  • 1. Data: 2009-01-01 20:27:42
    Temat: Re: Makro - dużo i tanio
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Sun, 28 Dec 2008 14:52:40 +0100, Jan Bartnik napisał(a):

    > Mam ja sobię Canona A510, do którego doczepiona jest tulejka na 52mm. Do
    > tulejki doczepione soczewki +10+4+2+1 dioptrii. Ponieważ potrzebuję
    > potężnego powiększenia szukam czegoś lepszego od już istniejącego
    > rozwiązania... oczywiście w przyzwoitej cenie :)

    Dziękuję za podpowiedzi. Stanąłem teraz przed trudnym wyborem. Opcje:
    1. dokupić pierścień odwrotnego mocowania + helios 58/2 (ok. 80 PLN)
    2. kupić adapter do mikroskopu (110 PLN)
    2,5. ew. dokupić lepszy mikroskop... tylko, że wtedy zostaną przekroczone
    koszty
    3. zaryzykować trzy soczewki makro +10 D
    4. prosty mikroskop z dołączonym adapterem na foto (ok. 100 PLN)

    Zakładając możliwość poszerzenia budżetu do ok. 200 zł - które rozwiązanie
    wybrać, w celu uzyskania maksymalnego powiększenia przy znośnej jakości.

    Albo inaczej - jestem w stanie przeznaczyć na to "ekstremalne" makro 200 zł
    jeśli będzie tego warte (czyli najpewniej rozwiązanie adapter + "lepszy"
    mikroskop... ale może ta kwota otwiera nowe rozwiązania). Jeśli nie warto
    to co wybrać?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 2. Data: 2009-01-01 23:29:18
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Dnia 01.01.2009 Jan Bartnik <b...@g...com> napisał/a:
    > Zakładając możliwość poszerzenia budżetu do ok. 200 zł - które rozwiązanie
    > wybrać, w celu uzyskania maksymalnego powiększenia przy znośnej jakości.

    A gdzie Raynox DCR-250?

  • 3. Data: 2009-01-02 00:23:38
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Thu, 1 Jan 2009 23:29:18 +0000 (UTC), Jacek Popławski napisał(a):

    > A gdzie Raynox DCR-250?

    Mogę się mylić... ale czy to nie da zbyt małego powiększenia? Wychodzę z
    założenia, że interesuje mnie powiększenie przynajmniej 400x a 1000+ nawet
    chętniej. Na pełnej klatce chciałbym mieć maksymalnie 200-500 um szerokości
    (ambitnie brzmi... mikrometrów :) ).

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 4. Data: 2009-01-02 03:34:23
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Dnia 02.01.2009 Jan Bartnik <b...@g...com> napisał/a:

> [...]
    > chętniej. Na pełnej klatce chciałbym mieć maksymalnie 200-500 um szerokości

    OK, myślałem, że jak piszesz o zakładaniu soczewek +10D to chodzi Ci o zabawę,
    jak chcesz mieć takie powiększenie to chyba tylko mikroskop wchodzi w grę.

  • 5. Data: 2009-01-02 06:11:45
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jan Bartnik" <b...@g...com> napisał:

    > Mogę się mylić... ale czy to nie da zbyt małego powiększenia?

    Zdecydowanie zbyt małe.

> [...]
    > założenia, że interesuje mnie powiększenie przynajmniej 400x a 1000+ nawet
    > chętniej. Na pełnej klatce chciałbym mieć maksymalnie 200-500 um

    Przy takich założeniach to raczej tylko adapter do mikroskopu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 6. Data: 2009-01-02 12:53:10
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Fri, 2 Jan 2009 03:34:23 +0000 (UTC), Jacek Popławski napisał(a):

    > OK, myślałem, że jak piszesz o zakładaniu soczewek +10D to chodzi Ci o zabawę,
    > jak chcesz mieć takie powiększenie to chyba tylko mikroskop wchodzi w grę.

    W pewnym sensie - o zabawę. Przy komplecie soczewek (mocno średniej
    jakości) +1+2+4+10 D brzegi nie były zbytnio rozmazane. Obstawiam, że 4
    soczewki po +10 D też specjalnie by nie namieszały. Tylko ciekawe jakie
    dałoby to powiększenie.

    Gdyby udało się uniknąć efektu rybiego oka to już w ogóle byłoby super. Mam
    do rozgryzienia kilkanaście układów scalonych, gdzie elementy i ścieżki są
    dość małe ale fotografowany obszar rozległy i trzeba to jakoś poskładać do
    kupy.

    Moje soczewki stanęły przy takim powiększeniu (lekko poruszone, bo z ręki):
    http://images46.fotosik.pl/45/216f3f9fbaeea63c.jpg

    Chętnie bym to sobie porównał z wynikami odwróconego Heliosa i Raynoxa.
    Może ktoś z Canonem A510 ma akurat taki zestaw i mógłby wkleić zdjęcie
    linijki na "maksymalnym" makro? Byłbym wdzięczny.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 7. Data: 2009-01-02 14:11:13
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Jan Bartnik pisze:
> [...]
    > Może ktoś z Canonem A510 ma akurat taki zestaw i mógłby wkleić zdjęcie
    > linijki na "maksymalnym" makro? Byłbym wdzięczny.

    Ja bym zaproponował zupełnie inne rozwiązanie:
    Skoro układ ma być statyczny, więc (jak pisałeś) długie i dziwne
    konstrukcje wchodzą w grę, zbuduj sobie mikroskop :)
    Tzn. nie umieszczaj soczewek i innych Raynoxów bezpośrednio na
    obiektywie (by tworzyły z nim układ soczewek o sumującej się mocy
    optycznej), lecz zrób układ jak w mikroskopie. Nie wnikając w teorie
    optyczną (pewnie na Wikipedii znajdziesz) zrób taki eksperyment, na
    początek z ekranem monitora, bo nawet nie trzeba się ruszać z miejsca,
    jak masz sprzęt pod ręką:
    Weź jakąś soczewkę +10, +20, (bardzo dobry będzie choćby ten Helios,
    tyłem do przodu, tzn. do obiektu fotografowanego, bo ma +20 i do tego
    jakość optyczną, do której soczewkom makro daleko), trzymaj ją w jednej
    ręce tak, by była w odległości nieco większej niż ogniskowa od
    płaszczyzny monitora. W drugą rękę weż aparat, ustawiony na macro i
    długą ogniskową. Odległość aparatu od soczewki ustal doświadczalnie,
    będzie pewnie z 20-50cm, zależnie jak blisko z drugiej strony jest
    monitor. Powinieneś na ekraniku zobaczyć silnie powiększony i odwrócony
    obraz. Ostrość i skalę regulujesz zmieniając odległości soczewka/obiekt
    fotografowany i soczewka/aparat. Teraz tylko dorobić jakąś długą, czarną
    rurę i coś w rodzaju statywu plus stolik o regulowanej wysokości i można
    focić :)
    Przy odrobinie wprawy można spróbować z ręki.
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 8. Data: 2009-01-03 22:35:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Jan 2009, Jan Bartnik wrote:

    > 3. zaryzykować trzy soczewki makro +10 D

    Toto będzie ostrzyło jeszcze na zewnątrz szkła? ;)

    A Helios 58 niekoniecznie bedzie "extremalny".
    28 mm da 2x więcej...

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-01-05 20:10:40
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Sat, 3 Jan 2009 23:35:24 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Toto będzie ostrzyło jeszcze na zewnątrz szkła? ;)

    Takie miałem pierwotne przeczucie. Zastanawiałem się, w którym momencie
    kolejna soczewka będzie już za ogniskową :) Ale już 10 soczewek mogłoby
    znowu ogniskować po właściwej stronie "obiektywu".

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik