  • 21. Data: 2022-08-19 10:16:20
    Temat: Re: Mają wszystko...
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > Prowokacyjnie zapytam: no to jest zaufaną czy nie? Można stronie ufać czy
    > nie? Czy raczej już mamy tu różne pojęcia zaufania :)?

    Stronie czyli czemu? Twoja przeglądarka ufa wydawcy certyfikatu a ten
    poświadcza zgodność domeny, czyli że możesz ufać, że po wpisaniu adresu
    strona.com rzeczywiście połączyłeś się ze strona.com a nie inną domeną. W
    przypadku certyfiaktu rozszerzonego mozesz ufać, że stronę kontroluje dany
    podmiot prawny (np. spółka). Żadne HTTPSy niie informują czy można ufać
    sprzedawcy i czy dostarczy Ci on zapłacony towar.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 22. Data: 2022-08-19 18:38:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 19 Aug 2022 10:16:20 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > Stronie czyli czemu?

    Stronie www

> [...]
    > adresu
    > strona.com rzeczywiście połączyłeś się ze strona.com a nie inną

    To z czym się połączyłem to ja wiem, bo widzę w URL. Nie potrzebuję
    certyfikatu do tego, i nie do tego służy certyfikat, jescze bardziej
    nie wypaczaj jego roli.

    --
    Marek

  • 23. Data: 2022-08-19 21:10:37
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.08.2022 11:39, Marek wrote:

    > Prowokacyjnie zapytam: no to jest zaufaną czy nie? Można stronie ufać
    > czy nie? Czy raczej już  mamy tu różne pojęcia zaufania :)?

    Która przeglądarka mówi ci, że strona jest zaufana?
    Mówi co najwyżej, że połączenie jest bezpieczne.
    Zaufana to jest jak ją dodasz do zaufanych, czyli ty jej ufasz.

    --
    Mirek.

  • 24. Data: 2022-08-19 21:14:20
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.08.2022 18:38, Marek wrote:

    > To z czym się połączyłem to ja wiem, bo widzę w URL. Nie potrzebuję
    > certyfikatu do tego,

    Aha, i wiesz też że nikt nie podmienił danych ani nie zobaczył co wysyłasz.

    i nie do tego służy certyfikat, jescze bardziej nie
    > wypaczaj jego roli.

    A niby do czego?

    --
    Mirek.

  • 25. Data: 2022-08-19 21:25:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 19 Aug 2022 21:14:20 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Aha, i wiesz też że nikt nie podmienił danych ani nie zobaczył co
    > wysyłasz.

    To że nikt nie podmienił danych ani ich nie zobaczył nic z
    certyfikatem nie ma wspólnego.

    > A niby do czego?

    Dobre pytanie, teraz zwykły to właściwie do niczego. EV ewentualnie,
    ale jak widać nawet do fraudow EV nie jest potrzebny.

    --
    Marek

  • 26. Data: 2022-08-19 21:56:35
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.08.2022 21:25, Marek wrote:

    > To że nikt nie podmienił danych ani ich nie zobaczył nic z certyfikatem
    > nie ma wspólnego.

    A z czym? Może mnie oświecisz?

    Certyfikat jest właśnie po to, żeby przeglądarka wiedziała, że dane
    które odszyfrowała pochodzą z TEJ domeny (i są integralne - to wynika z
    szyfrowania). No i w drugą stronę - że dane które zaszyfruje tym kluczem
    odczyta tylko serwer w TEJ domenie.
    Co ci z szyfrowania, jeśli agresor podszyje się pod domenę i wyśle ci
    swoje klucze bez sprawdzenia skąd pochodzą?

    --
    Mirek.

  • 27. Data: 2022-08-19 23:03:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 19 Aug 2022 21:56:35 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Certyfikat jest właśnie po to, żeby przeglądarka wiedziała, że dane
    > które odszyfrowała pochodzą z TEJ domeny (i

    Jescze raz: jaka jest wartość tego, skoro zwykły certyfikat dziś nic
    nie znaczy? Mozna nawet używać selfsigned. W tym kontekście pisałem,
    że certyfikat (jako mechanizm zaufania) nie ma już znanego związku
    (wartościowego) z szyfrowaniem.

    > Co ci z szyfrowania, jeśli agresor podszyje się pod domenę i wyśle
    > ci
    > swoje klucze bez sprawdzenia skąd pochodzą?

    Jaki agresor? Nie trzeba się pod nic podszywać. Zwykły certyfikat
    można wygenerowac od ręki i za darmo. Powtarzasz kryptograficzne mity
    (MiM), które realnie NIGDY (w znaczącej skali) nie musiały być
    wykorzystane do fraudow. Ludzie są bardziej głupi. Stawiam nawet
    tezę, że gdyby w ogóle SSL nie było to poziom fraudów opartych na
    "podejrzeniu" zawartości payloadu czy "podstawionych" witryn byłby na
    podobnym samym poziomie co mamy teraz. Szyfrowanie to tylko zbędna
    komplikacja, wnosząca tylko złudzenie bezpieczeństwa i dobrze
    sprzedający się buzzword.

    --
    Marek

  • 28. Data: 2022-08-19 23:37:04
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.08.2022 23:03, Marek wrote:

    > Jaki agresor? Nie trzeba się pod nic podszywać. Zwykły certyfikat można
    > wygenerowac od ręki i za darmo.

    JAK?!
    Wygeneruj sefsigned i oszukaj przeglądarkę że jest z mojej domeny.
    Z resztą co tam z mojej - z pkobp najlepiej od razu.

    Powtarzasz kryptograficzne mity (MiM),
    > które realnie NIGDY (w znaczącej skali) nie musiały być wykorzystane do
    > fraudow.

    Bo się nie da odkąd jest https. I każdy choć trochę ogarnięty wie do
    czego służy.

> [...]
    > mamy teraz. Szyfrowanie to tylko zbędna komplikacja, wnosząca tylko
    > złudzenie bezpieczeństwa i dobrze sprzedający się buzzword.

    Bzdura totalna. Bez szyfrowania dane lecą gołe i tak naprawdę nie
    wiadomo skąd, można bez trudu zmienić w locie np. numer konta czy
    zamienić 10 dolarów na 10 milionów - rozumiem że bez znaczenia dla ciebie.

    --
    Mirek.

  • 29. Data: 2022-08-19 23:56:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 19 Aug 2022 23:37:04 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > JAK?!

    Szybko. Są za darmo signed akceptowane przez przeglądarki. Certyfikat
    nie ma żadnej wartości.

    > Wygeneruj sefsigned i oszukaj przeglądarkę że jest z mojej domeny.
    > Z resztą co tam z mojej - z pkobp najlepiej od razu.

    Moja przeglądarka akceptuje wszystkie. Nie odróżnia selfsigned od
    innych.
    Nie musi byc selfsigned. Wystarczy zwykły za darmo. Certyfikat nie ma
    dla niej żadnej wartości.

> [...]
    > wiadomo skąd, można bez trudu zmienić w locie np. numer konta czy
    > zamienić 10 dolarów na 10 milionów - rozumiem że bez znaczenia dla

    ROTFL ale żeś palnął, nie kompromituj się.Sam przed szyfrowaniem
    mogę sobie zamienić kontent w przeglądarce z 10 dolarów na 10
    milionów. Mogę zamienić nr konta. Dokładnie tak działały złośliwe
    "pluginy" do przeglądarek. Zamieniały numery kont, podstawialy inne.
    I szyfrowanie w niczym ofierze nie pomogło.
    Obrona przed tego typu takimi nie leży w szyfrowaniu. Przestań
    bredzić.

    --
    Marek

  • 30. Data: 2022-08-20 00:21:52
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.08.2022 23:56, Marek wrote:

    > Szybko. Są za darmo signed akceptowane przez przeglądarki. Certyfikat
    > nie ma żadnej wartości.

    Ja pier...
    To że za darmo nie ma znaczenia. Ważne że podpisujący sprawdza czy
    domena jest twoja i masz prawo go używać.

    > Moja przeglądarka akceptuje wszystkie. Nie odróżnia selfsigned od innych.
    > Nie musi byc selfsigned. Wystarczy zwykły za darmo. Certyfikat nie ma
    > dla niej żadnej wartości.

    Ja nie wiem jaką ty masz przeglądarkę, ale nie ma opcji, żeby
    cywilizowana przeglądarka pokazała, że masz bezpieczne połączenie jeśli
    strona używa selfsigned. To samo będzie jeśli wpiszesz np. pkobp.pl, a
    nie będzie to pko, tylko strona oszusta, bo oszust nie będzie miał
    podpisanego certyfikatu dla pkobp.

> [...]
    > przeglądarek. Zamieniały numery kont, podstawialy inne. I szyfrowanie w
    > niczym ofierze nie pomogło. Obrona przed tego typu takimi nie leży w

    Co ty tam sobie zainstalujesz i co zmienisz u siebie to mnie nie obchodzi.
    Dla mnie ważne jest żeby moje połączenie było bezpieczne.

    --
    Mirek.