  • 1. Data: 2020-04-20 18:45:48
    Temat: Kolejny Seagate...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Model: ST500LM021-1KJ152
    Firmware: 0002YXM1
    Serial: W628HQVT
    LBA: 976773168

    500 GB 7200 rpm

    Zapakowany jak przystało na kawałek sklejki... ;)
    Paczkomat najpierw był okupowany przez dwie niezupełne blondynki...
    Utworzyła się kolejka, niektórzy rezygnowali...
    Wreszcie panienki dopuściły mnie...
    Ale Paczkomat wpisuje inne cyfry, niż ja wstukuję...
    Do tej pory pamiętam numerki poprzednich paczek a co
    dopiero łatwy nr (412942) dzisiejszej... (pornole nieźle
    ćwiczą pamięć!!!) Na jednym oddechu nie dało się, zaczerpnąłem
    powietrza... Ale przynajmniej nie w chwilę po odejściu poprzedniczek...

    Za drugim razem ekran zaraportował poprawnie -- reklamą, więc
    odsunąłem się, by zerkać to na prawo, to na lewo... Jest!!!
    Kaptur na głowie tłumi nieźle odgłos otwierania skrytki...

    Ale zanim otworzyła się skrytka z moją przesyłką, otworzyła
    się inna... Duża paczuszka, choć płaska... Na szczęście
    szybko znalazła ;) się chętna na ten towar. Wiedziałem,
    że to nie moja przesyłka, bo pierwsze moje podejście było
    nieudane a drugie moje podejście nie było jeszcze dokończone...

    Odłożyłem dysk na parapet, na ponad 5 godzin...
    [wiem, plączę się -- na pięć godzin czy na parapet?]

    Nabrał powoli 32°C... Tuż po podłączeniu miał 26°C...
    Na SMARTcie ma 2 włączenia i 0 godzin pracy. Jest oklejony plombami...

    33°C -- chyba czas na próbę...
    Chwilę po uruchomieniu HDDScan mam 35°C...
    Chyba wyjątkowo czysty, przynajmniej na początku...
    160 MB/s -- nieźle. Niemal wyłącznie poniżej 5 ms,
    ale są artefakty ;) poniżej 150 ms i powyżej 150 ms, aż do 500 ms...

    Artefakty, bo nie układają się w żadne wzorki znane mi z innych dysków...

    Zszedł chwilowo na 150 MB/s, aby wejść na 170 MB/s...

    Laptopowi na czas torturowania dysku odsłoniłem wloty powietrza -- normalnie
    biedaczysko męczy się... Ma zadyszkę, gorączkę, ale nie kaszle...

    Ja mam 37,2°C bez wysiłku...

    50 GB za mną -- 160 MB/s...

    Seagate 7200 rpm ma teraz 42°C...

    100 GB, 46°C, 45°C, 44°C...
    To ciekawostka... Nie chcę go drażnić termometrem,
    skoro mierzę mu szybkość, czy zwrotność... ;)

    Laptop bez zasłoniętego wlotu powietrza pracuje cicho.
    Ale chyba i tak wypastuję to i owo...

    Licznik pokazuje 160 MB/s -- na 150 GB...

    Wyłączę zaraz OE -- niech Seagate popracuje w jak najspokojniejszym otoczeniu...
    45°C, 40%, czyli 200 GB, 155 MB/s...
    44°C, 66%, czyli 333 GB, 140 MB/s...

    Chyba nieźle.

    -=-

    Miałem pecha...
    Najpierw dysk był na Allegro tam, gdzie kupiłem HTS, ale później zniknął i przez
    kilka dni go tam nie było, po czym pojawił się, ale zobaczyłem to pojawienie chwilę
    po kupnie tego dysku w innym miejscu... W tym innym był droższy o ~1 pln i nie miał
    2 monet -- uzbieranie 10 monet to dycha na zakupy? Gdybym skrzętnie zbierał, miałbym
    już 8 monet... Jeszcze 2 i miałbym całą dychę!!!

    I to zapakowanie -- trochę jakby za skąpe...
    HTS był aż za dobrze zapakowany...

    44°C, 73%, czyli 365 GB, 135 MB/s...

    To temperatura chyba wydechu, gdy dysk leży
    w metalowej obudowie/kieszeni, otwartej od góry...

    Ten dysk na końcu może być szybszy (w transferze) niż inne moje HDD na początku.
    (pomijam hybrydę, bo ją trudno wymierzyć)

    45°C, 85%, czyli 425 GB, 115 MB/s...

    -=-

    Jeszcze kieszonki (kieszeń SATA-USB3 oraz adapter SATA-SATA CDVD-HDD) i będę miał
    komplet...
    Toshiba w Acerze chyba ustąpi miejsca hybrydzie a ten albo powędruje obok hybrydy do
    Acera,
    albo zostanie tutaj w miejsce HTS, zaś HTS powędruje w miejsce CDVD... Dyski niezbyt
    pojemne,
    ale IMO warto było.

    -=-

    2 godziny na liczniku, 44°C, ponad 100 MB/s, 97% przeskanowanego dysku...
    Powierzchnia czysta...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 2. Data: 2020-04-21 11:10:27
    Temat: Re: Kolejny Seagate...
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    >
    > -=-
    >
    > 2 godziny na liczniku, 44°C, ponad 100 MB/s, 97% przeskanowanego dysku...

    Jak widzę eksperymentujesz trochę z tymi dyskami. Wobec tego miałbym
    pytanie, czy dla użytkownika odczuwalny jest parametr szybszego HDD, i
    jeżeli tak to na ile, czy do tego stopnia że ten z parametrem 7200
    mógłby stanowić alternatywę dla SSD?

  • 3. Data: 2020-04-21 11:26:28
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2020-04-20 18:45, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> [...]
    > że to nie moja przesyłka, bo pierwsze moje podejście było
    > nieudane a drugie moje podejście nie było jeszcze dokończone...

    Zainstaluj aplikację i będziesz otwierał zdalnie bez stania w kolejce i
    wklepywania cyferek.

  • 4. Data: 2020-04-21 11:33:00
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > pytanie, czy dla użytkownika odczuwalny jest parametr szybszego HDD, i
    > jeżeli tak to na ile, czy do tego stopnia że ten z parametrem 7200

    Według mojego doświadczenia - generalnie na dysku z systemem nie ma
    szans. A także w przypadku programów, które dużo mielą na dysku.
    Najważniejszą przewagą SSD jest czas dostępu, a nie prędkość transferu.
    Jeżeli chodzi o przechowalnię dużych plików, to przewaga SSD staje się
    mniej istotna, a zaczyna doskwierać cena.

  • 5. Data: 2020-04-21 12:19:47
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 21 Apr 2020 11:10:27 +0200, Trybun wrote:

> [...]
    > pytanie, czy dla użytkownika odczuwalny jest parametr szybszego HDD, i
    > jeżeli tak to na ile, czy do tego stopnia że ten z parametrem 7200

    SSD jest w różnych aspektach wydajniejszy od kilku do kilkuset razy od HDD.
    Równie dobrze możesz porównywać tira i lambo.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 6. Data: 2020-04-21 13:06:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5e9eb882$0$31099$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > szybszego HDD,
    > i jeżeli tak to na ile, czy do tego stopnia że ten z parametrem 7200 mógłby

    - czas startu systemu
    - największy wpływ ma porządkowanie i rozsądek
    - lagowanie
    - im więcej IOpSów, tym lepiej, więc NVMe trudno pokonać
    - masa małych (od kilku kB do kilku MB) plików
    - żaden HDD nie może być alternatywą dla SSD,
    nawet dla SSD 2.5" SATA AHCI
    - niezdefragmentowane pliki nieco większe (100 MB)
    - można nie zobaczyć różnicy pomiędzy szybkim HDD i SSD
    - stosownie sfragmentowane duże pliki są jak masa małych
    - duże (od kilku GB wzwyż) pliki
    - nie eksperymentuję z takimi, ale Samsung
    potrafi szybko przegrzać się, przez co zwalnia

    Dwa moje ostatnie nabytki HDD nie mają jeszcze na sobie W10.

    Mogę porównywać HDD Toshiby 5400 rpm z NVMe PCiex2.
    Różnica czasów startu 64W10 jest niewiarygodnie duża!

    Podczas pracy dobrze zorganizowanej różnica czasu jest
    odczuwalna znacznie mniej niż podczas startu. Ta dobra
    organizacja polega na rozmieszczeniu plików -- można
    startować W10 z HDD, ale spowalniające programy można
    wrzucić na SSD a najróżniejsze TMP można wrzucić na RAMdysk.

    Różnica pomiędzy RAMdyskiem i moim NVMe jest ogromna.

    Po co startować z HDD, mając NVMe?
    - każdy start 64W10 z SSD to ponad 500 MB z TBW
    (tysiąc startów to 500 GB -- czyli 500 GB w ~rok)
    - godzina pracy 64W10 to od kilkuset MB do paru GB TBW
    (czyli pozostawienie pracującego 64W10 też nie jest
    dobrym pomysłem)
    - nie umiem wrzucić hiberfile na niesystemową, więc
    mając 12 GiB RAMek, muszę przy każdej hibernacji
    zużyć 5 GB TBW; mogę usypiać, ale wówczas albo
    muszę zostawić laptop podpięty do ściany, albo
    muszę zużywać akumulator
    - nie umiem tak założyć SWAPu, by na systemowej go nie
    było, więc albo bez SWAPu (12 GiB na niewiele starczy)
    albo dodatkowe obciążenie TBW, być może niewielkie

    Najlepiej mieć duże (10 TB) NVMe na PCIex4 (lub więcej
    niż x4) i dużo (64 GiB lub więcej) RAMek oraz szybki CPU
    i szybki GPU... ;)

    Mając ograniczone możliwości finansowe trzeba ograniczyć się... ;)

    -=-

    Nie przeszkadza mi długi czas startu:
    - startuję z HDD rzadko, bo hibernuję
    - podczas startu mogę zająć się czymś innym

    Przeszkadza mi lagowanie
    - nie zdołam wykorzystać masy półsekundówek
    - takie mułowate zachowanie ma zły wpływ na
    psychikę (udziela się)
    - mając mało czasu, można wyjść z siebie ;)
    podczas ładowania Libretta mydlanej Opery... ;)

    -=-

    Można startować z HDD i część systemu trzymać na SSD oraz na RAMdysku.
    To imo najciekawszy sposób wykorzystywania SSD i RAMu.

    -=- -=-

    ACPI -- BIOS Acera ponoć nie chce obsługiwać ACPI!
    Tak oto obwieścił mi WXP z Fujitsu-Siemensa, gdy
    chciałem z niego uruchomić Acera. Spróbuję coś
    z tym uczynić...

    Po co mi WXP na Acerze? Wbrew być może pozorom WXP jest użyteczny.

    -=-

    Zamierzam:
    - wymienić w Acerze napęd CDVD na szybki HDD
    - wymienić w Acerze Toshibę na SSHDD
    - wrzucić któryś z HDD do kieszeni USB3 i wywalić
    znaczną część tego, co teraz mam na Toshibie poza laptop
    - dorzucić WXP do Acera (być może trzeba będzie instalować
    WXP od nowa, być może jakoś inaczej to uzyskam...)

    -=-

    IMO nawet najszybszy HDD nie zastąpi SSD, chyba, że najwolniejszy SSD,
    ale szybki HDD może skutecznie wspomagać SSD w niektórych sytuacjach.
    Podobnie SSD nie zastąpi skutecznie RAMu.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 7. Data: 2020-04-21 13:11:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Uncle Pete" r7me83$19kb$...@g...aioe.org

    > Zainstaluj aplikację i będziesz otwierał zdalnie bez stania w kolejce i wklepywania
    cyferek.

    Dobry pomysł, ale gdzie znajdę aplikację na MaxCom MM136?

    Niby mogę wrzucić QRkod jako tapetę... ;) Ale nie dziś,
    gdy mam odebrać dwie paczki...

    Wrzut QR kodu to koszt łączenia telefonu z laptopem.
    (tym kosztem jest czas)

    Telefon ma wpiętą magnetyczna końcówkę -- trzeba wyciągnąć,
    podpiąć przewód USB, wrzucić obrazek... Czy skórka warta
    jest wyprawki? Może i tak... Może nawet warto wrzucić
    kilka QR-kodów i podmienić tapetę po pierwszym ode_braniu...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 8. Data: 2020-04-21 13:20:12
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 21.04.2020 o 11:33, Uncle Pete pisze:

> [...]
    > transferu. Jeżeli chodzi o przechowalnię dużych plików, to przewaga
    > SSD staje się mniej istotna, a zaczyna doskwierać cena.

    Czyli w sumie nie warto ponosić ew wyższych kosztów zakupu "szybszego"
    HDD 5400 vs 7200?

  • 9. Data: 2020-04-21 13:22:55
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 21.04.2020 o 12:19, Roman Tyczka pisze:

    > SSD jest w różnych aspektach wydajniejszy od kilku do kilkuset razy od HDD.
    > Równie dobrze możesz porównywać tira i lambo.

    Akurat SSD i HDD mam na komputerze z którego piszę.  Na SSD W10 i Linux,
    na HDD WXP. W przypadku Linuxa duży przyrost wydajności, natomiast dla
    W10 prawie niewidoczny. HDD= 5400.

    Mam jeszcze zewnętrzny HDD, i o dziwo - w wydajności bije on na głowę
    wszystkie wszystkie podłączane pod USB karty SD czy pendrive`y, i to na
    kilka długości...  Wszyscy jak jeden przytaczają teoretyczne zalety
    nośników SSD a jak widać w praktyce sprawa nie jest tak prosta.

  • 10. Data: 2020-04-21 13:52:39
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 21 Apr 2020 13:22:55 +0200, Trybun wrote:

    > Akurat SSD i HDD mam na komputerze z którego piszę.  Na SSD W10 i Linux,
    > na HDD WXP. W przypadku Linuxa duży przyrost wydajności, natomiast dla
    > W10 prawie niewidoczny. HDD= 5400.

    To jeszcze powiedz jakiego truchła używasz w roli SSD i do jakiego złącza
    go podłączyłeś.

> [...]
    > kilka długości...  Wszyscy jak jeden przytaczają teoretyczne zalety
    > nośników SSD a jak widać w praktyce sprawa nie jest tak prosta.

    Karta SD i pendrajw też się ma do dysku SSD jak golf do lambo :-)

    Ale próbuj dalej.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka