  • 1. Data: 2022-08-18 11:30:49
    Temat: Standardy w automatyce domowej
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Parę lat temu zacząłem projektować moduły, które miały stanowić element
    prostego systemu automatyki domowej - płytka wyposażona w interfejs
    Ethernet, która komunikowałaby się ze światem za pośrednictwem protokołu
    MQTT, sterowała załączaniem świateł i informowała o zdarzeniach
    (otwarcie drzwi albo okna, naciśnięcie przycisku na ścianie, odczytanie
    danych z jakiegoś czujnika temperatury/ciśnienia/wilgotności).

    Początkowo planowałem wszystko napisać samodzielnie - zarówno firmware
    do mikrokontrolerów, jak i prosty interfejs webowy albo aplikację
    mobilną. Potem jednak projekt trafił na chwilę do szuflady, a w
    międzyczasie zaczęły się pojawiać coraz powszechniejsze rozwiązania
    komercyjne oparte na "inteligentnych żarówkach" z wbudowanym WiFi
    (tudzież modułami RF, współpracującymi z dedykowaną bramką sieciową).
    Ludzie zaczęli też się chwalić projektami automatyki domowej, opartymi
    na gotowym sofcie odpalanym na Raspberry Pi albo innych miniaturowych
    komputerkach.

    Czy na chwilę obecną istnieją już jakieś powszechnie obowiązujące
    standardy, których mógłbym się trzymać pisząc firmware do swoich
    modułów? Nie chciałbym wynajdować koła na nowo i potem pisać osobne
    proxy pośredniczące w komunikacji pomiędzy moimi modułami albo jakimś
    Domoticzem lub innym podobnym systemem.

  • 2. Data: 2022-08-18 11:40:12
    Temat: Re: Standardy w automatyce domowej
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Aug 2022 11:30:49 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Domoticzem lub innym podobnym systemem.

    Co to Domoticz?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2022-08-18 12:25:09
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    https://www.domoticz.com

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 4. Data: 2022-08-18 12:25:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/08/2022 11:30, Atlantis wrote:
    > Czy na chwilę obecną istnieją już jakieś powszechnie obowiązujące
    > standardy, których mógłbym się trzymać pisząc firmware do swoich
    > modułów?

    Raczej narzędzia.

    Home Assistant + ESPHome.

    Z grubsza: ESPHome pozwala na "napisanie" termostatu na ESP8266 w minutę
    i spięcie go z HomeAssistantem w następną minutę. Po dwóch minutach maś
    śliczny UI w przeglądarce do kontroli termostatu.

    ESPHome jest w wersji, będącej toolem w środku HomeAssistanta i
    pozwalając na programowanie (kompilacja, edyca itd) z poziomu
    przegladarki z automatyczną aktualizacją firmware po WiFi. Wspiera
    większośc gotowców, takich jak sonoff.

    Do zagadnień typu "fikuśny wylacznik śwaitła ze ściemniaczem, wyrzutnią
    Iskanderów i czujnikiem zmierzchu" jak znalazł.

    Używam.

  • 5. Data: 2022-08-18 12:30:58
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.08.2022 o 11:30, Atlantis pisze:

    > Czy na chwilę obecną istnieją już jakieś powszechnie obowiązujące
    > standardy, których mógłbym się trzymać pisząc firmware do swoich
    > modułów?

    Raczej nie istnieją standardy. Napisałbym, że to część konkurencji i
    każdy system ma inne firmware. Raz jeden jest bardziej popularny a
    później inny. Później każdy chwali to, w co akurat wdepnał.

    > Nie chciałbym wynajdować koła na nowo i potem pisać osobne
    > proxy pośredniczące w komunikacji pomiędzy moimi modułami albo jakimś
    > Domoticzem lub innym podobnym systemem.

    Chyba jednak właściwiej napisać proxy, bo wtedy możesz się oprzeć o
    wiele systemów ale google home ma już takie "proxy" więc nie wiem czy w
    ogóle warto tworzyć na nowo.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 6. Data: 2022-08-18 13:02:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Aug 2022 12:25:09 +0200,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > https://www.domoticz.com

    Ło matko jaka nazwa, myślałem że to jakiś lapsus językowy.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2022-08-18 13:06:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Aug 2022 12:25:32 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Raczej narzędzia.
    > Home Assistant + ESPHome.

    On chyba raczej pyta o protokoły, sposoby oraz metody a nie o gotowe
    narzędzia...

    --
    Marek

  • 8. Data: 2022-08-18 13:07:08
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.08.2022 o 13:02, Marek pisze:

    > Ło matko jaka nazwa, myślałem że to jakiś lapsus językowy.

    Raczej nie znasz języków :)

    https://translate.google.pl/?sl=es&tl=pl&text=domoti
    cz&op=translate

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 9. Data: 2022-08-18 13:17:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/08/2022 13:06, Marek wrote:
    > On chyba raczej pyta o protokoły, sposoby oraz metody a nie o gotowe
    > narzędzia...

    ESPHome jest czymś w rodzaju protokołu i gotowego narzędzia w jednym
    właśnie.

    Pisanie dzisiaj od zera stosu TCP z MQTT jest mało sensowne.

    Integracja rózncyh systemów automatyki nie odbywa się na protokołach,
    tylko na wysokich abstrakcjach, jak HomeAssistant. Nie da się rozmawiać
    o tym w oderwaniu od narzędzi.

  • 10. Data: 2022-08-18 15:16:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.08.2022 13:17, heby wrote:

    > Pisanie dzisiaj od zera stosu TCP z MQTT jest mało sensowne.

    Stosu TCP nie muszę pisać, bo mam bibliotekę od Microchipa, którą
    wykorzystuję w swoich projektach. Z MQTT trochę gorzej, bo nie została
    ona zaimplementowana dla tego stosu - istnieje co prawda biblioteka
    napisana przez kogoś, ale nie do końca działająca i posiadająca sporo
    błędów - obecnie ją właśnie poprawiam.
    Tyle tylko, że MQTT to tylko protokół odpowiedzialny za przesyłanie
    informacji za pośrednictwem TCP. Mogę za jego pomocą przesyłać niemal
    dowolne dane, w niemal dowolnej formie. Aplikacja odpowiedzialna za
    zarządzanie automatyką domową może równie dobrze oczekiwać tam JSON-ów o
    odpowiedniej zawartości, jakiegoś innego protokołu opartego o ASCII,
    albo komend binarnych.
    I właśnie tego dotyczyło moje pytanie. Bo zakładam, że systemy
    automatyki działają właśnie w oparciu o jakiś broker MQTT. Pozostaje
    jednak jeszcze kwestia nazewnictwa tematów i przesyłanej zawartości.