    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Jaki smartfon wybrać żeby ...
    Date: Wed, 16 Jun 2021 15:46:32 +0200

    "Ewa" 60c87548$0$551$6...@n...neostrada.pl

    > Co do oglądania, to zawsze wolę kupować coś co mogę obejrzeć,
    > ale nie sądzę żeby przy moim braku doświadczenia samo obejrzenie
    > pozwoliło mi zdecydować czy dany model spełni moje oczekiwania
    > co do GPS.

    Doświadczenie niekoniecznie pomoże, bo na przydatność GNSS
    składają się różne czynniki:
    - pogoda
    - zadaszenie
    - pionowe przeszkody -- zasłaniające, odbijające, dyfraktujące...
    - konstelacja satelitów
    - wspomagacze naziemne typu BT, GSM i WiFi
    - niepojęte wpływy inne ;)

    > Tutaj raczej zakup przez Internet byłby wskazany, bo mogłabym
    > popróbować przez 2 tygodnie i ewentualnie zwrócić gdyby okazał
    > o się, że to nie to czego szukam. Wtedy jedyna strata to koszt
    > dostawy i zwrotu, w porównaniu z ceną telefonu chyba warto.

    Na pewno warto!!! [jeśli cokolwiek jest pewnego na Bożym
    świecie poza syntetycznymi naukami typu matematyka...]

    > Jedak zwracanie towaru nie jest zbyt przyjemne, ale coś za coś.

    Warto wcześniej poczytać fora -- ale niekoniecznie ;) polskojęzyczne.
    - o GNSS Asusa Maxa pisano źle.
    (ale przeczytałem dopiero po kupnie)
    - o braku Galileo w RN9P też pisano i też przeczytałem za późno

    Ogólnie byłem zadowolony z Asusa, ale w lesie bywało ciężko.
    Ogólnie jestem bardzo zadowolony z RN9P.

    > Optymalne wydaje się rozwiązanie polegające na wykonaniu kroków
    > w następującej kolejności: - lektura wskazówek z postów na tej

    Lepsza jest taka: www.kosmos.gov.pl lektura...
    [grupy to banicja -- wielu na tej grupie po prostu zachwala swe
    usługi i towary, zazwyczaj używane, które trzeba komuś wcisnąć,
    więc i zachwalić... używany telefon to wg mnie problem, chyba
    że jeszcze ma gwarancję i nie jest poobijany...]

    > grupie i dodatkowych informacji z Internetu oraz wstępny wybór
    > modeli, które mnie interesują

    Raczej szukaj wieści na niepolskojęzycznych forach.
    Jakoś sobie przetłumaczysz fachowe określenia typu:
    GNSS, GPS, Dual Frequency itp... ;)

    > - obejrzenie w sklepie tych wybranych modeli i dokonanie selekcji

    W sklepie choćby zobaczysz:
    - ile masz wolnego miejsca na ,,dysku''
    (w RN9P 64GB ,,dysku'' to niewiele więcej niż nic)
    - czy jest osobny slot karty pamięci
    - jasność (raczej należy ją z czymś porównać miernikiem,
    nie okiem -- telefon zwykle ma takowe mierniki)

    > - zamówienie przez internet (może Allegro) wybranego telefonu

    > Długa i czasochłonna droga, ale cena smartfona nie pozwala na
    > pochopne decyzje. Nie mam zwyczaju zmieniać zakupionego sprzęt
    > zbyt często, więc poświęcenie czasu ma sens. Jedynie "dopingiem"
    > może tu być możliwość przegapienia promocji.

    Będą kolejne. Promocja jakiegoś modelu automagicznie obniża ceny
    podobnych modeli... Jeśli zdecydujesz się na któryś i znajdziesz
    taki z jednodniową promocją, możesz z tej promocji skorzystać...

    Ogólnie Poco są kusząco tanie -- trudno zgadnąć, dlaczego...

    Na Yutubie można sprawdzić wytrzymałość mechaniczną...
    KDaukszewicz wyśmiewa się:
    - facet kupił bardzo drogi telefon, obnosił się tym nabytkiem,
    włożył do tylnej kieszeni spodni, usłyszał chrup i pomodlił:
    Boże, spraw, żeby to był kręgosłup

    Asusa Maxa trzymałem często w tylnej kieszeni, nierzadko ;) na
    nim siadałem, upuściłem z wysokości ~1.5 metra na terakotę,
    wielokrotnie z niższej wysokości na różne ,,podłoża''...
    Nawet prosto w piach, co niby było dość bolesne z uwagi na brak
    jakiejkolwiek osłony ekranu... Najpierw zepsuła się karta
    pamięci, następnie telefon... Być może nie wytrzymał mojej
    eksploatacji -- ściągałem nim bez opamiętania nawet gigabajty,
    bo do tego nadawał się znacznie lepiej niż laptopy... Nadto
    i aplikacje nieustannie aktualizowały się, i o mapy dbałem...

    Mechanicznie był dobry. :) Prawie dobry, bo zanim zepsuł się
    elektronicznie, szwankował włącznik... RN9P włączam i wyłączam
    bez używania mechaniki -- profilaktycznie... Inna sprawa, że
    telefon zaliczył co najmniej jedno solidne uderzenie w okolicy
    tego włącznika, co widać bardzo wyraźnie na uszkodzonym przycisku
    zmiany głośności...

    Laptop, z którego teraz piszę, kupiłem w sierpniu 2008 r. i bywał
    intensywnie eksploatowany... (latał ;) rzadziej niż telefony i na
    krótszych dystansach) Inny kupiłem jesienią 2010 r. i wygląda jak
    nowy -- nie był tak intensywnie eksploatowany, choć zabierałem go
    ze sobą podczas wyjazdów. Kolejny kupiłem w lutym 2017 r. -- wygląda
    nieźle, jeśli nie liczyć uszkodzenia przewodu zasilającego (izolacje
    nie były uszkodzone, więc to chyba nie z mej przyczyny) i kłopotów
    okoloakumulatorowych, które od kilku dni nie ujawniają się...

    Od maja 2012 r.kupiłem 4 telefony z Androidem, ostatni (RN9P) chyba
    w listopadzie ubr.: Ace sprzedałem po ~13 miesiącach używania -- zwykle
    nie był wykorzystywany do rozmów, lecz jako maluteńki tablet z SIMką;
    Monster potłukł się po upadku na wełniany dywan z wysokości ~0.5 metra,
    choć wcześniej zaliczał znacznie gorsze traumy; Overmax rozsypał się
    i szybko stracił akumulator; Asusa opisałem wyżej...

    Mam też staruteńkie telefony GSM -- nawet ~ćwierćwieczny...

    --