    Date: Tue, 14 Jun 2022 22:18:41 +0200
    Subject: Re: Jak to zasilić
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 14.06.2022 o 21:50, Mchal M. Lechanski pisze:
    > Dobry wieczór,
    >
    > Bawię się tym:
    >
    > https://petermobbs.wordpress.com/2015/02/06/experime
    nts-with-led-based-flash-gun-for-high-speed-photogra
    phy/

> [...]
    > obiecująco niestety skończyły mi się możliwości dalszego testowania bo
    > nie mam zasilacza dającego wyższe napięcie, a wciąż mam kilka 100W ledów
    > do popsucia.
    > Wygląda że na Aliexpress przetwornica dająca 90V to absolutny max...
    > Próbowałem zmajstrować jakiś boost converter (używając 555 do
    > kluczowania IRF540), ale max co mi się udało uzyskać to 90V przy poborze
    > ponad 1.5A ze źródła - najwyraźniej nie tędy droga.
    >
    > Podpowiedzcie, proszę, czym to zasilić - idealnie by było gdyby jakaś
    > przetwornica z możliwością reguacji w zakresie 90-150V i żeby nie trzeba

    Cześć.

    Bardzo niebezpiecznie się bawisz, to już nie są napięcia bezpieczne dla
    zdrowia i życia.
    Obawiam się, że zwiększenie napięcia zasilania nie zwiększy znacząco
    mocy błysku, przy tak dużych prądach znaczącą rolę zaczną odgrywać
    rezystancje doprowadzeń i na nich wytraci się znacząca ilość mocy.
    Moc tracona rośnie z kwadratem prądu a moc błysku co najwyżej liniowo.
    Zwiększył bym ilość LEDów i każdego zasilił oddzielnym tranzystorem.

    Autor coś też pisze o stosowaniu pojedynczego kondensatora, ja raczej
    bym poszedł w baterię kondensatorów, czym więcej tym lepiej.
    Nie łącz ich kabelkami ale lutuj je na jak najkrótszych wyprowadzeniach
    do miedzianych blaszek, prostych nie meandrujących o grubości ok 0,2 mm
    jeśli celujesz w us. Blaszki powinny być dostatecznie szerokie a LED
    najlepiej umieścić w ich środku.
    Pamiętaj, by dla IRF1407 nie przekraczać jakiś 70V zasilania.

    Odpowiadając zaś na Twoje pytanie, możesz połączyć szeregowo dwa lub
    więcej identyczne zasilacze by uzyskać większe napięcie.
    Dobrze jest dać na wyjściu każdego z tych zasilaczy diodę spolaryzowaną
    zaporowo.

    --
    AWa.