    From: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Date: Thu, 1 Apr 2021 20:47:05 +0200

    Osoba podpisana jako Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    w artykule <news:slrns6b83n.13kg6.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

> [...]

    BIOS zapewne pokazywał ustawienie zworek.
    O wydmuszkach pisano na pececie już w 1997 roku:
    a...@i...pl.inter.intertele.pl
    e.polbox.pl

    Do tego dochodzi ciekawostka, że płyta mogła mieć sprawny cache, ale
    program diagnostyczny pokazywał zero, bo zwyczajnie był za stary.

    > Tak zwany cache wirtualny. Klienci nie lubili, gdy w kupionej płycie
    > są puste miejsca na jakieś układy scalone, bo taka płyta wygląda na
    > wybrakowaną. Producenci zaczęli więc wstawiać w podstawi specjalnie
    > zamawiany za grosze plastik bez krzemu. I nazwali to właśnie "cache
    > wirtualny". Bywało, że takie płyty były bardziej poszukiwane od tych
    > z prawdziwą pamięcią. Bo wiadomo, "wirtualny", to takie nowoczesne
    > słowo, trzeba za to ekstra płacić.

    Tak zwana pamięć wirtualna, czyli zmyślone wspomnienia, jak przystało na
    prima aprilis.
    Fakty były takie, że wydmuszki pojawiły się wtedy, kiedy układy pamięci
    były bardzo drogie. Znalazło się paru nieuczciwych dystrybutorów, którzy
    w taki sposób chcieli poprawić swoją sytuację - oprócz tego do sprzedaży
    trafiały płyty niepełnosprawne, w których coś nie działało 9np. nie dawały
    się przetaktować). Ludzie się nabierali na takie ,,promocje", bo płyty były
    nieco tańsze niż płyty w pełni sprawne. Nie pamiętam, abym się zetknął z
    wydmuszkami, ale płyty niepełnosprawne sprzedawał np. Optimus. Do
    oryginalnej instrukcji była włożona karteczka z ostrzeżeniem po polsku,
    aby nie włączać określonych opcji w BIOS-ie.
    O wynalazkach Optimusa pisano w podobnym czasie, np. w 1998 roku:
    icm.edu.pl

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)