    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kopia dysku
    Date: Sat, 15 Oct 2022 10:59:16 +0200

    2022-10-15 o 00:31 GMT, Marcin Debowski napisał:

    > A ta kompresja to jest na poziomie bloków jakiegoś wewnętrznego
    > systemu plików, skoro, jak napisałeś gdzieindziej, zmiana w dużym
    > pliku nie oznacza jego nowej, pełnej kopii?

    Nie tyle w wewnętrznym "systemie plików", co w sposobie, w jaki BORG
    trzyma dane (tj. formacie swojej bazy danych). Przy czym sama kompresja
    tak naprawdę niewiele daje. Dużo bardziej interesująca jest
    deduplikacja. Kiedy masz dwa pliki, których zawartość pokrywa się np. w
    90%, to BORG potrafi to wykryć i zapisuje 90% ich zawartości tylko raz.

    Masz natomiast rację w tym, że jest to podejście blokowe, poniekąd
    podobne zresztą do tego, które znamy z torrentów. Deduplikacja działa
    tak, że BORG każdy plik dzieli na bloki. Dla każdego bloku oblicza hash
    i taką parę HASH=BLOK sobie zapisuje w swojej bazie. Jeśli widzi, że
    hash o takiej wartości już wcześniej wystąpił, to nie zapisuje go
    kolejny raz, tylko trzyma odnośnik do niego. Co istotne: nieważne, czy
    blok pochodzi z tego samego pliku, czy z dwóch różnych, czy nawet z
    różnych źródeł lub różnych okresów backupu: BORG trzyma go tylko raz.

    Czyli jeśli mam gigabajtowy plik wideo, który sobie skopiuję na dysk
    pod inną nazwą, potem wyślę na laptop żony, i dodatkowo zapiszę na
    domowym NASie, to po backupach tych trzech komputerów w bazie BORGa
    plik nadal będzie zapisany tylko raz, a nie 4x jak to miałoby miejsce
    przy konwencjonalnym podejściu.

    Do tego deduplikacja zachodzi już na kliencie, czyli zamiast wysyłać
    całość danych do serwera backupowego, klient BORGa wysyła mu listę
    znalezionych plików, i dla każdego pliku listę bloków (hashy), z
    których się składa. Serwer wówczas pyta tylko o te bloki, których
    jeszcze nie zna, dzięki czemu wysyłamy relatywnie mało danych (dużo
    mniej, niż wysłałby rsync).

    BORG daje też fajny podgląd na to, jak skuteczny jest każdy z etapów.
    Tutaj przykład obecnego stanu mojego repo:

    Original size Compressed size Deduplicated size
    All archives: 2.32 TB 1.87 TB 110.30 GB

    Unique chunks Total chunks
    Chunk index: 575'596 12'846'752

    Takie repo można zamontować (read-only) borgfs-em, wówczas użytkownik
    widzi normalną strukturę katalogów, a borgfs zajmuje się w tle
    odpowiednim mapowaniem danych.

    Mateusz