  • 11. Data: 2013-01-08 23:20:42
    Temat: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-08 22:28, Slon pisze:

    > No to teraz "jak krowie na miedzy".
    > Postaraj sie zrozumiec, ze jakbys przeczytal kilka odpowiednich ksiazek,
    > to wiele rzeczy, byloby dla ciebie jasnych i nie musialaby to byc ksiazka,
    > na temat tego konkretnego pytania.
    > Jesli tego nie zrobisz co doradzam,
    > to nadal bedziesz tu dopytywal o podtawowe rzeczy.

    No to teraz ja przedstawię jak się sprawy mają. Czytam obecnie sporo
    książek na temat fotografowania. Bardziej mnie interesują techniki i
    zasady fotografowania, stosowania oświetlenia, sztuczki stosowane do
    osiągnięcia ciekawych efektów czy ujęć. Czytanie dokumentacji
    technicznej protokołu wymiany danych między obiektywem a body Canona nie
    jest moją ambicją. Usłyszałem coś przypadkiem i chciałem skonfrontować u
    osób używających Canona. Może i w jakiejś instrukcji do EOSa znalazłbym
    odpowiedź a może i nie.

    Ponadto wydaje mi się, że wiedza o tym co leci po stykach w Canonie nie
    jest "podstawową rzeczą" jak się wyraziłeś.

  • 12. Data: 2013-01-08 23:27:31
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

    > Chyba się nie zrozumieliśmy. Np. Mamy sobie teleobiektyw z mocowaniem
    > Nikona, który ma na obu końcach f4 i f5.6. Ten sam model z mocowaniem do
    > Canona będzie pokazywał na jego wyświetlaczu f4 cały czas. No i pytam
    > czy tak Canony faktycznie mają czy też ktoś bredził.

    Ale jakie to ma znaczenie co tam się pokazuje?

    Najśmieszniejsi są eksperci, którzy piszą że Nikkory Macro tym się różnią od
    innych obiektywów, że ciemnieją jak się wysuwają do ostrzenia :D
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 13. Data: 2013-01-08 23:28:20
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

    > Pytam z ciekawości... otóż w serwisie obiektywów słyszałem rozmowę,
    > która mnie mocno zaskoczyła. Czy jest prawdą, że teleobiektyw, który ma
    > zmienną jasność w funkcji ogniskowej, w Canonie będzie pokazywał cały
    > czas taką samą jasność (w sensie odczytu f na wyświetlaczu)?

    Nie.

    Poza tym ta liczba to tylko liczba i nie bierze udziało w obliczaniu
    ekspozycji.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 14. Data: 2013-01-08 23:36:53
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-08 23:27, Mateusz Ludwin pisze:

    > Ale jakie to ma znaczenie co tam się pokazuje?

    No bo jest różnica gdy robisz zdjęcie przekonany, że masz ustawione
    f/3.5 a faktycznie robi się z tego np. f/6.3 ? Zupełnie inna jest GO np.

    Po drugie jeśli tak faktycznie jest jak usłyszałem, to konsekwencją może
    być zmiana ilości światła docierającego wraz z ze zmianą ogniskowej
    pomimo iż aparat "twierdzi", że maksymalna wielkość przesłony nie
    zmienia się dla poszczególnych ogniskowych.

  • 15. Data: 2013-01-08 23:40:12
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-08 23:28, Mateusz Ludwin pisze:

    > Nie.

    Ufff dzięki :) Wreszcie konkret.

    > Poza tym ta liczba to tylko liczba i nie bierze udziało w obliczaniu
    > ekspozycji.

    Automatycznym, ale przy ręcznym jak najbardziej :) Gdyby tak było jak
    pisałem, to przestałaby działać krok w górę z czasem i krok w dół z
    przesłoną da taką samą ilość światła.

  • 16. Data: 2013-01-08 23:43:15
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

    > No bo jest różnica gdy robisz zdjęcie przekonany, że masz ustawione
    > f/3.5 a faktycznie robi się z tego np. f/6.3 ? Zupełnie inna jest GO np.

    No ale i tak nie masz nigdy dokładnego odczytu. Przykładem wspominane makro.
    Jak wysuniesz obiektyw 2x, to czas rośnie tak samo, jakbyś wydłużył
    ogniskową. A widzisz to gdzieś? Poza licznikiem w niektórych Nikkorach nie
    widzisz.

    A w Canonie nie ma tak, że na wydłużeniu ogniskowej pokazywane jest to samo
    F, to bzdura. Najprawdopodobniej jakiś totalny laik pierwszy raz usłyszał o
    zoomie ze stałym światłem (pewnie w kontekście magicznych L-ek) i teraz
    rozpowiada bzdury.

> [...]
    > pomimo iż aparat "twierdzi", że maksymalna wielkość przesłony nie
    > zmienia się dla poszczególnych ogniskowych.

    Ale to nie ma znaczenia, bo światłomierz nie patrzy w ogóle na tę liczbę.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 17. Data: 2013-01-08 23:47:42
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

    > Odnośnie kalibracji: sądziłem jeśli mamy 2 aparaty o ISO 100 i założymy
    > Twój obiektyw z tą samą f każdemu z nich, to świat widziany matrycami
    > obu aparatów powinien być tak samo jasny. Ale pewnie jest tak jak niżej
    > napisałeś.

    No bo jest tak samo jasny. Aparat to prostopadłościan z dziurą na obiektyw i
    prostokącikiem w miejscu, gdzie się zbiera światło.

    > Trochę to frustrujące. :(

    To rób w rawach i przestań myśleć o ekspozycji w kategoriach bezwzględnych.
    ISO to tylko i wyłącznie stopień wzmocnienia sygnału z matrycy na pewnym
    etapie odczytu, tak naprawdę w 90% sytuacji pozostając na ISO100 i
    wyciągając z cieni dostaniesz to samo co na ISO400.

    > Ok, przytoczę dokładniej słowa serwisanta. To oczywiście był fragment
    > rozmowy więc biorę na to poprawkę. Powiedział on, że w praktyce
    > zawodowej zaczął odkrywać niuanse w mocowaniach obiektywów od strony
    > elektronicznej. Jako przykład podał, że ten sam obiektyw w wersji
    > nikonowskiej przekazuje aparatowi bieżącą informację nt. jasności
    > obiektywu przy danej ogniskowej a w przypadku Canona jest to stała
    > wartość.

    Nie ogniskowej. PRZY AKTUALNYM USTAWIENIU OSTROŚCI. I pokazał pewnie jakieś
    makro. Niektóre Nikkory pokazują F obliczane dla aktualnego wysuwu i tyle. I
    to nie ma nic wspólnego z mocowaniem, tylko z elektroniką wbudowaną w
    obiektyw.

    Ale i tak dobrze że nie powiedział, że obiektywy Nikona są gorsze, bo
    ciemnieją przy kręceniu ostrością.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 18. Data: 2013-01-09 00:09:46
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 08.01.2013 23:28, Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze Marek:

    > Nie.
    >
    > Poza tym ta liczba to tylko liczba i nie bierze udziało w obliczaniu
    > ekspozycji.

    Chyba że tak na prawdę to dzwoniło w innym kościele o obiektywie o
    maksymalnej światłosile różnej dla różnych ogniskowych z tak przymkniętą
    przysłoną, że akurat dla każdej ogniskowej ustawienie mieści w
    dopuszczalnym zakresie ;)

    Swoją drogą zaczynam się zastanawiać (na podstawie innych "dzieł"
    inicjatora wątku) czy "Marek" trolluje, czy też jest np. ekstremalnie
    leniwy.

  • 19. Data: 2013-01-09 02:46:49
    Od: Slon <z...@g...com>

    On Tuesday, January 8, 2013 5:20:42 PM UTC-5, Marek wrote:

> [...]
    >
    > książek na temat fotografowania. Bardziej mnie interesują techniki i
    >
    > zasady fotografowania, stosowania oświetlenia, sztuczki stosowane do

    Czyli czytasz to, co cie bardziej interesuje
    i co bardziej jest przydatne do wykonywania dobrych zdjec.

> [...]
    >
    > jest moją ambicją. Usłyszałem coś przypadkiem i chciałem skonfrontować u
    >
    > osób używających Canona. Może i w jakiejś instrukcji do EOSa znalazłbym

    W instrukcji takich informacji nie znajdziesz.
    Niektore sprawy mozna calkowicie olac, bo sa zbedne do fotografowania.
    Mozna byc dobrym kierowca, nie znajac budowy samochodu i silnika.
    Trzeba tylko znac jak tym manipulowac i znac zasady poruszania sie po drodze.
    Tak samo potraktowac mozna i fotografowanie.

    > Ponadto wydaje mi się, że wiedza o tym co leci po stykach w Canonie nie
    >
    > jest "podstawową rzeczą" jak się wyraziłeś.

    Ano nie jest, jak i wiele innych o ktore juz pytales.

    Slon

  • 20. Data: 2013-01-09 09:23:36
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 8 stycznia 2013 21:32:27 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    >
    > Canona będzie pokazywał na jego wyświetlaczu f4 cały czas. No i pytam
    >
    > czy tak Canony faktycznie mają czy też ktoś bredził.

    Nie wiem, czy wszystkie obiektywy to obsługują, ale mam sigmę 18-125, która zwraca do
    aparatu max f, co skutkuje np tym, że w trybie av na szerokim kącie można ustawić
    f3.5 (albo f4, nie pamiętam), a na długim końcu max f5.6. Tamron jakiś też zachowywał
    się podobnie. Tak więc technicznie jest to możliwe, a czy elektronika obiektywu
    obsługuje te funkcje, to pewnie zależy od konkretnego przypadku. Dodatkowo obiektywy
    zwracają też aktualną ogniskową i model obiektywu bo jest to zapisane w exif-ach.
    pozdrawiam Krzysiek