  • 1. Data: 2020-06-16 22:19:17
    Temat: Latarka
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Cos dla Eneuela:

    Wyglada na to, ze moje dzieciece marzenie sie ziscilo

    https://www.youtube.com/watch?v=URuomhoeuNw

    Tylko ja jeszcze chcialem oszczedna latarke, a w tej to chyba bateria
    na pare minut starcza :-)

    A pomyslec, ze jeszcze 25 lat temu LED nie nadawaly sie do latarek.

    J.

  • 2. Data: 2020-06-16 22:27:37
    Temat: Re: Latarka
    Od: Jary <q...@r...pl>

    W dniu 2020-06-16 o 22:19, J.F. pisze:

> [...]
    > na pare minut starcza :-)
    >
    > A pomyslec, ze jeszcze 25 lat temu LED nie nadawaly sie do latarek.

    No to dziecięce Ci się spełniło, to teraz na marzenie dorosłego czyli
    akumulatory dla tej latarki ;)
    A prowadzący program to ucieleśniony Mario Bross :)

  • 3. Data: 2020-06-16 22:38:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A pomyslec, ze jeszcze 25 lat temu LED nie nadawaly sie do latarek.

    25 lat temu wciąż były tylko lampkami świecącymi w kolorach czerwony,
    żółty i zielony, nadawały się wyłącznie do sygnalizacji. Pierwszą
    diodę LED zobaczyłem przeszło 45 lat temu i zastanawiałem się, co
    to jest i dalczego tak fajnie świeci na czerwono. W życiu bym nie
    pomyślał, że podobne źródła światła będą oświetlały ulice.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2020-06-16 23:02:57
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Pierwszą
    > diodę LED zobaczyłem przeszło 45 lat temu i zastanawiałem się, co
    > to jest i dalczego tak fajnie świeci na czerwono.

    CQYP40? :-)

    Robert

  • 5. Data: 2020-06-16 23:22:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > CQYP40? :-)

    Nie, miałem wtedy japoński radiomagnetofon, szczyt ówczesnej techniki.
    O, taki: https://www.radiomuseum.org/r/aiko_atpr412atpr_41.ht
    ml

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2020-06-17 01:38:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Jun 2020 22:38:34 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > to jest i dalczego tak fajnie świeci na czerwono. W życiu bym nie
    > pomyślał, że podobne źródła światła będą oświetlały ulice.

    No, mnie powiedzmy ze sie marzyło, ale rzeczywistosc byla przeciw.

    Ale jesli procesory z 2MHz skoczyly na 2GHz, rozmiarow pamieci to juz
    nawet nie zlicze, to moze nie ma sie co dziwic postepowi w LED.

    A propos ... jak sie pojawily w miare powszechne diody niebieskie,
    tak z 15 lat temu, to az "oczy bolaly" jak sie w nie patrzylo, niemal
    doslownie.
    Czerwone, zolte, zielone - nie mialy tej mocy.

    Material na niebieskie jakis wydajniejszy, czy to efekt czysto
    fizjologiczny ?

    J.

  • 7. Data: 2020-06-17 11:00:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No, mnie powiedzmy ze sie marzyło, ale rzeczywistosc byla przeciw.
    >
    > Ale jesli procesory z 2MHz skoczyly na 2GHz, rozmiarow pamieci to juz
    > nawet nie zlicze, to moze nie ma sie co dziwic postepowi w LED.

    Kierunek jakby odwrotny. Pamięci i procesory to efekt miniaturyzacji
    w technologii półprzewodników. Tu trzeba odwrotnie. Poza tym w czasie,
    trwania postępu w LED częstotliwości procesorów w zasadzie już nie
    przyspieszały.

> [...]
    > doslownie.
    > Czerwone, zolte, zielone - nie mialy tej mocy.

    Pierwsze niebieskie diody świeciły bardzo słabo. Nawet mam gdzieś taką
    jedną.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2020-06-17 11:44:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >czasie,
    >trwania postępu w LED częstotliwości procesorów w zasadzie już nie

    Zakonczyli z krzemem, to sie wzieli za inne polprzewodniki :-)
    Ale to nie tylko kwestia wielkosci - efektywnosc swiecenia tez wzrosla
    wielokrotnie.

    >Pierwsze niebieskie diody świeciły bardzo słabo. Nawet mam gdzieś
    >taką
    >jedną.

    Dlatego nie pisze o pierwszych, chyba nawet jeszcze na SiC.
    Czasy w miare nowozytne, diody jeszcze 5 i 3 mm.

    W Lumileds jakos podobnie bylo - mieli diody biale, niebieskie, potem
    sie pojawily cyan, na zielone, zolte i czerwone przyszlo troche
    poczekac, jesli mnie skleroza nie myli.

    Troche to moze byc kwestia czulosci oka, ale akurat najbardziej czule
    jest na zielono-zolte, nie na niebieskie.

    J.

  • 9. Data: 2020-06-17 12:04:00
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 17 Jun 2020 11:00:01 +0200, Jarosław Sokołowski pisze:
    > Pierwsze niebieskie diody świeciły bardzo słabo. Nawet mam gdzieś taką
    > jedną.

    Jeśli jednak pominąć okres niemowlęctwa, to odnoszę wrażenie, że
    te niebieskie diody są na ogół znacznie jaśniejsze od ich czerwonych
    bądź zielonych koleżanek. Mam na ten przykład taką niebieską żarówę
    w obudowie do komputera: można przy nie czytać starodruki, rzuca cienie
    na wiele metrów. Albo obudowa do dysku USB. Jest schowana za książkami,
    a mimo to, jak spojrzeć przez okno, to gdy dysk pracuje, salon wygląda
    jakby w nim wylądowali kosmici. Długo by wymieniać.

    Znalazłem taką ciekawostkę (niestety, tylko abstrakt, nie mam dostępu
    do całości):
    https://www.sciencebase.com/science-blog/blue-leds-a
    re-too-bright.html

    Wygląda na to, że zanieczyszczenia surowców, normalnie negatywnie
    wpływające na jasność produkowanych z nich diod, dają zgoła odmienny
    efekt w przypadku tych niebieskich.

    k.

    PS Nienawidzę ich. Subiektywnie patrząc, to moda na nie na szczęście
    przemija. Zdarza mi się widzieć coraz więcej współczesnych urządzeń
    zaopatrzonych w piękne w swym klasycznym wyglądzie diody zielone,
    czerwone, a nawet żółte.

  • 10. Data: 2020-06-17 12:55:43
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-06-17 12:04, Krzysztof Gajdemski wrote:

    > PS Nienawidzę ich. Subiektywnie patrząc, to moda na nie na szczęście
    > przemija.

    Wieśtuningi ;-)

    > Zdarza mi się widzieć coraz więcej współczesnych urządzeń
    > zaopatrzonych w piękne w swym klasycznym wyglądzie diody zielone,
    > czerwone, a nawet żółte.

    Mi się mnajbardziej podobają bursztynowe
    (potrzebuję na realistyczne sygnalizatory do kolejki elektr.
    na kolei kolor tegoż światła to pomarańczowy)
    ale ow ofertach ich jakby najmniej, dlaczego?

    Włodek