-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!feeder.erje.net!us.feeder.erje.net!news.glo
rb.com!news-out.readnews.com!transit4.readnews.com!nx02.iad01.newshosting.com!n
ewshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.
news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Subject: Re: Jak liczyć pojemność silnika
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <527d9262$0$2283$65785112@news.neostrada.pl>
<o0fecdwbaft2$.1dkw9rwtdhsl9.dlg@40tude.net>
<527e3187$0$2145$65785112@news.neostrada.pl>
Date: Sat, 9 Nov 2013 14:47:22 +0100
Message-ID: <gl83kun8085c$.tbo1gferz6hl$.dlg@40tude.net>
Lines: 39
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
X-Trace: 1384004831 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2155 82.143.187.50:51112
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2510315
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisał(a):
> Trochę Cię "pociągnę za język", jeśli pozwolisz.
> Najpierw może tytułem popularyzacji, takie zagadnienie: Jechać na 4-ce,
> czy 3-ce?
> Jak wiadomo silnik ma swoją ch-kę obroty-moc, a raczej weźmy
> obroty-sprawność (gdzie na osi Y może być zużycie paliwa kg/J). Zajmijmy
> się tą drugą. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy
> (dla jakiegoś-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wyżej i niżej sprawność jest
> mniejsza, a zużycie paliwa na wyprodukowanie każdego dżula - większe.
> Jeśli autko ma jechać (powiedzmy po płaskim terenie) ze stałą, określoną
> prędkością (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundę czy na km
> określoną liczbę dżuli na pokonanie oporów. Jeśli teraz mamy do wyboru
> jechać tą 60-ką na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm
> (liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej opłaca się jechać na trójce.
> Zgoda? (Niejeden się zdziwi...)
Nie.
Sprawnosc jest na osi Z, bo zalezy od obrotow i obciazenia silnika.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_con
sumption
Linia stalej mocy to hiperbola na tym wykresie.
Jechanie 60 wymaga tak malo mocy (kilka kW), ze jestesmy bardzo daleko
od obszaru minimalnego spalania. Mozemy np jechac na V z obrotami
1500, majac "cisnienie efektywne" 6 bar i spalac 230g/kWh, albo
przelaczyc na IV i miec 2000 rpm, 4.5 bar - czyli 250g, albo na III
miec 3000rpm i 3 bar - czyli 300g/kWh.
Troche inaczej to wyglada pod stroma gore, gdzie np nie oplaca sie
podjezdzac na V z pedalem w podlodze przy 1700rpm, lepiej IV z
mniejszym gazem.
Ale tak w ogole ... zaoszczedzisz na naprawie, a silnik szybciej
padnie. Lepsze srednie obroty i mniejsze obciazenia.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.11.13 14:58 masti
- 09.11.13 15:17 Tomasz Pyra
- 09.11.13 18:22 Tomek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
- Kolega Mastera z Konfy, a jakże :D
- Re: 3 km zasięgu w 5 minut? Chińczycy zapowiedzieli ewolucję
- Reklama: "Oferujemy samochód bez konieczności ładowania"
- Elektromobilność lewel haj.
- Kolejna ofiara elektryczności
- mija rok jeżdzenia po lewej
- Elektryki jednak są NIEBEZPIECZNE
Najnowsze wątki
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-07-23 Warszawa => Starszy inżynier DevOps (AWS) <=
- 2025-07-23 Gdańsk => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-23 Kraków => Senior Fullstack Engineer (Low-Code Platform) <=
- 2025-07-23 Wrocław => Senior Key Account Manager IT <=
- 2025-07-23 Trójmiasto => Head of Social Media <=
- 2025-07-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Lublin => ERP Implementation Consultant (AP Module) <=
- 2025-07-23 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-07-23 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-07-23 Kraków => Kotlin Developer <=
- 2025-07-23 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-23 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-07-23 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=