  • Data: 2009-06-30 08:35:45
    Temat: Re: Jak zaświecić diodę laserową LED wydłubaną z cd-rom
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Grzegorz Kurczyk schrieb:

    > Pewnie przyfasolili za duży prąd. Typowa dioda IR do pilotów
    > potraktowania prądem większym od znamionowego, zaczyna delikatnie
    > "żarzyć" na ceglasto czerwono.

    Nie. Tak na skróty:
    1. 780nm, jak i 810nm są przez większość populacji widziane, ale czułość
    oka w tym zakresie jest już o parę rzędów wielkości niższa od czułości w
    max (okolice zielonego).
    2. Siatkówka reaguje jeszcze na światło lasera NdYAG (1064nm), ale
    baaardzo mało. Polecam nie próbować!!!
    3. Max dopuszczalna gęstość mocy aplikowana na rogówkę oka w tym
    zakresie długości fali dla światła koherentego to ok. 1mW/cm^2. Dla
    światła niekoherentego (jak np. LEDy) to ok. 8.5mW/cm^2.
    4. LEDy mają dość szerokie pasmo częstotliwości, rzędu 30/50nm. W
    szczególności diody GaAlAs mają jeszcze dodatkowe "pagórki" poniżej
    800nm. Ogólnie rzecz biorąc: GaAs są trochę mniej widoczne, GaAlAs
    praktycznie zawsze widoczne. Osobiście widzę bez problemu diody 880nm w
    normalnym oświetleniu, diody 940nm wymagają dla mnie 5-10minut
    akomodacji w ciemności. Wsio zasilane prądem 30% znamionowego. Diody
    GaAlAs 880nm są używane często gęsto w oświetlaczach do kamer i
    wszelakich lampkach IR bo są tanie, mają dużą wydajność i pasują dobrze
    do charakterystyki kamer CMOS, ale są widoczne.
    5. Światło koherentne (laser) jest mniej widoczne od światła
    niekoherentnego (laser rozproszony i znów sfokusowany) przy tej samej
    gęstości mocy. Nie wiem dlaczego, ale tak nam wyszło eksperymentalnie na
    5 osobach.
    6. Przy świetle podczerwonym trzeba uważać, bo źrenica nie zamyka się i
    siatkówka może ulec uszkodzeniu. W normie IEC60825-1 są zapodane różne
    gęstości mocy, w zależności od tego, czy źródło światła jest punktowe,
    czy powierzchniowe, czy jest jedno źródło, czy więcej oraz czy światło
    jest koherentne czy nie. W sumie chodzi mniej więcej o to, czy siatkówka
    jest wystarczająco chłodzona krwią. Przy niższych częstotliwościach (np.
    laser CO2) dochodzi do tego wysuszenie rogówki przy większych mocach
    promieniowania, do siatkówki te promnienie na ogół nie dochodzą. Takie
    promieniowanie (niekoherentne) mamy też przy piecach (np. hutniczych).

    Waldek