    From: Marek <b...@e...com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Jak działa nagłówek max-age?
    Date: Sun, 21 Nov 2010 21:05:44 +0100

    W dniu 2010-11-21 19:50, Artur Muszyński pisze:

    > To przestałem właśnie rozumieć do czego to w ogóle służy.
    > Gdzie jest różnica w stosunku do if-modified-since/last-modified bez
    > podania must-revalidate?

    Identyczny błąd rozumowania czyniłem :-) Jeżeli strona jest w cache
    przeglądarki i wchodzisz na nią po raz kolejny, to ZAWSZE zostanie
    wysłany nagłówek if-modified-since do serwera (w domyśle mamy aplikację
    WWW) o ile dojdzie do komunikacji oczywiście. On wcale nie jest
    uzależniony od tego co wcześniej przyszło w cache-control. Jedynie fakt
    czy do tej komunikacji dojdzie czy nie leży w mocy cache-control.

    Teoretycznie cache-control z wartością must-revalidate wymusza
    komunikację przeglądarki z serwerem i oczekuje podjęcia decyzji przez
    serwer czy oglądany dokument jest przestarzały czy nie. Serwer albo śle
    304 albo treść + 200. Gdy natomiast ustawimy max-age na np. 100 sekund,
    to jeśli przed setną sekundą powtórnie wejdziesz na daną stronę, to
    przeglądarka w ogóle nie powinna serwera o nic pytać (a u mnie odpytuje
    co mnie już zaczyna wkur...). Po setnej sekundzie powtarza się sytuacja
    jak wyżej: do serwera wysyłany jest if-modified-since i serwer validuje
    dokument i odpowiada albo 304 albo 200.

    > A jaki wg ciebie jest efekt połączenia Expire z must-revalidate?

    Zgodnie z tym co Ci napisałem w odrębnym wątku:

    http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec14.ht
    ml#sec14.9.3

    If a response includes both an Expires header and a max-age directive,
    the max-age directive overrides the Expires header, even if the Expires
    header is more restrictive

    można to zdanie rozumieć tak: jeśli nie ma max-age, to Expires bierze
    priorytet nad cache-control. Expires określa kiedy teoretycznie ma dojść
    do komunikacji przeglądarki z w celu zweryfikowania czy jest coś nowego
    czy nie ma.

    Znów teoretycznie: bo walczę o to aby zgodnie z tym się działo. W innych
    serwisach dokładnie to się dzieje a w swoim nie potrafię do tego
    doprowadzić.