  • Data: 2023-01-26 21:03:23
    Temat: Re: 'Ma przekonac Warszawiaków ze chca'
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 26 Jan 2023 19:39:17 +0100, heby wrote:

    > Nie. Nie da się odkręcić korków we współczesnych akumulatorach. W
    > starych też to było zbędne, o ile ładowałeś grzecznie, a nie dziadowską
    > ładowarką któa przeładowywała akku.

    W starych akumulatorach miales do dyspozycji starą ladowarke :-)

    Poza tym byles oczytany, to odkrecales korki, bo sie dalo.
    Teraz sie nie da lub trudno jest :-)

    > W Centrze klejona. Kosztowało mnie to naście minut zabawy śrubokrętem,
    > aby ją zdjąć. Tego się ogólnie nie praktykuje. One nazywają się nawet
    > "bezobsługowe". Nie bez powodu.

    Obsluga niemozliwa :-)
    Ale daj mi srubokret i mlotek, to ci zdejme w minute :-)

    > Zwykłe korki w akku samochodowym, pod osłona, są tak zrobione, że w
    > przypadku ciśnienia gazu upuszczają go nieco. Tam nie musi być fikusnych
    > mechanizm zaworów, wystarczy sensownie dobrana uszczelka popuszczająca
    > ciśnienie i nie popuszczająca ciecz. Niektóre korki w tym bezobsługowych
    > mają niewielki otwór w tworzywie, przypuszczalnie to zawór.

    Sprawdz - moze zwykly otwor.

    > Nie kapie z każdego. Przynajmniej z moich nie kapało mimo różnych
    > pozycji. Nie wykluczam, że są różne konstrukcje, w sumie to mało
    > istotne, jedynym momentem kiedy normalny akku jest silnie przechylony,
    > do dachowanie.

    No i dlatego moze kapac :-)

    > Podczas jazdy też jest ładowany. Zastanówmy się przez chwilę jaka jest
    > różnica w ładowaniu podczas jazdy i pod prostownikiem od dziadka.

    > A i owszem. Ale taki najlepszy, bo szybciej ładuje "pacz pan jak
    > bulgocze, to jest moc a nie to gówno z Lidla". Słyszałem podobne opinię
    > wielokrotnie, głównie od złotych rączek starej daty, co to dostali
    > warsztat w spadku po dziadku.

    co
    a) czesciowo jest racja, jak masz potrzebe naladowac rozladowany aku,
    b) obejrzyj sobie na youtube filmy mrAkumulator z serii "wyzwanie
    gestosci". Mowi imo srednio fachowo, ale gestosc mierzy (i korki sie
    znalazly).

    > Odkręcałem w 2. Elektrolit był przepisowo. W jednym kompletnie zero
    > napiecia (przypuszczalnie coś się urwało między celami) a w drugim na
    > dnie masa szlamu w jednej celi. Ten potrafił jeszcze zakręcić silnikiem
    > latem ale błyskawicznie się zdegradował. Oba pracowały normalnie w
    > samochodzie po kilka lat.

    Moich kilka ostatnich tez na zwarcie celi padlo.

    > Ogólnie to chyba głównie dlatego, że w normalnych warunkach pracy akku
    > elektrolitu tak łatwo nie ubywa, a ubywało go głównie w książkach z lat 70.

    No i troche mnie ciekawi dlaczego.

    > Ładowanie współczesnymi ładowarkami organicza elektrolizę do minimum,
    > prawie nie da się przekroczyć napięcia dopuszczalnego.

    wspolczesnej ladowarki prawie nie uzywasz, chyba ze do łódki, kampera
    itp. samochod laduje. Jak po paru latach aku padnie, to kupujesz nowy
    :-)

    Chyba, ze jestes starej daty i doładowujesz ... przed zimą, co
    miesiac, czy jak tam lubisz :-)

    > Gazować potrafi nawet żelowy. Weź taki z systemu alarmoweto 7Ah. Do
    > czasu aż osiągnie napięcie końcowe zachowa się grzecznie, ale jak
    > będziesz dalej w niego wciskał prąd, to zacznie zachowywać się jak wino
    > musujące (słychać), redukując pojemność z każdą minutą.

    Żel utrudnia gazowanie.

    > Prostowniki po dziadku mają napięcie skaczące grubo poza zakres i ładują
    > akumulator nawet wtedy, kiedy juz nie ma co do niego wcisnąć, generując
    > głównie elektrolizę. Tam latają połówki sinusoidy większe niż
    > dopuszczalne napięcie.

    Tak jest. Moj stary ma w szczycie 19V.

    > A czym ładował? Ładowarką w kolorze szarego młotkowanego z pokrętłami
    > bakelitowymi?

    Czyms w tym rodzaju.

    > "Żółta ładowarka" w postaci rączki, zawierająca w środku spore trafo,
    > zniszczyła mi akumulator, pozostawiona bez nadzoru, przeładowując go.

    Ale po jakim czasie?

    > Nijak nie wiadomo co mogło tam zajść. Jeszcze raz: to, że ma co
    > wybuchnąć, to jasne. Ale to że nie wybucha setki milionów razy dziennie
    > sprawia, że należy zastanowić się bardziej co kolesie odpierniczają, że
    > im wybucha.

    Co, to widac na filmie. I slychac na drugim.

    > Na marginesie: mam żelowy, który ma zwartą jedną celę (zwarcie przeżył
    > częsciowo). Daje niższe napięcie pełnego ładowania. Ładowarka o tym nie
    > wie, więc będzie w niego ładować w nieskończoność, eletrolizujac
    > pozostałą w nim część wilgoci. Lepsza ładowarka zauważy brak wzrostu
    > napięcia i zgłosi błąd chroniąc układ przed katastrofą. Prostownik po
    > dziadku przerobi całą wodę w bombę termobaryczną.

    No widzisz - wystarczy zwarta cela, ladowarka z lidla i nieszczescie
    gotowe :-)

    A prostownik po dziadku:
    -tam sa jakies zaworki, cisnienie nie wzrosnie za bardzo.
    -żel spieniony wykipi :-(

    > A jednak LordBluzgowy wykręcone korki spowodwały straszliwe bum. Musi
    > być jakaś przyczyna. Szukajmy.

    > Nie niskim, tylko *prawidłowym*.

    Z tym mozna troche dyskutowac.
    Prawidlowe to ono jest w samochodzie, do niekontrolowanego ladowania.
    Juz przy pracy cyklicznej producenci podaja wyzsze.

    > Dlaczego więc zakładamy od razu, że w
    > grażu ktoś będzie ładował nieprawidłowym? Obecnie prawie każda ładowarka
    > z hipermerketu jest inteligentna i nie wygeneruje m3 wodoru bez powodu.

    No i co - bedziesz chodzi po garazu i sprawdzal jakiej ladowarki
    sasiad uzywa?

    A jak mu sie w aku zewrze cela ? :-P

    > Wystarczy he zminimalizować stosujac się do współczesnego postępu w tym
    > temacie.

    No to widzisz - ktos inny zminimalizowal zabraniajac ladowania w
    podziemnym garazu w ogole :-)

    > Dlatego jedyną możliwością u LordBluzga jest to, że ładował w cisnej
    > piwnicy bez wentylacji. Jak mówię, ta historia ma sporo dziur i staram
    > się zaszpachlować niektóre, ale sporo szpachli trzeba aby to miało ślad
    > logiki.

    > Znowu kwestia ładowarki.

    Ktora jednak jest problemem.

    > Taki z trafo i mostkiem? Tak, to jest właśnie zły. Przeładowuje
    > akumulator bez nadzoru.

    No ja wiem, ale uzywal go wieloktrotnie i nic sie nie dzialo.
    Az raz strzelilo.

    > Zapewnę. Ładowarek przeładowujących akku coraz mniej. Coraz więcej
    > tanich, mikroprocesorowych. Suweren nawet nie ma wyboru za bardzo kupić
    > niebezpiecznej ładowarki. Natomiast może dostać w spadku od dziadka i
    > efekty potem są na YT.

    Powtorze sie - bedziesz chodzil po garazu i ladowarki sprawdzal?
    Mandaty wystawial za stare, zabieral (kradl), czy rozbijał?

    A jak bedzie zwarta cela ? :-)

    > A jest jakaś lepsza co mogło puknąć w sytacji LordBluzga? Mam jeszcze
    > słabą hipoteże, że to nie był akumulator, ale dynamit, to nie była
    > piwnica, tylko wnętrze T34 i to nie był 2005 tylko '44. To wtedy tak.

    > Filmy pokazywały rózne rzeczy:
    > 1) kilku kretynów w warsztacie ładujacych akku z niewiadomoczego.

    nie ladowali juz. Usilowali silnik odpalic, laczac 2 szeregowo.

    > 2) wybuchnięty akku w traktorze z nieznaym stanem regulatora w alternatorze.

    Nawet podejrzewam, ze byl ladowany wczesniej prostownikiem.
    Ale wybuchl przy probie startu ... jesli wierzyc swiadkowi :-)

    > Tak na marginesie, w Lanosie (może i innych Daewoo) jeśli regulator psuł
    > się, to napięcie w instalacji rosło. Nie pamiętam detali, nie mam Lanosa
    > od 15 lat, ale pamiętam palące się żarówki i diagnozę (trafną) elektryka
    > samochodowego. Akku przeżył, ale w stanie agonalnym.

    No, ja mialem kiedys 19V w samochodzie. Lozysko sie rozpadlo, i
    kawalek koszyka zwarl regulator.
    Aku przezyl jakies 90km takiej jazdy ...

    > Szukamy praw fizyki, w których sytuacja opisana przez LB ma jakikolwiek
    > sens zaistnieć.

    No coz - mojego ojca tez spotkala i obudowa aku pękla.

    Ale nie wiem dlaczego - iskra niewiadomego pochodzenia zapalila wodor,
    czy korkow nie odkrecil i cisnienie rozsadzilo.

    > Są dwa problemy:
    > 1) jesli iskrzenie było na zewnatrz, to nikła szansa, że akku wybuchnie,
    > z korkami

    W zasadzie bym sie z tobą zgodzil
    Ale patrz na film.

    > 2) jeśli korki były odkręcone to są dwie opcje:
    > a) gotowało się jak rosół w niedzielę

    pewnie nie, ale troche wody sie rozlozylo.

    > b) piwnica była hermetyczna

    Malo prawdopodobne, aby calkiem.

    No i stezenie wodoru raczej malo wybuchowe, bo ilez wody mogl rozlozyc
    ..

    > Staram się ustalić fakty, doskonale wiedząc, że ich nie było.

    Jak jednak widzisz - wybuchy akumulatorow chodza po ludziach.

    > Hipermarketowa, z zakresem do 25A.

    Wow. Porzadna maszyna, nie takie g* jak z Lidla :-)
    Ale trafo 300W troche wazy ... czy juz przetwornica?

    Ale nie liczylbym, ze przecietny kierowca ma takiego potwora.

    Choc oczywiscie wystarczy ze jeden na stu ... sąsiadow takiego ma :-)

    > Trafo z diodami. Zniszczyłem sobie
    > tak akku za pierwszym razem. Potem doczytałem dlaczego. I potem
    > ładowałem już z laboratoryjnego. Gazowanie nie wystapiło, przynajmnie
    > nie widoczne/słyszalne. Kupiłem potem mikroproceosorową. Co prawda nie
    > ma 25A, ale za to nie wybucha.

    A 25A sie przydaje, jak auto nie zapala, a chcesz szybko podladowac i
    odjechac.

    > Prąd po naładowaniu nie ma spadać tylko zniknąć, bo każda nadmiarowa mAh
    > idzie w gwizdek zaworu bezpieczeństwa w postaci mieszanki wybuchowej. To
    > się da zrobić tylko sensowną ładowarką.

    moj prostownik "5A", mimo swoich 19V w szczytach, prad spada do ok 1A.
    Mozesz sobie policzyc ile to wodoru produkuje.

    > I czasem meteoryt uderzy.
    >
    > Rozmawiamy o problemie, który nie istnieje w jakimkolwiek istotnym
    > stopniu.

    Patrzac na linki znalezione przezk kolege, to jednak istnieje.

    > Najzywczajniej, ładowanie akumulatora w samochodzie jest
    > znacznie bardziej bezpieczne niż krojenie ostrym nożem pora. Kwestia
    > akceptowania ryzyka.

    No to wlasnie - ryzykujesz samochod za 5 tys, za 100 tys, dom za
    milion, czy blok za 50 mln ...

    > Nie. Na szczęscie całosć tego procesu dokonuje się obecnie w postaci
    > wymiany ładowarek na nowoczesniejsze, w sklepach.

    No ale nie dopilnujesz, to ci sasiad podlaczy pod mieszkaniem stary
    typ.

    > To nie spowoduje
    > usuniecia starych ładowarek transformatorowych z rynku, ale tutaj liczę
    > na ewolucję i dobór naturalny, w końcu jak ma wybuchac, to może choć z
    > pożytkiem dla puli genetycznej.

    A te nowoczesne tez sie moga zepsuc, jak np ten regulator w Daewoo ...
    Przypadek malo prawdopodobny, ale jednak grożący.

    J.