    From: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Malina i 4 krokowce.
    Date: Tue, 2 Feb 2021 10:42:31 +0100

    Am 02.02.2021 um 04:44 schrieb -:

    > Raczej dosyc wysokopoziomowa robotyka.
    > Glowny cel to opracowanie osobistego frameworku w postaci sprzetu i oprogramowania
    plus jakis interfejs webowy jako baza do pozniejszych juz konkretnych projektow.
    > Moze samo ramie robota, moze telepresence a moze oba w kupce jak czas pozwoli.
    Bardziej chcialbymzebrac sobie cos co potem w latwy sposob mozna by adaptowac do
    roznych zastosowan.

    > Dlatego o ile pulsowanie moze i jest najbardziej odpowiednie o tyle wymaga masy
    pinow albo kombinowania ich aby sterowac silnikami ktorych dzis mam 4 ale moze bede
    potrzebowal kiedys 15-tu...
    > A zas stosowanie grbl moze nie byc tak wygodne jak pulsowanie w pewnych
    zastosowaniach nie mowiac o tym ze sterowniki drozsze i czesto w konfiguracjach po 4
    silniki. Juz nie wspominajac o fakcie ze po wlaczeniu moga mi sie pokazywac w roznej
    kolejnosci a zupelnie nie mam pojecia czy jakos mozna sobie je otagowac zeby sie nie
    pogubic (mysle ze tak ale nie weryfikowalem).

    > Dzieki, wlasnie takiej wskazowki oczekiwalem. Jesli jest jeszcze cos wartego
    obejrzenia to bardzo proszę.
    > Masz przyklad takiej plytki?

    > Dzieki za hinta.

    > No wlasnie myslalem o tym ale na obecnym etapie kiedy nie umiem dobrze i tanio
    krecic tymi czterema co mam to dumanie jak zrobic dwa walczace bez stykania sie
    mieczami robotyczne ramiona jest troche na wyrost :)

    > Jakbys mogl wskazac przyklady tych plytek z drukarek to bylo by fajnie. Tez sobie
    pogugluje.
    > Dzieki!

    Detekcja kolizji jest subtrywialna i taka malina może być za wolna.
    Znaczy będzie, zależy od liczby stopni swobody ramienia (ramion).
    Nie wiem jak duże są te twoje krokowce, ja używam małych, kilkanaście W
    i do tego wystarczy L298. Zważ też, że krokowce mają moment napędowy
    kilkakrotnie większy, od momentu hamowania, ewentualnie potrzebujesz
    hamowanie przeciwprądem, jak bezwładność systemu jest za duża. Przy
    mikrokrokach potrzebujesz current shaping, przy normalnym to też nie
    głupie rozwiązanie. W sumie sterowanie silnikami krokowymi jest na
    początku łatwe, schody są później (dość strome ;-))

    Waldek