  • 11. Data: 2023-06-11 22:36:33
    Temat: Re: Li-Pol gaszenie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 11.06.2023 o 17:39, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Wracając do tematu: w palącym się ogniwie utleniaczem jest tlen z
    > powietrza lub woda.

    Czyli odcięcie tlenu z atmosfery przyspieszy gaszenie.
    Użycie takich kocyków jest zasadne.
    https://youtu.be/n_JINtx08iA

    Robert

  • 12. Data: 2023-06-11 23:02:59
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Robert Wańkowski napisał(a):
    > Czyli odcięcie tlenu z atmosfery przyspieszy gaszenie.
    > Użycie takich kocyków jest zasadne.
    > https://youtu.be/n_JINtx08iA

    cyt.
    The capabilities of the 'Fire Cloak' Electric Vehicle Fire Blanket by Prosol UK

    Jest zasadne dla producenta koców. Praktyczność? Średnio na jeża.
    Trza dwóch osób, do tego trza miejsca w samochodzie na koc.
    Nawet jak dwie osoby ugaszą pożar, wątpię czy zniszczenia będą tak małe
    coby naprawa był opłacalna. Dla cywila trzeba szkolenia w razie wiatru
    aby sam przy okazji nie spłonął.

    Jak już sobie gdybamy, widzę taki myk. W razie wykrycia pożaru zaczepy odczepiają
    accu podczepiony do podwozia, dodatkowy accu powiedzmy 20Ah kręci silnikiem tyle aby
    auto
    odjechało 5-10 metrów.

  • 13. Data: 2023-06-11 23:32:35
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 11.06.2023 o 23:02, alojzy nieborak pisze:
    > Praktyczność? Średnio na jeża.
    > Trza dwóch osób, do tego trza miejsca w samochodzie na koc.
    To strażaki maja wozić, a nie ja w schowku na rękawiczki.

    Robert

  • 14. Data: 2023-06-12 01:25:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-06-11, Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl> wrote:

    > Nie zmienia to w niczym faktu, że to jest grupa techniczna. Powinniśmy
    > więc dbać o poprawność terminologii i unikać "ludowości" rodem z
    > ciemnogrodu.

    E tam. Nie ma żadnego sensu mącić komuś w głowie szerszymi konceptami
    jak z pytania klarownie wynika, że dotyczy ono tlenu. Wszystko ma swój
    czas i miejsce.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2023-06-12 04:01:44
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > E tam. Nie ma żadnego sensu mącić komuś w głowie szerszymi konceptami
    > jak z pytania klarownie wynika, że dotyczy ono tlenu. Wszystko ma swój
    > czas i miejsce.

    Ja od strażaka na szkoleniu z gaszenia w WGR z firmy AGIS usłyszałem że
    na palącego się elektryka najlepsza 5l bańka benzyny :)
    Powoduje szybsze spalanie i mniej gryzącego dymu zbiera się w okolicy.
    Żadne koce czy gaśnice nie dadzą rady ugasić 50kWh baterii w aucie
    jak się zacznie jarać :)
    Nawet pojedynczy hydrant z wodą to mało.

    Najskuteczniejszy jest agregat z pianą, która chłodzi i dusi
    pożar nie dostarczając dużej ilości wody. Zwykłe polewanie wodą
    nie zatrzymuje pożaru...
    --
    pzdr, j.r.

  • 16. Data: 2023-06-12 10:18:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 12.06.2023 o 04:01, Rutkowski, Jacek pisze:
    [...]
> [...]
    >
    > Najskuteczniejszy jest agregat z pianą, która chłodzi i dusi
    > pożar nie dostarczając dużej ilości wody. Zwykłe polewanie wodą

    Kiedyś były do tego gaśnice halonowe, bardzo skuteczne. Teraz tylko
    dwutlenek węgla.

    Paweł

  • 17. Data: 2023-06-12 10:24:43
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > E tam. Nie ma żadnego sensu mącić komuś w głowie szerszymi konceptami
    > jak z pytania klarownie wynika, że dotyczy ono tlenu. Wszystko ma swój
    > czas i miejsce.

    A skutek takiego podejścia jest taki, że elektronik czyta opis
    akumulatora i wszystko mu się merda. Co to anoda? Co to katoda? Która
    jest ujemna, a która dodatnia? Dlaczego w tym cholernym pdfie wszystko
    jest pokręcone?!
    A to jest naprawdę proste. żadne rocket science.

    Paweł

  • 18. Data: 2023-06-12 10:29:45
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Czyli odcięcie tlenu z atmosfery przyspieszy gaszenie.
    > Użycie takich kocyków jest zasadne.
    > https://youtu.be/n_JINtx08iA

    I tak, i nie. Tam jest od cholery energii, z którą coś musi się stać.
    Cała zabawa będzie się podgrzewać produkując syf gorszy niż produkty
    spalania.

    Paweł

  • 19. Data: 2023-06-12 10:39:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Jun 2023 04:01:44 +0200, Rutkowski, Jacek wrote:

    > Ja od strażaka na szkoleniu z gaszenia w WGR z firmy AGIS usłyszałem że
    > na palącego się elektryka najlepsza 5l bańka benzyny :)
    > Powoduje szybsze spalanie i mniej gryzącego dymu zbiera się w okolicy.

    W otwartym terenie - być moze, choc wątpie, czy 5l wystarczy.

    Ale jak chcesz ugasic, bo stanowi zagrożenie dla otoczenia/budynku,
    to kiepska rada.

    P.S. był kiedys "kopalniany agregat gasniczy". Byl to silnik
    odrzutowy, ktory produkował dużą ilość juz beztlenowych spalin ...

    > Żadne koce czy gaśnice nie dadzą rady ugasić 50kWh baterii w aucie
    > jak się zacznie jarać :)
    > Nawet pojedynczy hydrant z wodą to mało.

    Pojedynczy powinien potrafic schlodzic do poziomu, przy którym nie
    zagraza otoczeniu.

    > Najskuteczniejszy jest agregat z pianą, która chłodzi i dusi
    > pożar nie dostarczając dużej ilości wody. Zwykłe polewanie wodą
    > nie zatrzymuje pożaru...

    Mam wrazenie, ze czesto sie pali bateria w srodku.
    A tam ani piana, ani woda z hydrantu nie dotrze.
    Zresztą jak woda dotrze, to lit znow sie zapali.

    J.

  • 20. Data: 2023-06-12 13:50:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Kiedyś były do tego gaśnice halonowe, bardzo skuteczne. Teraz
    > tylko dwutlenek węgla.

    Zdaje się, że w samochodach F-1 wciąż są (automatyczne) gaśnice
    halonowe. Prawdopodobieństwo pożaru duże, a skutki na tyle istone,
    że nikt nie miał odwagi zabronić.

    --
    Jarek