  • 41. Data: 2022-04-14 15:01:17
    Temat: Re: Jak ograniczyć popyt na Putinowską ropę
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Apr 2022 12:52:10 +0100, K wrote:

    > No wlasnie za rosyjski gaz placilismy wiecej niz Niemcy.

    Jakos tak mówią, ale dokladnej ceny to chyba ani my ani Niemcy nie
    ujawniaja.
    Tak samo jak gazu amerykanskiego, katarskiego.
    Oficjalnie przeciw gazowi norweskiemu zawsze podawano argument cenowy.

    A nasza cena - nie wiadomo, w Rosji, czy razem z transportem.

    > Pustawe?
    > https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/8120/pro
    duction/_123265033_optimised-gas_storage_europe-nc.p
    ng

    Ale to zapasy czy pojemnosc magazynów?

    https://businessinsider.com.pl/finanse/europejskie-m
    agazyny-gazpromu-prawie-puste-czy-rosja-szykuje-szan
    taz/w5lm3dt
    https://www.wnp.pl/gazownictwo/europejskie-magazyny-
    gazu-pustoszeja-rosjanie-zacieraja-rece,513829.html
    https://www.wnp.pl/gazownictwo/w-europejskich-magazy
    nach-gazu-jest-pusto-jak-nigdy,526744.html
    https://dorzeczy.pl/ekonomia/256579/europa-trzy-czwa
    rte-wtloczonego-gazu-zostalo-juz-pobrane.html

    > Jakis minister PiS sie chwalil, ze zapasow mamy tyle, ze mozemy kilka
    > miesiecy uzywac.

    My. A zachod EU?

    UK chyba magazynów nie potrzebuje - ma bliskie złoża.

    J.

  • 42. Data: 2022-04-14 16:09:42
    Od: K <n...@e...com>

    On 14/04/2022 14:01, J.F wrote:

> [...]
    rte-wtloczonego-gazu-zostalo-juz-pobrane.html

    > My. A zachod EU?
    >
    > UK chyba magazynów nie potrzebuje - ma bliskie złoża.

    https://www.reuters.com/business/energy/germany-appr
    oves-law-mandating-full-gas-storage-before-winter-20
    22-03-25/

    Niemcy w tej chwili 25% ale mamy wiosne, zaraz lato.

  • 43. Data: 2022-04-14 16:20:51
    Od: K <n...@e...com>

    On 14/04/2022 13:48, J.F wrote:
> [...]
    ccgt-power-plant
    neots-power-station-nothing-to-worry-4977486.

    > Ciekawe ... o ile wiem, to tlenki azotu nie tworzą opadajacego pyłu.
    > Za to tworza kwas azotowy ... moze trzeba dokumentowac rdzę na
    > samochodzie :-)
    >
    > Ale ale ... to jak czesto ją odpalają?
    > Cechą elektrowni gazowych jest wlasnie szybki start, co zacheca do
    > pracy szczytowej.

    Przez osiem ostatnich lat widzialem dwa razy. Nie moge teraz znalezc ale
    czytalem w jakiejs gazecie online o tym jak sie ludzie skarzyli, ze maja
    wszystko zoltym pylem pokryte i tam ktos z elektroni tlumaczyl, ze
    serwisowo odpalaja co jakis czas i po odpaleniu leci wlasnie zolty dym
    przez jakis czas. Ostatnio ze dwa miesiace temu to widzialem z okna ale
    jak mi sie przypomnialo zeby zrobic zdjecie to juz nie bylo.

    > Jest/bylo.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_Battersea
    >
    > Taka elektrocieplownia moze grzac kawałek Londynu,
    > a prad pojdzie gdzie indziej.
    >
    > Jest nadal
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Pimlico_District_Heati
    ng_Undertaking

    > Choc to malenstwo.

    Nawet nie wiedzialem ale wiecej i tak nie bedzie.

    > No to mowie - domowe elektrocieplownie.
    > Grzeje dom i daje prąd do sieci. Albo do ładowania samochodu :-)
    >
    > Nie wiedziec czemu, Japonczycy zdawali sie w tym (CHP) przodowac.

    d-build-seven-nuclear-power-stations-minister-2022-0
    4-02/

    > Jak pisalem - panele zimą mało prądu dadzą. A domy trzeba grzac.
    > A jako wyspa ... wiatraki powinny miec tam dobrze ...

    Nie wiem jaki bedzie rezultat. Ostatnio szukalem paneli wraz z bateriami
    to tak ponizej ?7k za instalacje nie znalazlem. Bez baterii wychodzi
    troche wiecej niz polowa tego. Natomiast na pompy ciepla jest teraz
    dofinansowanie.

    > Popatrz raczej ile Londynu zaleje ...
    >
    > Metr Odry we Wroclawiu raczej by nic nie zrobil ... ale okresowe
    > powodzie moglyby byc czesciej.
    >
    > J.

    Nie sadze aby Londyn z tego tytulu w ogole jakies straty poniosl. Jak
    pojdziesz nad Tamize to tam jest spokojnie z 5-10m do tafli wody.
    Predzej te wioski przy ujsciu do morza.

  • 44. Data: 2022-04-14 16:24:31
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 14.04.2022 o 14:16, K pisze:

    > Teraz juz nie chodzi nawet o koszt tego gazu z Rosji tylko o to na co
    > ida pieniadze za ten gaz.

    A które? Te którymi rządy chcą robić wrażenie "nic się nie stało"? Bo to
    są te pieniądze które ludzie wypracowują i które im się zabiera pod
    pozorem dobrego nimi zarządzania. Komu innemu by je nie dać mniej się
    straci.

  • 45. Data: 2022-04-14 16:54:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Apr 2022 15:20:51 +0100, K wrote:

> [...]
    > wszystko zoltym pylem pokryte i tam ktos z elektroni tlumaczyl, ze
    > serwisowo odpalaja co jakis czas i po odpaleniu leci wlasnie zolty dym

    Zoltego pylu nie neguje, ale tam pisza, ze to tlenki azotu.

    Hm, NO2/N2O4 ?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_dioxide
    temperatura wrzenia 21C, topnienia -9C

    Ale zeby taki zółty dym byl, to ile ich musialoby byc?

    Wiec chyba co innego jest w tym pyle.

    Tu twierdza jednak, ze 42% pradu w UK z gazu pochodzi.
    https://www.energy-uk.org.uk/our-work/generation/ele
    ctricity-generation.html

> [...]
    >>
    > Nie wiem jaki bedzie rezultat. Ostatnio szukalem paneli wraz z bateriami
    > to tak ponizej ?7k za instalacje nie znalazlem. Bez baterii wychodzi

    IMO - nawet niedrogo.
    Tylko jaka to instalacja, tzn jakiej mocy, jaka bateria.

    Najprostsze by bylo miec dwie baterie do samochodu - jedną jezdzisz,
    drugą ladujesz, w nocy wymiania.
    Albo jakąs grzeczną siec - ładujesz sobie pod pracą z gniazdka
    prądem z domowych solarow, a siec bierze za to powiedzmy 20% :-)

    No i jeszcze rurka z gazem na zimę :-)

    > Natomiast na pompy ciepla jest teraz
    > dofinansowanie.

    No, jak sie ma ambitne plany, to istotnie trzeba inwestowac w OZE i
    PC.

    > Nie sadze aby Londyn z tego tytulu w ogole jakies straty poniosl. Jak
    > pojdziesz nad Tamize to tam jest spokojnie z 5-10m do tafli wody.
    > Predzej te wioski przy ujsciu do morza.

    Klify Dover tez nie ucierpia ... to czego oni sie boją ? :-)

    Lasy sadzic, zeby na maszty i statki było drewno :-)

    J.

  • 46. Data: 2022-04-14 19:39:39
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 14.04.2022 o 16:54, J.F pisze:

    > IMO - nawet niedrogo.
    > Tylko jaka to instalacja, tzn jakiej mocy, jaka bateria.
    >
    > Najprostsze by bylo miec dwie baterie do samochodu - jedną jezdzisz,
    > drugą ladujesz, w nocy wymiania.

    Prościej dwa samochody :-)

    > Albo jakąs grzeczną siec - ładujesz sobie pod pracą z gniazdka
    > prądem z domowych solarow, a siec bierze za to powiedzmy 20% :-)

    Podział na abo, dystrybucję i sam prąd nie wystarczy?

  • 47. Data: 2022-04-14 20:00:21
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, J.F.
    On 14.04.2022 11:33 you wrote:

> [...]
    , >>>>>
    miejska-surow
    > A slowo klucz: rynek, znasz?

    Co ci po rynku jak masz umowę na 10 lat na odbiór np 50 mld m3 gazu
    rocznie.
    I czy odbierzesz czy nie, musisz za ten gaz zapłacić.

    > Nie kupimy paliw od Rosji, to bedziemy musieli kupic gdzie indziej.
    > A tam gdzie indziej zamówienia juz mają, wiec cena rosnie.

    Do końca tego roku jesteśmy skazani na gaz z Rosji.
    Czy chcemy czy nie.
    Jak się otworzy Baltic pipe to już sobie damy radę bez rury jamalskiej.

    > Jakby caly swiat sie zmowil i przestał brac od Rosji, to moze cos by
    > z tego wyszlo - ale sie nie zmowi.

    Się nie zmówi, bo nie ma alternatywy.

    > W efekcie ceny gieldowe rosną, a Rosja ... sprzedaje mniej ale po
    > wyzszych cenach?

    Ci co jeszcze chcą brać od Rosji, to wiedzą, że na ten gaz nie ma
    chętnych. Więc mogą sobie życzyć rabatów.
    Podobno Chiny kupują już z rabatem 30%

    Sami sobie to wykombinowali.

    --
    Pete

  • 48. Data: 2022-04-14 21:16:15
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-04-12 o 21:16, ii pisze:

    ,paliwo-vat-obnizka-akcyza-rosyjska-ropa-komunikacja
    -miejska-surowce.html

    > "O konieczności zmniejszenia zużycia ropy dyskutuje się teraz w całej
    > Europie. Do tego ma przybliżać m.in. rewolucyjne posunięcie, które
    > zaproponował właśnie rząd w Niemczech. Już 1 maja chce wdrożyć tani
    > wspólny bilet na lokalny transport publiczny - komunikację miejską,
    > pociągi i autobusy regionalne."
    >
    > Co przeszkadzało robić to od dawna?

    Lobby młotoryzacyjne przeszkadzało.
    Młotoryzacja to przede wszystkim wielkie pieniądze dla
    uprzywilejowanych. Wożenie tłustych tyłków przez Kowlaskich Helmutów to
    tylko efekt uboczny.

  • 49. Data: 2022-04-14 21:24:30
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-04-13 o 10:53, T. pisze:

    ,paliwo-vat-obnizka-akcyza-rosyjska-ropa-komunikacja
    -miejska-surowce.html

    > Wystarczy wprowadzić akcyzę rzędu 200% i już część ludzi zrezygnuje z
    > samochodu.
    > T.

    Wszystkim wyszłoby to na zdrowie.

  • 50. Data: 2022-04-14 23:51:06
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-04-14 o 11:33, J.F pisze:

    > Niestety, aby Rosje "ukarac", to trzeba ograniczyc zuzycie paliw.

    I tu jest pies pogrzebany.
    Jakiekolwiek ograniczenie jest umysłowo nie do przejścia. Obowiązkowy
    jest bowiem wzrost, który wzrosta wzrostem pogania.