    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Miernik "identyczności faz", ale sprytnie.
    Date: Fri, 27 Nov 2020 12:24:49 +0100

    W dniu 2020-11-27 o 11:36, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup
    t...

    > Najprostsza z uwagi na dostepnosc 1Hz ?

    Najprostsza z uwagi na zawartość szuflady.

    > Jest to jakis pomysl, ale ja bym chyba poszedl w strone wiekszej
    > czestotliwosci i moze figur Lissajou.

    > Udalo sie ?

    Tak. Częstościomierz (składowa MS-9150) po wygrzaniu miał stabilną
    odchyłkę 6.8ppm.

    > Bo
    > a) na analogowym oscyloskopie .. troche ciemny obraz, zakladajac ze
    > ogladamy okolo jednego okresu 77kHz z wyzwalaniem co 1s,
    > b) co 1s to mamy 77 tys okresow, wiec wydaje sie, ze latwo przekrecic o
    > kilka. Ale jak generator kwarcowy o niewielkim zakresie regulacji ...

    Oscyloskop cyfrowy. 1 okres to 13ppm.
    No i zacząłem się teraz zastanawiać, czy się wtedy nie pomyliłem o 13ppm :)

    Wcześniej miałem zrobioną kalibrację zegarków RTC na zasadzie, że
    ustawiam czas według DCF (zakładałem dokładność ustawienia 0.1s) i
    ustawiam RTC na ten czas. Następnie po 24 godzinach znów ustawiam czas
    według DCF i porównuję go z tym z RTC. Według mnie zaczynałem od RTC o
    odchyłce o pojedyncze ppm więc chyba się nie pomyliłem o te 13ppm-ów.

> [...]
    > na 555.
    >
    > To mu mowie - zrob dwa, podlaczymy pod oscyloskop, zobaczymy jak
    > wzajemnie plywaja.
    > Pomyslow jest kilka - figurki Lissajou - choc na prostokacie kiepskie,
    > jeden do wyzwalania, czy nawet zwykla suma dwoch przebiegow - tez
    > powinna pokazac.
    >
    > A tu niespodzianka - dwa generatory chodza synchronicznie, nawet jesli
    > sa zasilane z dwoch baterii i maja wspolne tylko polaczenie miedy masami.
    >
    > Dzis w zasadzie bym sie nie dziwil - wyzwalanie 555 odpowiednim poziomem

    Też bym się zdziwił. Ale musiały chyba mieć wstępnie bardzo zbliżone
    częstotliwości.

    Zaraz po studiach pracowałem jakiś czas przy systemie fazolokacyjnym
    stosowanym do wprowadzania statków do Portu Północnego (podobno tor
    podejścia był pogłębiony tylko z zapasem po 7m na boki). Nadajniki
    pracowały na przemian. Odbiornik miał 4 generatory LC z których każdy
    był cyklicznie dosynchronizowywany do swojego nadajnika. Czyli w sumie
    coś podobnego o czym tu jest mowa - zapamiętanie fazy sygnału. Potem
    były liczone różnice faz. Wszystko bez procesora.
    P.G.