    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Latarka
    Date: Wed, 17 Jun 2020 15:24:56 +0200

    Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

    > Jeśli jednak pominąć okres niemowlęctwa, to odnoszę wrażenie, że
    > te niebieskie diody są na ogół znacznie jaśniejsze od ich czerwonych
    > bądź zielonych koleżanek. Mam na ten przykład taką niebieską żarówę
    > w obudowie do komputera: można przy nie czytać starodruki, rzuca cienie
    > na wiele metrów. Albo obudowa do dysku USB. Jest schowana za książkami,
    > a mimo to, jak spojrzeć przez okno, to gdy dysk pracuje, salon wygląda
    > jakby w nim wylądowali kosmici. Długo by wymieniać.

    Ta, o której piszę, to już chyba nie niemowlęctwo, bo zamontowana
    w komputerze. Może on nie jakaś masówka (barebone), ale jednak.

    Dawno temu konstruktorzy zakodowali sobie w głowach wartości rezystorów
    szeregowych diod sygnalizacyjnych. Wydajność diod wzrosła, rezystory
    zostały te same, więc świeci wszystko jak choinka. Nie tylko na niebiesko,
    innych kolorów to też dotyczy.

    Kupiłem devboard do jakiegoś diwajsu. Jest tam mnóstwo diodek do
    sygnalizacji różnych stanów. Co się chwali, bo ułatwia życie.
    Ale jest też *jeden* przełącznik, po przestawieniu którego cała
    ta choinka gaśnie. To tym bardziej się chwali.

    > PS Nienawidzę ich. Subiektywnie patrząc, to moda na nie na szczęście
    > przemija. Zdarza mi się widzieć coraz więcej współczesnych urządzeń
    > zaopatrzonych w piękne w swym klasycznym wyglądzie diody zielone,
    > czerwone, a nawet żółte.

    Dużo ostatnio jest białych. Albo dwukolorowych: biały/pomarańczowy
    (o małym nasyceniu koloru).

    --
    Jarek