  • 1. Data: 2011-12-03 23:13:58
    Temat: Jak narysować ślimak?
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Cześć wszystkim,
    mam problem, z którym nie potrafię sobie poradzić. Potrzebuję wykonać
    ślimak - typowy element do przykładowo linii rozlewowych. O ile
    wykonanie nie stanowi problemu, o tyle nie mam pojęcia jak wygenerować
    bryłę o takim kształcie.

    Tutaj szkic koncepcyjny:
    http://www.1024.pl/slimak.PDF

    Używam Solid Works. Istnieje kreator tego typu ślimaków, wystarczy
    odpowiednio go sparametryzować i teoretycznie powinienem dostać co
    potrzebuję. Kłopot w tym, że program ma błąd (już zgłoszony
    producentowi) i bryłę którą generuje nie mogę użyć, ze względu na złe
    odwzorowanie kształtu wybrania.
    Poprosiłem o pomoc dostawcę oprogramowania. Minęły 2 tygodnie, klient
    czeka, a ja nie mam żadnej pomocy i nie jestem w stanie detalu wykonać.
    Pomyślałem, że może jądro SW (i tym podobnych) może mieć problem, więc
    poszedłem w stronę Autodesku - Inventora konkretnie (zupełnie inne jądro
    programu). Przedstawiciel regionalny problem przyjął, starał się pomóc,
    ale niestety jest za słaby. Podesłał mi 2 bryły zupełnie nie przystające
    do moich potrzeb (błędy w podstawowych parametrach, wygenerowane bez
    zastanowienia zupełnie tak, jak gdyby tylko tyle potrafił).

    Żeby był weselej, wygenerowałem już podobny ślimak, ale z wybraniem
    kwadratowym. Wydawał mi się trudny, a poszedł łatwo. Obecnie pożądany
    wydawał mi się banalny, a nie potrafię go wygenerować.

    Proszę o pomoc w rozwiązaniu tego problemu. Zdaję sobie sprawę, że takie
    rozwiązanie wymaga kosztów.

    Pozdrawiam.
    Irek.N.

  • 2. Data: 2011-12-04 08:39:45
    Temat: Re: Jak narysować ślimak?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Dec 3, 11:13 pm, "Irek N." <j...@t...tajny.jest> wrote:

    > Proszę o pomoc w rozwiązaniu tego problemu.

    Nie używałem SW od ponad 5 lat, ale wydaje mi się że tracisz czas.
    Inventor to już kompletne nieporozumienie, on w ogóle się nie nadaje
    do tworzenia geometrii bardziej skomplikowanych od gwoździa
    papiaka :-)
    Spróbuj Creo.
    Konrad

  • 3. Data: 2011-12-04 09:29:01
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > Inventor to już kompletne nieporozumienie, on w ogóle się nie nadaje
    > do tworzenia geometrii bardziej skomplikowanych od gwoździa

    Nie jest tak źle z SW (choć przyznaję, że poza Inventora i SW nie
    wyszedłem). Do modelowania części maszyn jest absolutnie
    wystarczający... za wyjątkiem ślimaków ;)

    > Spróbuj Creo.

    Używasz?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2011-12-04 10:07:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Dec 4, 9:29 am, "Irek N." <j...@t...tajny.jest> wrote:

    > Używasz?

    Używałem przez kilka lat, ale teraz zajmuję się rachowaniem (MES,
    Mathcad itd)
    Konrad

  • 5. Data: 2011-12-04 17:13:30
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Irek N. <j...@t...tajny.jest> napisał(a):
> [...]
    > ślimak - typowy element do przykładowo linii rozlewowych. O ile
    > wykonanie nie stanowi problemu, o tyle nie mam pojęcia jak wygenerować

    Byc moze droga srodka freza kulistego jest kanciasta.
    Ona powinna miec, jak sadze, ciagla pierwsza pochodna.
    Jak jest, mozna zobaczyc po rozwinieciu walca o promieniu r=85,250 ,
    na ktory ta droga jest nawinieta.
    http://imageshack.us/photo/my-images/840/slimakr.jpg
    /
    Jak widac, ten wielomian trzeciego stopnia daje dobre przyblizenie:
    y=0,000002*x^3-0,003*x^2+4,9297*x
    Mozna teraz wyznaczyc krzywa przestrzenna srodka drogi freza.

    We wspolrzednych walcowych droga srodka freza kulistego
    jest dana przez trzy wspolrzedne:
    kat => alfa=y/r ;
    promien => r= 85,250;
    wspolrzedna osiowa => x

    Sprobuj, moze sie uda obrobic walek kula po tej drodze?

    Pozdrawiam WM

  • 6. Data: 2011-12-04 22:00:18
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Byc moze droga srodka freza kulistego jest kanciasta.

    Ależ Panie, model.. na razie tylko model. Jak będę miał model, będę
    frezował :)

> [...]
    > Mozna teraz wyznaczyc krzywa przestrzenna srodka drogi freza.
    >
    > We wspolrzednych walcowych droga srodka freza kulistego

    Tutaj nie do końca łapię o co biega. Próbujesz rozwinąć ścieżkę dla
    freza, ale ja nie mam freza o takiej średnicy jak potrzebujesz. Jeśli
    sobie życzysz, tak się toto frezowało (model poprzedni - bardziej
    kwadratowy):

    http://www.1024.pl/00044.mts

    Obróbka wykańczająca, zgrubny cykl był frezem płaskim fi12mm - byle jak. ;)

    > Sprobuj, moze sie uda obrobic walek kula po tej drodze?

    Oczywiście że udało by się, tylko z kilku powodów tak się nie robi.
    Jeżeli już trzeba pominąć CAM-a i brać bardzo grubo materiał, to robi
    się to tak:
    http://www.youtube.com/watch?v=TpJkh7X5bzw

    Tutaj zresztą popełniono błąd, korzystniej było by kręcić ślimaka w
    odwrotną stronę - frez pracował by nie dolną częścią, a górną. W efekcie
    mniej by drgał (sztywniejszy).

    Pozdrawiam.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2011-12-05 09:11:03
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Irek N. <j...@t...tajny.jest> napisał(a):

    > Tutaj nie do końca łapię o co biega. Próbujesz rozwinąć ścieżkę dla
    > freza, ale ja nie mam freza o takiej średnicy jak potrzebujesz.

    Sa programy CAD , ktore maja opcje wycinania jednej bryly druga.
    Przypomina to nieco frezowanie, ale moze rzeczywiscie nazywa sie inaczej.

    SolidWorks tej opcji akurat nie ma, ale za to ma opcje wycinania bryly
    przez przeciaganie profilu po sciezce.
    W Twoim przypadku profilem tym jest okrag o srednicy 120,5 .
    Sciezke narysowales kolorem niebieskim na tym rysunku:
    www.1024.pl/slimak.PDF
    Ja tylko ja rozwinalem i zaryzykowalem hipoteze, ze wyglada ona tak:
    http://imageshack.us/photo/my-images/59/slimakr1.jpg
    /
    Mozliwe, ze jest ona linia lamana w punktach zmiany skoku,
    co moze byc ewentualnym powodem pozniejszych problemow.

    Zaproponowalem, w poprzednim poscie, zeby lamana wygladzic:
    http://imageshack.us/photo/my-images/840/slimakr.jpg
    /

    Podalem tam rowniez, rownanie poprawionej sciezki, ktora sprobuj przeciagnac
    profil tnacy, czyli okrag 120,5 .
    W SolidWorksie moze nie byc mozliwosci definiowania krzywej bezposrednio
    rownaniem we wspolrzednych walcowych.
    Mozna za to generowac krzywa gladka, przechodzaca przez zadane punkty.
    Punkty te bez problemu wygenerujesz z podanych, w moim poprzednim poscie,
    rownan sciezki. Mozesz to zrobic np. w Excelu.

    Pozdrawiam WM

  • 8. Data: 2011-12-05 10:02:08
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    WM <c...@W...gazeta.pl> napisał(a):
    > Sa programy CAD , ktore maja opcje wycinania jednej bryly druga.
    > Przypomina to nieco frezowanie, ale moze rzeczywiscie nazywa sie inaczej.

    Aby zastapic ta operacje przeciaganiem profilu po sciezce,
    trzeba sprawic, by wszedzie profil tnacy byl prostopadly do sciezki.
    Wymaga to odpowiedniego ustawienia plaszczyzn, z profilem tnacym,
    zwlaszcza w punkcie poczatkowym sciezki.

> [...]
    > Punkty te bez problemu wygenerujesz z podanych, w moim poprzednim poscie,
    > rownan sciezki. Mozesz to zrobic np. w Excelu.

    Trzeba dac odpowiednio duza liczbe tych punktow.
    Najlepiej ja dobrac doswiadczalnie.

    Pozdrawiam WM

  • 9. Data: 2011-12-05 11:10:15
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 5 Gru, 09:11, "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Sa programy CAD , ktore maja opcje wycinania jednej bryly druga.
    > Przypomina to nieco frezowanie, ale moze rzeczywiscie nazywa sie inaczej.

    Znasz jakiś program który potrafi w sposób gładki przeciągnąć bryłę
    (nie płaski szkic) wzdłuż ścieżki wycinając w ten sposób inną bryłę?
    Konrad

  • 10. Data: 2011-12-05 12:41:04
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):
    > Znasz jakiś program który potrafi w sposób gładki przeciągnąć bryłę
    > (nie płaski szkic) wzdłuż ścieżki wycinając w ten sposób inną bryłę?

    Chyba jednak SolidWorks tez to ma:
    http://tiny.pl/h13n9

    WM