  • 1. Data: 2022-04-18 07:10:03
    Temat: Re: Jaki gwint na statyw w aparacie?
    Od: Jakub Weglarz <j...@g...com>

    > To są gwinty Whitwortha. Standardowe rozmiary to 1/4"-20 (obecnie prawie
    > wszędzie używany w apatarach, amerykański standard UTS ma inny kąt
    > nacięcia zwojów, więc NIE nakręcisz ze złączki..) oraz 3/8-16 zwany OIDP
    > niemieckim, kiedyś powszechny, z czasem wyparty tylko do aparatów
    > większych formatów

    1/4"-20 i 3/8"-16 to jest standard UNC, nie Whitwortha :)

  • 2. Data: 2022-04-18 10:41:19
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 18.04.2022 o 07:10, Jakub Weglarz pisze:

    > 1/4"-20 i 3/8"-16 to jest standard UNC, nie Whitwortha :)

    Jesteś pewien?
    Naciąłem sobie 3/8"-16 UNC i nie dało się wkręcić do statywu Gitzo. Po
    podcięciu narzynką W3/8 jest OK.

    P.P.

  • 3. Data: 2022-04-18 11:37:18
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Jesteś pewien?
    > Naciąłem sobie 3/8"-16 UNC i nie dało się wkręcić do statywu Gitzo. Po
    > podcięciu narzynką W3/8 jest OK.

    Jeśli już to narzynką G3/8.
    Do czego takie duże gwinty? Pod jakieś kamery stukilowe?
    W Manfrotto 308RC mam Dwewn około 8,5 mm srednicy
    (a ze statywu wystaje ok fi9) czyli pewnie 1/8"
    i trzyma pewnie sprzęt do 5-8kg.

  • 4. Data: 2022-04-18 16:43:58
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 18.04.2022 o 11:37, cef pisze:

> [...]
    > W Manfrotto 308RC mam Dwewn około 8,5 mm  srednicy
    > (a ze statywu wystaje ok fi9) czyli pewnie 1/8"

    G to gwinty rurowe, mają się nijak do tematu.
    Gwinty, które opisujesz to właśnie 3/8", prawdopodobnie jednak Whithworth.

    P.P.

  • 5. Data: 2022-04-18 18:20:58
    Od: cef <c...@i...pl>

    > G to gwinty rurowe, mają się nijak do tematu.
    > Gwinty, które opisujesz to właśnie 3/8", prawdopodobnie jednak Whithworth.

    Co w takim razie oznacza u Ciebie narzynka W3/8?
    W sensie technicznym te gwiny pasujące do siebie (rurowe do UNF)
    różnią się praktycznie tylko kątem zarysu tyle, że rząd wielkości
    przesunięty.
    Anglosaskie standardy gwintów i rzutowania w technice znają dobrze tylko Ci,
    którzy z tym na codzień muszą współpracować - dla reszty to udręka :-)
    Pytam do czego taki duży gwint W3/8 - bo założyłem, że tak chciałeś
    oznaczyć Whitwortha - ale to wymiar rzędu M16

  • 6. Data: 2022-04-18 18:31:28
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-04-18 o 18:20, cef pisze:

> [...]
    > Pytam do czego taki duży gwint W3/8 - bo założyłem, że tak chciałeś
    > oznaczyć Whitwortha - ale to wymiar rzędu M16

    Wróć...5/8 to jest około M16 - 3/8 to będzie normalnie około M10x1
    czyli nie jakiś wielki.

  • 7. Data: 2022-04-18 19:29:43
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 18.04.2022 o 18:31, cef pisze:
> [...]

    Whithworth 3/8.

    Nie. UNF to gwinty drobnozwojowe.
    Gwinty rurowe mają dużo większe średnice. Z grubsza gwint 1 calowy
    rurowy to gwint do rury, której wewnętrzna średnica to jeden cal.

    To jest UNC, czyli bliżej M10x1.5.

    P.P.

  • 8. Data: 2022-04-18 19:54:25
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Whithworth 3/8.

    A Whithworth to nie jest czasem wymiarowo taki sam?
    Nie piszę tego z głowy, ale gugiel podpowiada że to BSW - wymiarowo BSPP

    > Nie. UNF to gwinty drobnozwojowe.

    Ale to kwestia skoku a nie rozmiaru średnicy.
    Kiedyś klient zlecił adaptery z gwintem M16x1,5 i po odebraniu zareklamował,
    że śruba wkręca się ale tylko trochę i dalej nie idzie.
    Okazało się, że śrube ma właśnie 5/8 UNF-18 zwojów na cal a nie M16x1,5
    Więc srednicowo będzie to samo przy rurowych i UNF

    > Gwinty rurowe mają dużo większe średnice. Z grubsza gwint 1 calowy
    > rurowy to gwint do rury, której wewnętrzna średnica to jeden cal.

    No chyba niezupełnie, bo Whitwhorth też jest calowy.
    W pierwszej z brzegu tabelce widać, że srednice są jednakowe:

    > To jest UNC, czyli bliżej M10x1.5.

    Skok nieistotny, bo myślałem o średnicy jedynie.
    Poza tym z tego co pamiętam, to właśnie M16x1,5
    oraz M10x1 były dorabiane jako metryczne, które
    da się na kilka zwojów wkręcić do elementów hydrauliki
    i dlatego skojarzyłem M10x1.

  • 9. Data: 2022-04-18 21:51:11
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 18.04.2022 o 19:54, cef pisze:

> [...]
    >
    > No chyba niezupełnie, bo Whitwhorth też jest calowy.
    > W pierwszej z brzegu tabelce widać, że srednice są jednakowe.

    W pierwszej z brzegu tabelce (Handbook Proxxona, bo mam na półce) dla
    gwintu 5/8 (podaję tylko wewnętrzne średnice gwintu, w milimetrach):

    G rurowy 21,128
    W Whitworth 13.598
    UNC 13.693
    UNF 14.681

    Jak widać W i UNC są podobne, ale nie identyczne. G jest totalnie różny.
    Skok W i UNC jest identyczny.

    A dla 3/8: W 8.052, UNC 8.082. I palcami nie wkręcisz.

    P.P.

  • 10. Data: 2022-04-18 22:16:12
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > Skok W i UNC jest identyczny.
    >
    > A dla 3/8: W 8.052, UNC 8.082. I palcami nie wkręcisz.

    OK
    teraz dopiero widzę, że są różnice. A ile razy zaglądałem do tych
    tabel przeliczając na mm średnicę wiertła pod gwint, to miałem wrażenie,
    że te różnice w średnicach są właśnie takie minimalne również pomiędzy
    UNF i G.

    Cóż, dzięki za tę lekcję, nie wiedziałem, że jestem taki niedouczony.