eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaLitowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczneRe: Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
  • Data: 2025-02-07 09:25:07
    Temat: Re: Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Fri, 7 Feb 2025 08:48:38 +0100, Mateusz Viste wrote:
    > On Thu, 6 Feb 2025 19:57:17 +0100 "J.F" :
    >>> Nie wierzę, że mają 3000mAh....
    >>
    >> W srodku przetwornica, to zwiększa prąd.
    >> Ale jest i opinia/komentarz:
    >>
    >> Akumulatorki mają 3000 mWh, nie 3000 mAh. To spora różnica.
    >
    > Nawet 3000 mWh wydaje mi się optymistyczne. Parę lat temu kupiłem
    > cztery takie litowe cudeńka AA i wmontowałem do automatycznych drzwi w
    > kurniku. Normalne, alkaliczne baterie wytrzymują ok. pół roku. Te
    > litowe z wbudowanym USB-C wytrzymały jakiś miesiąc z hakiem. Napięcie

    Tam musi przetwornica chodzić, być może stale.

    > niby było, drzwi kurnika nie synalizowały słabych baterii, ale pod
    > obciążeniem baterie się "wyłączały". Naładowałem, po miesiący
    > to samo. Wyrzuciłem.

    Niedobrze - być może do innych celów świetne.

    > Ta sprytna ładowarka też w końcu musi zajmować
    > jakieś miejsce w paluszku, i o tyle go mniej na ogniwo...

    Malutkie teraz te przetwornice ... mniejsze niz gniazdko? :-)
    Jesli NiMH AA maja 2-3Ah, czyli jakies 2.4-3.6Wh,
    to li-ion moze miec wiecej, i te 3 Wh są realne.
    Ale jest jeszcze chinska jakość :-)

    > Może źle
    > trafiłem i inne marki dają radę, a może litowe szybciej tracą pojemność
    > w niskiej temperaturze i nie nadają się na zawnątrz.

    Internet jest jakis podzielony
    https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9698970/

    When the temperature drops below 0 °C or lower, limited by the reduced
    conductivity and the solidification of electrolyte, the capacity
    degrades rapidly, whereby commercial LIBs can only maintain a small
    portion of their capacity or even stop working.

    Moreover, the serious Li dendrites that grow on the surface of the
    anode during low-temperature charging can even cause safety issues
    such as thermal runaway.

    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0
    378775322015270

    The most frost-resistant batteries operate at temperatures as low as
    -40 °C, but their capacity decreases to about 12% [4]. Furthermore,
    the aging rate of LIBs accelerates during cycling at low temperatures,
    thus limiting the long-term use of the battery in cold regions

    Tesla w Norwegii jakos sobie radzi, aczkolwiek ona podgrzewa baterie
    przed ładowaniem. I w miare możliwosci - w czasie parkowania.


    Poza tym tak nie do końca lubię termin "tracą pojemność".
    Przeciez materiał na elektrodach się nie zmienia.
    Ten ładunek tam nadal jest. Więc o co tu chodzi?
    Test jest robiony do określonego napięcia, a z uwagi na szybkość
    reakcji i opór wewnętrzny (ruchliwość jonów?) napięcie bardziej spada,
    i rozładowanie się kończy szybciej?
    Wystarczy podgrzać taką rozładowaną na zimnie baterię i się nagle się
    okaże, że ona ma jeszcze sporo ładunku ?

    > W każdym razie
    > póki co nie mam motywacji testować ponownie. Wstawiłem tam ładowalne
    > Eneloopy NiMH i trzymają niemal tyle samo, co alkaliczne (4-5 miesięcy,
    > w zależności od pogody).

    No i świetnie.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: