  • 1. Data: 2022-06-14 21:50:02
    Temat: Jak to zasilić
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Dobry wieczór,

    Bawię się tym:

    https://petermobbs.wordpress.com/2015/02/06/experime
    nts-with-led-based-flash-gun-for-high-speed-photogra
    phy/

    chodzi o uzyskanie jak najkrótszego błysku.

    na chwilę obecną udało mi się zmusić 100W LED do błyskania, czas błysku
    gdzieś pomiędzy 1 a 4us, LED zasilany napięciem ok 90V. Efekty są dość
    obiecująco niestety skończyły mi się możliwości dalszego testowania bo
    nie mam zasilacza dającego wyższe napięcie, a wciąż mam kilka 100W ledów
    do popsucia.
    Wygląda że na Aliexpress przetwornica dająca 90V to absolutny max...
    Próbowałem zmajstrować jakiś boost converter (używając 555 do
    kluczowania IRF540), ale max co mi się udało uzyskać to 90V przy poborze
    ponad 1.5A ze źródła - najwyraźniej nie tędy droga.

    Podpowiedzcie, proszę, czym to zasilić - idealnie by było gdyby jakaś
    przetwornica z możliwością reguacji w zakresie 90-150V i żeby nie trzeba
    bylo brać pożyczki na zakup.

    Z góry bardzo dziękuję.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2022-06-14 22:18:41
    Temat: Re: Jak to zasilić
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 14.06.2022 o 21:50, Mchal M. Lechanski pisze:
> [...]
    >
    > Podpowiedzcie, proszę, czym to zasilić - idealnie by było gdyby jakaś
    > przetwornica z możliwością reguacji w zakresie 90-150V i żeby nie trzeba

    Cześć.

    Bardzo niebezpiecznie się bawisz, to już nie są napięcia bezpieczne dla
    zdrowia i życia.
    Obawiam się, że zwiększenie napięcia zasilania nie zwiększy znacząco
    mocy błysku, przy tak dużych prądach znaczącą rolę zaczną odgrywać
    rezystancje doprowadzeń i na nich wytraci się znacząca ilość mocy.
    Moc tracona rośnie z kwadratem prądu a moc błysku co najwyżej liniowo.
    Zwiększył bym ilość LEDów i każdego zasilił oddzielnym tranzystorem.

    Autor coś też pisze o stosowaniu pojedynczego kondensatora, ja raczej
    bym poszedł w baterię kondensatorów, czym więcej tym lepiej.
    Nie łącz ich kabelkami ale lutuj je na jak najkrótszych wyprowadzeniach
    do miedzianych blaszek, prostych nie meandrujących o grubości ok 0,2 mm
    jeśli celujesz w us. Blaszki powinny być dostatecznie szerokie a LED
    najlepiej umieścić w ich środku.
    Pamiętaj, by dla IRF1407 nie przekraczać jakiś 70V zasilania.

    Odpowiadając zaś na Twoje pytanie, możesz połączyć szeregowo dwa lub
    więcej identyczne zasilacze by uzyskać większe napięcie.
    Dobrze jest dać na wyjściu każdego z tych zasilaczy diodę spolaryzowaną
    zaporowo.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2022-06-14 22:18:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-06-14 o 21:50, Mchal M. Lechanski pisze:
> [...]
    >
    > Podpowiedzcie, proszę, czym to zasilić - idealnie by było gdyby jakaś
    > przetwornica z możliwością reguacji w zakresie 90-150V i żeby nie trzeba

    Dawno, dawno temu (rzędu 1980) robiłem zapłon tyrystorowy według
    schematu z Radioelektronika (numeru nie znam). W tamtym rozwiązaniu
    kondensator 2uF ładowało się do 400V jednym impulsem. Zasilanie
    oczywiście 12V, ale przy 6V (w czasie rozruchu) kondensator był ładowany
    do mniej więcej tego samego napięcia.
    Inne rozwiązania miały jakieś przetwornice ale też musiały osiągać
    napięcia tego rzędu.

    Skoro wtedy się dało to i teraz powinno się dać.
    P.G.

  • 4. Data: 2022-06-14 22:47:09
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 14/06/2022 21:18, Andrzej W. wrote:

> [...]
    > Moc tracona rośnie z kwadratem prądu a moc błysku co najwyżej liniowo.
    > Zwiększył bym ilość LEDów i każdego zasilił oddzielnym tranzystorem.

    Jeśli masz rację to cały pomysł ma mało sensu.

> [...]
    > do miedzianych blaszek, prostych nie meandrujących o grubości ok 0,2 mm
    > jeśli celujesz w us. Blaszki powinny być dostatecznie szerokie a LED

    Mam 2 "banki" kondensatorów - 3x1.5mF/100V i 3x1mF/250V (lub 200, nie
    pamiętam). Kondesatory połączone są krótkimi przewodami ośrednicy 1mm.
    Powinienem szukać blaszek?

> [...]
    > więcej identyczne zasilacze by uzyskać większe napięcie.
    > Dobrze jest dać na wyjściu każdego z tych zasilaczy diodę spolaryzowaną

    czy to znaczy, że mogę połączyć dwie przetwornice "step up" szeregowo?
    i zasilać je z tego samego źródła czy z dwóch różnych?

    Dziękuję bardzo.

    --
    Michał

  • 5. Data: 2022-06-14 23:11:11
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 14/06/2022 20:50, Mchal M. Lechanski wrote:
> [...]
    >
    > Podpowiedzcie, proszę, czym to zasilić - idealnie by było gdyby jakaś
    > przetwornica z możliwością reguacji w zakresie 90-150V i żeby nie trzeba

    tutaj jest taka do 120V
    https://www.aliexpress.com/item/1005003030539803.htm

  • 6. Data: 2022-06-14 23:23:30
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 14/06/2022 21:47, Mchal M. Lechanski wrote:

> [...]
    >
    > Mam 2 "banki" kondensatorów - 3x1.5mF/100V i 3x1mF/250V (lub  200, nie
    > pamiętam). Kondesatory połączone są krótkimi przewodami ośrednicy 1mm.

    jeśli brakuje Ci napięcia to może ładuj kondensatory połączone
    równolegle a do błysku przełącz w szereg?

    > czy to znaczy, że mogę połączyć dwie przetwornice "step up" szeregowo?
    > i zasilać je z tego samego źródła czy z dwóch różnych?

    typowy boost to nie możesz. Musiał byś mieć flyback ... no albo zasilać
    z 2 odseparowanych źródeł.

  • 7. Data: 2022-06-15 00:05:32
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.06.2022 o 22:47, Mchal M. Lechanski pisze:
    > czy to znaczy, że mogę połączyć dwie przetwornice "step up" szeregowo?

    Błąd. Nie łączymy NIGDY w ten sposób :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 8. Data: 2022-06-15 10:19:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 15 czerwca 2022 o 00:06:31 UTC+2 LordBluzg(R)?? napisał(a):
    > Błąd. Nie łączymy NIGDY w ten sposób :)

    Izolowanych też nie wolno?

  • 9. Data: 2022-06-15 11:59:53
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Izolowanych też nie wolno?

    Nie chodzi o to czy wolno, łączenie szeregowe takich przetwornic jest
    bez sensu :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 10. Data: 2022-06-15 13:17:34
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > obiecująco niestety skończyły mi się możliwości dalszego testowania bo
    > nie mam zasilacza dającego wyższe napięcie, a wciąż mam kilka 100W ledów

    Przepraszam za nieco głupie pytanie. Dlaczego LED a nie lampa ksenonowa?
    W tym drugim przypadku znacznie łatwiej uzyskać krótkie czasy. Celuj w
    lampy zasilane jak najwyższym napięciem. Kluczowa jest indukcyjność
    obwodu, więc grube i krótkie przewody odpowiednio ułożone. Żadnych
    elektrolitów.
    Miałem kondensator z wojskowej radiostacji i palniki niewiadomego
    pochodzenia. Kilowolty.

    P.P.