    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Jak narysować ślimak?
    Date: Sun, 04 Dec 2011 23:00:18 +0100

    > Byc moze droga srodka freza kulistego jest kanciasta.

    Ależ Panie, model.. na razie tylko model. Jak będę miał model, będę
    frezował :)

    /
    > Jak widac, ten wielomian trzeciego stopnia daje dobre przyblizenie:
    > y=0,000002*x^3-0,003*x^2+4,9297*x
    > Mozna teraz wyznaczyc krzywa przestrzenna srodka drogi freza.
    >
    > We wspolrzednych walcowych droga srodka freza kulistego
    > jest dana przez trzy wspolrzedne:
    > kat => alfa=y/r ;
    > promien => r= 85,250;
    > wspolrzedna osiowa => x

    Tutaj nie do końca łapię o co biega. Próbujesz rozwinąć ścieżkę dla
    freza, ale ja nie mam freza o takiej średnicy jak potrzebujesz. Jeśli
    sobie życzysz, tak się toto frezowało (model poprzedni - bardziej
    kwadratowy):

    http://www.1024.pl/00044.mts

    Obróbka wykańczająca, zgrubny cykl był frezem płaskim fi12mm - byle jak. ;)

    > Sprobuj, moze sie uda obrobic walek kula po tej drodze?

    Oczywiście że udało by się, tylko z kilku powodów tak się nie robi.
    Jeżeli już trzeba pominąć CAM-a i brać bardzo grubo materiał, to robi
    się to tak:
    http://www.youtube.com/watch?v=TpJkh7X5bzw

    Tutaj zresztą popełniono błąd, korzystniej było by kręcić ślimaka w
    odwrotną stronę - frez pracował by nie dolną częścią, a górną. W efekcie
    mniej by drgał (sztywniejszy).

    Pozdrawiam.
    Irek.N.