  • 1. Data: 2024-04-11 08:49:48
    Temat: W jakim celu napięcia symetryczne?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Dlaczego zasilacz ATX poza 12V, 5V i 3,3V ma jeszcze -5V i -12V?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2024-04-11 09:13:41
    Temat: Re: W jakim celu napięcia symetryczne?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Dlaczego zasilacz ATX poza 12V, 5V i 3,3V ma jeszcze -5V i -12V?

    Bo to zaszłości z przeszłości, były kiedyś pamięci dynamiczne które
    takich potrzebowały, poza tym RS232 też potrzebuje -12V. Są oczywiście
    kości z przetwornicą rs-a ale nie wiem czy na płycie takowe stosowano.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2024-04-11 10:12:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Apr 2024 08:49:48 +0200, Mateusz Bogusz wrote:
    > Dlaczego zasilacz ATX poza 12V, 5V i 3,3V ma jeszcze -5V i -12V?

    Zaszłości historyczne?

    Kiedys te ujemne były potrzebne pamięciom DRAM, oraz RS-232.

    Teraz pewnie już nikomu niepotrzebne, ale są, bo standard wymaga.

    J.

  • 4. Data: 2024-04-12 08:18:02
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.04.2024 10:12, J.F wrote:
    > Kiedys te ujemne były potrzebne pamięciom DRAM, oraz RS-232.

    Hmm, ale do redukcji szumu czy to jakoś inaczej działało?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2024-04-12 10:05:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Hmm, ale do redukcji szumu czy to jakoś inaczej działało?

    Do pracy, bez tego nie działały.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2024-04-12 12:31:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Hmm, ale do redukcji szumu czy to jakoś inaczej działało?

    Wiesz jak wygląda sygnał RS232?
    P.G.

  • 7. Data: 2024-04-12 12:47:08
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:

    > Hmm, ale do redukcji szumu czy to jakoś inaczej działało?

    Jak to działało w przypadku DRAM to nie wiem, ale RS-232:

    https://ntronic.pl/wp-content/uploads/2022/10/Poziom
    y-napiec-sygnalow-w-RS232-600x410.webp

    Lub gdyby .webp nie działał (nie każda przeglądarka obsługuje...):

    https://elektronikab2b.pl/i/images/1/5/6/dz0xMDAwJmg
    9NjAw_src_47156-RS-232_oraz_RS-485_interfejsy_rys1.j
    pg

    --
    Jada dwie mrówki na motorze. Nagle jedna mówi:
    - Chyba mucha do oka mi wpadła!

  • 8. Data: 2024-04-12 13:02:46
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.04.2024 12:47, Arnold Ziffel wrote:
> [...]
    >
    > https://elektronikab2b.pl/i/images/1/5/6/dz0xMDAwJmg
    9NjAw_src_47156-RS-232_oraz_RS-485_interfejsy_rys1.j

    Dzięki, dostrzegam sens - w komunikacji.

    Już myślałem że to po to, żeby odwracać kierunek obrotu wiatraczków :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2024-04-12 14:27:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Apr 2024 10:05:20 +0200, Janusz wrote:

    > Do pracy, bez tego nie działały.

    W zasadzie działały. Typowy odbiornik miał próg ustawiony
    gdzies na +1.4V, wiec taki np 0V-5V powinien zadziałać.

    No ale standard wymagał ponizej -3V, a przecież chcemy zgodnie ze
    standardami ...

    J.

  • 10. Data: 2024-04-12 14:51:46
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > gdzies na +1.4V, wiec taki np 0V-5V powinien zadziałać.
    > No ale standard wymagał ponizej -3V, a przecież chcemy zgodnie ze

    Tylko że tam nie tylko jest inny zakres napięć, ale są one jeszcze
    zanegowane. To ujemne napięcie to była logiczna jedynka.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/