eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaLeżakujące SSD gubią po roku daneRe: Leżakujące SSD gubią po roku dane
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.37.30.46.92!no
    t-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Leżakujące SSD gubią po roku dane
    Date: Thu, 4 Dec 2025 03:46:59 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <1u8j5nvqrnxsn.1p4pbqbcw1x5k$.dlg@40tude.net>
    References: <a...@n...chmurka.net>
    <10gcl34$eqv$1@news.chmurka.net> <10gcnk5$hs9$1@news.chmurka.net>
    <10gcoa9$jcb$1@news.chmurka.net> <10gcqdo$ltv$1@news.chmurka.net>
    <10geg09$6rt$1@news.chmurka.net>
    <5...@h...invalid>
    <10gjrcl$eaf$1@news.chmurka.net>
    <8...@h...invalid>
    <1a76174xcpf0n.1xcnmics0op4i$.dlg@40tude.net>
    <7...@h...invalid>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="37.30.46.92"; logging-data="26074";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:GMCJcHKGJ/5UTNDQqZmC+/VqN3s=
    sha256:cb63/4fFNj28sB3T/7YoRL+FFpKDO/a+5ZEDU5+fhvs=
    sha1:LCC1Eqv9TdnTcgbodIri5flOHGo=
    sha256:dJL2GqLc/9Bzqfnnd2tgjQnTQTfTB083fIB3IS8331g=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:800887
    [ ukryj nagłówki ]

    On Thu, 4 Dec 2025 00:44:24 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
    > J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >> Jak kiedys miałem tak, że samochód kilka minut jechal, potem gasł, nie
    >> chciał wystartować, a po minucie zapalał i już dobrze jechał.
    >> Komputer już był, ale interfejsu ani programu nie miałem.
    >
    > I coś się finalnie okazało?

    O ile pamiętam, to moduł zapłonowy wymieniłem.

    >> A w benzynowym silniku ... podstawą jest chyba czujnik cisnienia
    >> powietrza w kolektorze. Benzyny trzeba dawkować proporcjonalnie do
    >> ilości zassanego powietrza. Sonda lambda daje informacje do korekt.
    >> Ale są też inne tryby.
    >
    > W Hayabusie (motocykl, benzyna) musi być jedynie czujnik położenia wału,
    > i do odpalenia dodatkowo czujnik położenia wałka rozrządu (bo czujnik
    > położenia wału daje ileśtam impulsów na obrót, gdzie "ileśtam" zależy od
    > rocznika motocykla, a czujnik położenia wałka rozrządu daje impuls, gdy
    > zaczyna się pełen cykl, więc komputer już potem na podstawie impulsów z
    > czujnika położenia wału wie, kiedy który cylinder jest w jakim położeniu).
    > Można odpalić, odpiąć czujnik położenia wałka rozrządu, i do zgaszenia
    > będzie dalej chodził. Oczywiście wywali całą masę błędów z czujników,
    > które są niepodłączone, ale da się jechać.

    Być może i w drugą stronę - odepniesz czujnik wału, a komputer
    awaryjnie pojedzie na samym czujniku wałka.

    W samochodach kiedyś wpadli, że może być iskra co obrót - ta
    nadmiarowa nie przeszkadza, wtryskiwacze tez mogą pracować
    "nadmiarowo" - zresztą były i wtryski jednopunktowe dla R4,
    były i wytryskiwacze łączone parami - wiec czujnik wałka niepotrzebny.

    > Przyjmuje jakieś wartości
    > domyślne, dla czujnika ciśnienia powietrza w kolektorze też.
    > Hmm, teraz już nie jestem pewien, ale coś mi świta, że on chyba jeszcze
    > potrzebuje dodatkowo TPS-a (czujnika położenia przepustnicy). W sensie że
    > bez niego nie odpali. Ale chyba jednak nie.

    Bez TPS lub MAP lub MAF trudno dawkować paliwo - jakąś informację
    musisz miec.

    > Co do czujnika ciśnienia powietrza w kolektorze jeszcze. Raz mi się wężyk
    > od niego odpiął. Czujnik był podpięty do ECU, ale dawał odczyty ciśnienia
    > powietrza atmosferycznego. I prawie mnie to zabiło.
    >
    > ECU myśląc, że ciśnienie w dolocie jest większe, niż faktycznie było,
    > dawkował więcej paliwa, niż powinien (bo on może tylko otworzyć
    > wtryskiwacz na określony czas, a ile paliwa przepłynie to już zależy od
    > różnicy stałego ciśnienia na listwie wtryskowej i zmiennego podciśnienia w
    > kolektorze dolotowym).

    W niektórych samochodach był chyba zawór, który utrzymywał stałą
    różnicę ciśnienia między listwą a kolektorem.

    > A co się dzieje, gdy mamy za dużo paliwa względem
    > powietrza -- mieszanka za bogata, spalanie niezupełne, produkcja tlenku
    > węgla. Dodajmy do tego robienie tego w słabo wentylowanym garażu.
    >
    > Ledwo uciekłem, już mi się mroczki przed oczami pojawiały. Łeb mnie potem
    > bolał i rzygać mi się chciało całą noc. A kto wie, czy gdybym wziął
    > jeszcze ze dwa oddechy, to czy byśmy teraz pisali...

    Ogólnie praca silnika w garażu to kiepski pomysł.

    >> Tunerzy wiedzą ... ale ciekaw jestem skąd wiedzą.
    >> Producent samochodu udostępnia takie dane? Sprzedaje?
    >
    > Ja wiem, bo się kiedyś tym mocno zainteresowałem. Ale to mimo wszystko
    > mocno fragmentaryczna i empiryczna wiedza. Nie znalazłem żadnej poufnej
    > dokumentacji.

    Mi się jakaś kiedyś obiła o oczy.
    Empirycznie odszukać mapy może być trudno, zrozumiec znaczenie trudno,
    zapisać nowe - jeszcze trudniej, chyba, że to wyjmowana kośc (EP)ROM.

    >> Gdzieś tam może jeszcze być, że producent ECU sprzedaje je różnym
    >> producentom samochodów ... i pewnie z dokumentacją, ale raczej poufną.
    >
    > Dokumentacja jest na pewno, a w tym konkretnym przypadku producentem ECU
    > było Denso. Czy ECU już było zaprogramowane, czy może Denso dało tylko
    > sprzęt, a soft napisało Suzuki, tego nie wiem.

    Denso może produkować ECU dla kilku róznych marek.

    I nawet jak to różne ECU, to koncepcja pewnie podobna.


    J.



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: