  • 1. Data: 2021-03-02 16:53:44
    Temat: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Miałem retro peceta z 486DX4 100 MHz. Czas przeszły użyty celowo...
    Jego największym problemem był brzęczący wentylator w zasilaczu, więc
    postanowiłem go wymienić na coś nowszego. Wymontowałem zasilacz,
    wymieniłem wentylator, złożyłem. Zasilacz suszył pod obciążeniem
    (CD-ROM). Zmierzyłem napięcia, które wydawały się ok. Jedynie linia 12V
    miała trochę niższą wartość (około 11V) ale tak chyba było też wcześniej.

    Podłączyłem zasilacz do komputera i spróbowałem go uruchomić. I tutaj
    niespodzianka - komputer nie reaguje. Przystąpiłem więc do odłączania
    urządzeń i wyjmowania kart aby zobaczyć, czy ruszy przy minimalnej
    konfiguracji. Też nic. Ani jednego pisku z głośniczka, czarny ekran.

    Ostatecznie została już tylko płyta główna + procesor + pamięci + karta
    diagnostyczna ISA. Karta nie pokazuje żadnych kodów diagnostycznych, na
    jej wyświetlaczu widoczne są tylko kreski. Świecą się wszystkie diody
    pokazujące obecność napięć, a także "FRAME" i "CLK". Nie świecą się
    natomiast "RESET" oraz "RDY".

    Ktoś ma pomysł jak to debugować i gdzie szukać możliwej przyczyny? Nie
    wydaje mi się, żeby winny był zasilacz, bo nie miałem za bardzo czego w
    nim zepsuć, napięcia są prawidłowe (poza wspomnianym nieco niższym na
    linii 12V), a poza tym startują z niego dwie inne płyty.

    Trochę szkoda by mi było tego komputera, bo to była moja ulubiona
    maszyna do DOS-owych gier retro. ;)

  • 2. Data: 2021-03-02 17:05:47
    Temat: Re: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/03/2021 16:53, Atlantis wrote:
    > Ktoś ma pomysł jak to debugować i gdzie szukać możliwej przyczyny?

    Zacznij od obecności jakichkolwkem sygnałów R/W na złaczu ISA. Coś na
    oscyloskopie się tam zmienia?

    Po drugie wydłub i odczytaj eprom. Tak, czasami padają że starości.

    Jeśli jest tam cache to go wyjmij, przestaw zworki na brak cache.

    Kluczowe jest czy do cpu idzie jakiś clock. Zlokalizuj, powinny tam być
    jakieś Mhz.

    Nie ma jakiś elektrolitów w okolicy zasilania? A moze jakiś
    tantal/ceramiczny zwarł się? Miernik w tryb omomiarki i sprawdź czy jest
    coś bliskie metalicznego zwarcia w podstawce CPU i na jakiś liniach
    idących do układów logicznych (pewnie tam jeszcze jakies TTLe znajdziesz).

    > nim zepsuć, napięcia są prawidłowe (poza wspomnianym nieco niższym na
    > linii 12V), a poza tym startują z niego dwie inne płyty.

    Zmierz pod obciążeniem, może akurat ta wyciąga więcej z 12V i zasilacz
    klęka.

    Można kupić przelotki z ATX na AT, warto mieć pod ręką.

  • 3. Data: 2021-03-02 18:29:04
    Od: - <s...@g...com>

    wtorek, 2 marca 2021 o 09:54:19 UTC-6 Atlantis napisał(a):
> [...]
    > linii 12V), a poza tym startują z niego dwie inne płyty.
    >
    > Trochę szkoda by mi było tego komputera, bo to była moja ulubiona

    Ja bym zaczal od kondensatorow.
    Tam taktowanie jest niskie wiec jak masz znosny oscyloskop to bedziesz widzial jak
    wygladaja zbocza sygnalow i czy zegar dziala dobrze.

    Kiedys widzialem ze ludki narzekali tez na padajace kwarce. Nie pomne co je ubijalo
    ale mialy podobny syndrom jak elektrolity. Po jakims czasie im sie rezonans
    rozplywal.

    A poza tym zobacz czy plyta nie ma korozji, nic nie odpadlo, myszy ci nie na brudzily
    itp.
    Moze jakas zworke zle zalozyles albo glosniczek zwiera reset do masy ;)

    Odepnij pamiec i cpu, jak plyta dobra to popiszczy. Jak bedzie cisza to wiesz ze
    plyta. A jak sie odezwie to moze cpu mial zasniedziale styki. Podobnie z pamiecia,
    wyjac, wsadzic od nowa/wymienic na inna...

  • 4. Data: 2021-03-03 00:03:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    > tantal/ceramiczny zwarł się? Miernik w tryb omomiarki i sprawdź czy jest
    > coś bliskie metalicznego zwarcia w podstawce CPU i na jakiś liniach
    > idących do układów logicznych (pewnie tam jeszcze jakies TTLe znajdziesz).

    Zawsze dręczyło mnie pytanie - nie uszkodzi się czegos w ten sposób? Te
    napięcia, które podaje miernik (typowy) są dla wszystkich takich układów
    bezpieczne?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2021-03-03 07:41:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/03/2021 00:03, Marcin Debowski wrote:
    > Zawsze dręczyło mnie pytanie - nie uszkodzi się czegos w ten sposób? Te
    > napięcia, które podaje miernik (typowy) są dla wszystkich takich układów
    > bezpieczne?

    Może nie dopisałem: na zasilaniu CPU i TTL/CMOS. Tam raczej niczego nie
    popsujesz, a zwarte tantale są na 99% wpięte właśnie w te linie.

    Zazwyczaj omomiarka w cyfrowym mierniku nie miewa wiecej jak 0.5V na
    wyjściu, więc i logiki nie popsujesz. Obawaiałbym się jednak obawiał się
    ładunków statycznych.

  • 6. Data: 2021-03-03 08:48:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.03.2021 17:05, heby wrote:

    > Zmierz pod obciążeniem, może akurat ta wyciąga więcej z 12V i zasilacz
    > klęka.
    >
    > Można kupić przelotki z ATX na AT, warto mieć pod ręką.

    Przetestowałem też na innym starym zasilaczu AT, który działał z innymi
    starymi płytami. Z nim ten komputer też nie chce ruszyć.

    Gdzieś powinienem mieć przelotkę ATX->AT. Zrobię test ze współczesnym
    zasilaczem, jak tylko uda mi się ją wygrzebać z któregoś pudła. ;)

    Zastanawia mnie natomiast sam zasilacz oraz obudowa. Kupiłem je jakiś
    czas temu razem z płytą, procesorem DX4 100 MHz oraz paroma kartami.
    Sama obudowa nie wygląda jednak na coś z tej epoki, ale prawdopodobnie
    pochodzi z jakiegoś komputera AT. Obudowa zasilacza nie jest
    prostopadłościenna, ale przypomina odwróconą literę "L". Włącznik
    zasilania jest częścią zasilacza i znajduje się z boku obudowy
    komputera. Poza tym na wtyczce zasilania płyty głównej jest obecne
    napięcie -5V, a w czasach późnych 486 oraz płyt głównych VESA chyba już
    z niego zrezygnowano.

    Czy istnieje jakiś patent n zastąpienie tego zabytkowego zasilacza czymś
    nowszym, w sensie zamontowania go w obudowie? Ewentualnie poza
    wyczyszczeniem i wymianą wentylatora powinienem go jeszcze poddać jakimś
    zabiegom? Wymiana elektrolitów?

    Generalnie jeśli nawet nie uda mi się uruchomić samej płyty, to i tak
    będę chciał uruchomić komputer. Najchętniej kupiłbym i zamontował tam
    właśnie jakiś późny 486, a jeśli się nie uda to powinienem mieć też
    jakąś płytę 386 i 586.

  • 7. Data: 2021-03-03 09:11:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/03/2021 08:48, Atlantis wrote:
    > Czy istnieje jakiś patent n zastąpienie tego zabytkowego zasilacza czymś
    > nowszym, w sensie zamontowania go w obudowie?

    A pasuje jakiś współczesny gabarytem? Podstawowy problem w obecnych
    zasilaczach ATX to fakt że cała para idzie w 12V. Kiedyś szła w 5V. Może
    Ci nie wystarczyć mocy. Albo szukaj *starego* ATX gdzie jeszcze było to
    w miarę zbalansowane, albo naprawiaj co masz.

    Jeśli gabaryt normalnego jest kłopotem to uderz w mniejszy rozmiar, np.
    Chieftec psf180mp, tanie jak barszcz, ma po 12A na 5V i 12V, może
    wystarczy. Ogólnie rozgladaj się pod hasłem "SFX" w kontekście zasilaczy
    komputerowych, są wszelakie rozmiary.

    > Ewentualnie poza
    > wyczyszczeniem i wymianą wentylatora powinienem go jeszcze poddać jakimś
    > zabiegom? Wymiana elektrolitów?

    Wymiana elektrolitów nie zaszkodzi, tym bardziej że te mniejsze mogły
    solidnie wyschnąć. O wysokonapięciowe martwiłbym się później.

  • 8. Data: 2021-03-03 13:02:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 2 marca 2021 o 16:54:19 UTC+1 Atlantis napisał(a):
> [...]
    > linii 12V), a poza tym startują z niego dwie inne płyty.
    >
    > Trochę szkoda by mi było tego komputera, bo to była moja ulubiona
    Wypierdol na śmietnik i dupy nie zawracaj. Pożytek z takiego komputera dzisiaj taki
    jak że spalonych zapałek.

  • 9. Data: 2021-03-03 14:25:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/03/2021 13:02, Zenek Kapelinder wrote:
    > Wypierdol na śmietnik i dupy nie zawracaj. Pożytek z takiego komputera dzisiaj taki
    jak że spalonych zapałek.

    Szybko zmienisz zdanie kiedy zobaczysz po ile chodza sprawne 486. To
    jest już retro i to kosztuje.

  • 10. Data: 2021-03-03 14:52:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello heby,

    Wednesday, March 3, 2021, 2:25:59 PM, you wrote:

    > Szybko zmienisz zdanie kiedy zobaczysz po ile chodza sprawne 486. To
    > jest już retro i to kosztuje.

    Ile tego oddałem do MHKI...

    --
    Best regards,