszy ;). Jeśli uważasz, że jest w tym
    błąd, to proszę, napisz gdzie. A nie takie jechanie, że źle, bo źle, i
    czy Ty masz uprawnienia...
    Co do uprawnień - spokojnie, mam tylko na remonty i konserwację, więc
    różnicówek montować na własną rękę u nikogo nie będę! Elektrykiem też
    nie jestem... ale po tym kursie i po politechnice jak działa różnicówka
    wiem i prawa Kirchoffa znam także.

    Pozdrawiam
    Konop