    Subject: Re: Kolejny Seagate...
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    <o...@t...com> <5e9ed78e$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@t...com>
    <5e9ee35a$0$17349$65785112@news.neostrada.pl>
    <1awl2bbxuhp4q$.dlg@tyczka.com>
    <5ea03586$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ea04a78$1$17351$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ea16ad5$0$17341$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ea19ac8$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ea2d7b1$0$560$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ea30d7d$1$538$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ea57bc4$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ea597b4$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Trybun <L...@j...cb>
    Date: Mon, 27 Apr 2020 10:18:21 +0200

    > "Trybun" 5ea57bc4$0$552$6...@n...neostrada.pl

    > Moja wprost odpowiedź:
    >   SSD bije na głowę wszelkie HDD
    >   a HDD 7200 rpm jest wyraźnie szybszy od HDD 5400 rpm.
    > To doświadczenia na jednym SSD i na kilku zaledwie HDD.

    Ale to napisałeś teraz, wcześniej były tylko jakieś ogólniki.

    > Nie mierzę stoperem lagowania.

    Czyli co, nadal nie wiemy co jest grane?

    >>> 5400 vs 7200

    > Tu jest problem -- nie chcesz ode mnie mojej odpowiedzi,
    > ale swojej, której nie znajdujesz ani wprost, ani inaczej.

    Interesuje mnie tylko kwestia prędkości dwu odmian HDD. Odpowiedź na
    pytanie HDD vs SSD znam.

    > Jeśli w trakcie uruchamiania z SSD korzystasz z HDD,
    > bo tam masz jakieś ważne programy potrzebne w startowaniu...

    Cały system jest na SSD, na HDD tylko zewnętrzne programy. jak np Opera
    czy Thunderbird.

    > Nie mam ogromnego doświadczenia -- mam Acera
    > oferującego 2 linie PCIe dla M.2 i NVMe PCIe x4.

    Wcale nie chodzi o duże doświadczenie, a nawet więcej - wydajność dysku
    "na oko" chyba nawet łatwiej ocenić laikowi niz jakiemuś zmanieroawnemu
    rutyniarzowi.

    > Niezupełnie -- obecnie raczej tylko PCIe v3 i PCIe v4.
    > Czym innym jest liczba linii (x1, x2, x4, x8, x256 ;) itd) a czym innym
    > jest wersja PCie. Jeszcze czym innym jest wersja NVMe -- 1.3 lub 1.4,
    > choć nie śledzę tego... Z nawet znalazł NVMe 4. ;)
    >
    > Ale z jest profesjonalny...

    W sumie o co tu chodzi z tym numerowaniem PCIe w kwestii "x"?  Na
    płytach głównych te o niższej numeracji rozdawane są szczodrą ręką, a
    choćby te x16 skąpą. Nawet nie znam urządzenia które by mogło korzystać
    z slotu PCIe x1, x2 czy x4.

    No i to "v" też jest zagadką. W kompie mam PCIe z jakimś niższym v a
    chcę włożyć kartę grafiki która oficjalnie kompatybilna jest z wyższą
    wersją v. Przypuśćmy że będzie działać, ale czy z jakimiś stratami na
    wydajności?

    > Jesteś w writeonly modzie i nie przyjmujesz żadnej wiedzy.
    > SSD nie mają jakiejś szalonej szybkości -- mój Evo po wyczerpaniu
    > szybkich buforów ponoć oferuje 300 MB/s. Nie sprawdzałem, ale nie
    > jest to dziwne.
    >
    > Przewaga SSD nad HDD leży nie tylko w transferze, ale też w opóźnieniach.
    > Zaś przewaga NVMe nad AHCI leży też w kolejkowaniu.

    Bo tą wiedzę to ja mam bez zaglądania pod linki. Znacznie bardziej
    interesują mnie doświadczenia własne użytkowników. A moje doświadczenie
    są takie że przewaga SSD (jeżeli już) to musi leżeć przede wszystkim w
    tym że pracuje w nowszym kompie.