    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Klawiatura do Pi z miejscem na Pi
    Date: Fri, 20 May 2022 23:31:05 +0200

    On 20/05/2022 21:50, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Ale to Twoja prywatne określenie, z którego nic nie wynika.

    Wynika to, że VGA umarło. Czasami doszywa się je jeszcze w jakimś
    sprzęcie, który z powodów innych niż "dominacja na rynku" ma resztkę
    sensu. Ale poza ty jest równie użyteczny co Centronics 5 lat temu. Czyli
    same wady, bliski zeru usercase w nowym sprzecie i kilku nerdów którzy
    dalej widzą zastosowania i/lub żyć nie mogą bez niego, bo
    Willem/serwer/drukarka mozaikowa itd argumenty które powodują odruch
    pukania się w głowę.

    > Nawet jeśli
    > zgodzimy się, że obwody VGA są tymi dodatkowymi, to co z tego?

    Całkiem interesująca wizja przyszłości się wyłania. Szczególnie jak ję
    zestawisz z zestawem dziurek współczesnych kart graficznych i płyt głownych.

    > Na siłę
    > szukasz argumentów tworząc coraz dziwniejsze kryteria.

    Kryterium jest proste: czy VGA jest głównym elementem współczesnych
    nowych monitorów. Nie jest. Jest mało użytecznym portem wciskanym do
    najtańszego złomu na rynku siłą intercji. To oznacza, że za chwile nie
    będzie nikomu potrzebny i przejdzie w tematykę "retro computing".
    Zaryzykuję, że już tam jest.

    > Zacząłeś od
    > elektrośmieci

    Tam znajdziesz VGA jako jedyny port.

    >, potem tanie modele, teraz jakiś główny port, ciekawe co
    > dalej.

    Nic dalej. VGA umarło i to co obserwujesz, to wyprzedawanie technologii
    na którą jeszcze jest resztka popytu i to wcale nie z powodu VGA, tylko
    ceny. A często zmiany w projekcie są za drogie, więc klepią te VGA bo
    jakoś tak nie ma sensu kasy wydawać. Na marginesie: wiele monitorów,
    które naprawiałem, ma na płycie miejsce na VGA. Ale nie zamontowali. Co
    za chamy!

    VGA ma wyłącznie wady, w porównaniu z HDMI/DP.

    Jedyna "zaleta" VGA to niekóre specyficzne hardware, typu serwery, w
    których jest i nie ma nic innego bo religia nie pozwala.

    > I to jest miarodajna próba?

    Nie. Tylko "jakaś". Nie mamy mierodajnej próby, bo nie dysponujemy
    możliwościami zbadania rynku.

    Patrz, jak w 2012 przewidywali:

    https://www.computerworld.com/article/2505263/vga-po
    rts-bowing-out-of-home-computers--lingering-in-the-w
    orkplace.html

    "Some forecast scenarios we have done have shown VGA to phase out of
    most PC products by 2017, but in practicality it is difficult to
    envision that the legacy IT infrastructure will not still exist a decade
    from now,"

    Nie pomylili się, 5 lat po tym artykule znalezienie nowej karty
    graficznej czy płyty głównej z VGA było problemem (sam szukałem).
    Obecnie jest na granicy niemożności.

    Z resztą, co tu kombinować: nie ma na rynku monitorów innych niż FullHD
    i wiecej (poza szumem). Przy takich rozdzielczościach VGA daje d..y,
    głównie z powodu kabli. Nie ma żadnego sensu podpinać pod monitor FullHD
    czegokolwiek po VGA bo to powoduje znaczace pogorszenie jakosci obrazu.
    Tak ,to pogorszenie jest widoczne. Ba, w instrukcji do mojego F-S
    napisali, że *NIE* zalecają podpinania FullHD przez VGA. To co tam
    podpinać, skoro monitor to FullHD? Absurd. Producent zdawał sobie z tego
    sprawę, że złącze VGA nei ma kompletnie sensu, ale zamonotwał je. Nie
    wiem jaki w tym cel. Chętnie się dowiem.

    Znajezienie monitora o wyższej rozdzielczości niż FullHD z VGA chyba
    jest niemożliwe. Takie minitory bedą standardem za kilka lat.

    Czy zakładasz, że konsument to idiota i kupuje monitor FullHD aby
    podpiąc go po VGA ze swoim RTX3090 aby nie można było oglądać filmów z
    netu, ale za to był sprzetowy antialiasing? Prodent RTXa nie zakłada, i
    portu VGA w nim nie ma.

    Ba, niech ma nawet zintegrowany GPU w CPU. Ma podpinać swój nowy FullHD
    po VGA? A po ch...?

    Rynek właśnie wipierniczył VGA na śmietnik historii. To się nazywa
    postęp. Wystarczy to dostrzec, zamiast patrzeć że kilku nerów w swoich
    serwerowniach używa VGA bo nie ma wyjścia.

    > Zobacz sobie duży sklep internetowy, który
    > ma kilka tysięcy modeli monitorów. Sprawdź ile ma VGA. Możesz też
    > popatrzeć poza polskie podwórko. Świat nie kończy się na MediaMarkt.

    Ależ ja to zrobiłem. Sprawdziłem sobie co można kupić. Zwyczajowo modele
    monitorów z VGA nie stanowią nawet czegoś istotnego w ofertach, z
    miesiąca na miesiąc znikają z rynku. Najzwyczajniej, ilośc komputerów
    nowych, do których mozna je podpiąc kablem VGA jest równa 0 z nieznaczym
    szumem. I nie ma to sensu, chyba że religijny.

    Laptopy właśnie od kilku lat pozbywają się *wszystkich* portów, w tym
    nawet HDMI/DP, przenosząc się na USB-C i inne podobne. Zauwazyłeś, czy
    dalej znajdujesz jakiś jeden nowy model z VGA, co ma o czymś świadczyć?

    > 10 lat temu też tak się wydawało. Na razie zniknęło DVI.

    Znikneło DVI i VGA. Najzywczajniej nie możesz w to dać wiary ;)

    > Ciekawe stwierdzenie z ust/klawiatury kogoś, kto pisząc o VGA ignoruje
    > fakty.

    Fakty są takie, że 30% modeli najtańszych monitorów Della ma VGA a
    blisko pojedycznych procent modeli w przeciętnym sklepie ma VGA, z
    obserwacji własnych i subiektywnych.

    To może oznaczać jedno: dominacja i znakomita pozycja na rynku. Albo nie.

    > ... i nadal stosuje VGA w milionach urządzeń wbrew postom na Usenecie.

    Łopanie! A RS232/485! Praktycznie 100% światowej automatyki na tym
    bangla, wiec nie może być złe. Dominacja totalna. Proszę się rozejść!