  • 1. Data: 2022-10-10 12:51:47
    Temat: Kopia dysku
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Dzień Dobry

    Zapytam, aby się upewnić.

    Mam komputer roboczy (Linux).

    Jest on już stary i chciałbym się zabezpieczyć na wypadek awarii, tak aby
    mieć możliwość szybkiego przywrócenia funkcjonalności, bez potrzeby
    instalacji wszystkiego od początku.

    Jeśli wykonam dd -if /dev/sda -of /dev/sdc

    gdzie, /dev/sdc to pendrive, oczywiście większy od /dev/sda,

    to czy uzyskam pełen obraz, tak aby potem:

    1. Startuję Linuxa z jakiegoś CD/USB.
    2. Montuję moją wcześniej wykonaną kopię na /dev/sdc
    2. Robię na nowy dysk dd -if /dev/sdc -of /dev/sda
    3. Wyciągam bootowalnego Linuxa i sdc.
    4. Cieszę się przywróceniem funkcjonalności.

    Czy są jakieś haczyki?

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 2. Data: 2022-10-10 13:00:07
    Temat: Re: Kopia dysku
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 10 Oct 2022 12:51:47 +0200, jacek pozniak napisał(a):

    > 4. Cieszę się przywróceniem funkcjonalności.
    Wstępnie wygląda że jakoś to zadziała :)

    > Czy są jakieś haczyki?
    One są zawsze :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2022-10-10 13:00:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Oct 2022 12:51:47 +0200, jacek pozniak wrote:
> [...]
    > instalacji wszystkiego od początku.
    >

    > Jeśli wykonam dd -if /dev/sda -of /dev/sdc

    sda to partycja czy caly naped?

    > gdzie, /dev/sdc to pendrive, oczywiście większy od /dev/sda,
    > to czy uzyskam pełen obraz, tak aby potem:
    >
    > 1. Startuję Linuxa z jakiegoś CD/USB.
    > 2. Montuję moją wcześniej wykonaną kopię na /dev/sdc

    Jesli chcesz partycje kopiowac, to nie montujesz.

    > 2. Robię na nowy dysk dd -if /dev/sdc -of /dev/sda
    > 3. Wyciągam bootowalnego Linuxa i sdc.
    > 4. Cieszę się przywróceniem funkcjonalności.
    > Czy są jakieś haczyki?

    Ogolnie takie cuda robilem - i kopiowanie calych napedow, i calych
    partycji. Dzialaja, ale:
    -na czas kopiowania nalezy linuxa zatrzymac, zeby nie bylo zapisów na
    partycje
    -pendrive ... on ma chyba nieco inna strukturę, niz HDD ...
    tzn jakies masterbooty itp.

    -a teraz modne UEFI ... chyba lepiej partycjami

    -stary kernel na nowym sprzecie ... moze nie ruszyc.

    J.

  • 4. Data: 2022-10-10 13:30:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/10/2022 12:51, jacek pozniak wrote:
> [...]
    > 2. Robię na nowy dysk dd -if /dev/sdc -of /dev/sda
    > 3. Wyciągam bootowalnego Linuxa i sdc.
    > 4. Cieszę się przywróceniem funkcjonalności.

    Tak.

    Przy czym w tym wypadku sugeruje jednak:

    a) dysk zamontować i zrobić:

    dd =/dev/zero of=plik_z_zerami.bin; rm plik_z_zerami.bin

    b) odmontować i dopiero potem powyższe.

    W ogóle po co na pendrive wprost. Nie lepiej do pliku na tym pendrive?

    cat /dev/sda | bzip >/mnt/pendrive/dysk.sda.bzip2

    > Czy są jakieś haczyki?

    Są lepsze programy. Clonezilla i masa jakiś a'la Acronisów itp.

    Jeśli chcesz przywracać system do starszej wersji to ok. Jesli chcesz
    tak przenieśc na inny dysk - nie zadziała. Współczesne systemy oczekują
    wpisów z poprawnymi UUIDami dysku. Po to są do tego duże narzędzia.

    https://recoverit.wondershare.com/partition-recovery
    /free-partition-recovery-software.html

  • 5. Data: 2022-10-10 14:57:53
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

> [...]
    > 2. Robię na nowy dysk dd -if /dev/sdc -of /dev/sda
    > 3. Wyciągam bootowalnego Linuxa i sdc.
    > 4. Cieszę się przywróceniem funkcjonalności.

    Ja od wielu już lat - raz do roku - zrzucam obraz partycji systemowych
    (Windows) moich kompów i zdarza się, że je przywracam.
    Używam do tego celu darmowego "SystemRescue" na penie (dawniej na CD),
    ale zrzucam najpierw na drugą partycję, a dopiero stamtąd na dysk
    zewnętrzny.
    Jak dotąd 0 problemów.

  • 6. Data: 2022-10-10 15:37:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 10 Oct 2022 13:30:54 +0200, heby napisał(a):

    > Jeśli chcesz przywracać system do starszej wersji to ok. Jesli chcesz
    > tak przenieśc na inny dysk - nie zadziała. Współczesne systemy oczekują
    > wpisów z poprawnymi UUIDami dysku. Po to są do tego duże narzędzia.

    IMO zgodność UUID system sprawdza czytając fstab. Wystarczy zatem tam
    wpis poprawić.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2022-10-10 15:46:10
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.10.2022 o 12:51, jacek pozniak pisze:
> [...]
    >
    > Jest on już stary i chciałbym się zabezpieczyć na wypadek awarii, tak aby
    > mieć możliwość szybkiego przywrócenia funkcjonalności, bez potrzeby

    Przy dzisiejszej cenie dysków, kupuję nowy dysk :]...do tego SSD a stary
    odkładam na półkę.

    Przy dzisiejszym trendzie wymiany dysków na SSD od cholery jest starych
    dobrych dysków mechanicznych, zupełnie za darmo nawet. Wystarczy że
    zapytasz w jakimś serwisie.

    Na OLX czy Alledrogo są nawet z gwarancją w śmiesznej cenie w zależności
    od pojemności, oczywiście.
    https://allegro.pl/kategoria/dyski-i-pamieci-przenos
    ne-dyski-hdd-4476?string=u%C5%BCywane

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2022-10-10 16:03:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/10/2022 15:37, Jacek Maciejewski wrote:
    > IMO zgodność UUID system sprawdza czytając fstab. Wystarczy zatem tam
    > wpis poprawić.

    Oczywiście, mozna poprawić fstab czy grub. Rzecz w tym tylko, że samo
    nie zadziała, choć zalezy to od wersji linuxa, (bardzo) stare miały
    /dev/sd* a nie UUIDy.

  • 9. Data: 2022-10-10 16:18:00
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 10 Oct 2022 15:37:10 +0200, Jacek Maciejewski pisze:

    > IMO zgodność UUID system sprawdza czytając fstab. Wystarczy zatem tam
    > wpis poprawić.

    Akurat jeśli w fstab jest UUID=, to przy kopii za pomocą dd nic nie
    trzeba zmieniać, gdyż jest to UUID filesystemu. Siłą rzeczy także
    zostanie skopiowany.

    k.

  • 10. Data: 2022-10-10 19:35:43
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

> [...]
    > zapytasz w jakimś serwisie.
    >
    > Na OLX czy Alledrogo są nawet z gwarancją w śmiesznej cenie w zależności

    Czy ty, leśny dziadku, zrozumiałeś o co pyta OP?

    --
    Kaczin