    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <p51lfg$sh2$1@usenet.news.interia.pl> <ag9dC.798887$Hs4.722545@fx02.ams1>
    <n...@4...net>
    <ymfdC.101399$on5.62223@fx22.ams1>
    <f...@4...net>
    <1PjdC.73871$6O2.40730@fx07.ams1>
    <1nwlmc4syopcm$.sgp7qh584zna.dlg@40tude.net>
    <OUrdC.695988$1y.61262@fx15.ams1>
    <5a76d5ca$0$598$65785112@news.neostrada.pl>
    <5a76d71c$0$570$65785112@news.neostrada.pl>
    <KFBdC.607816$dY3.221886@fx10.ams1>
    <5a76f788$0$596$65785112@news.neostrada.pl>
    <HxNdC.87665$lS7.44733@fx23.ams1>
    Subject: Re: Mikrofon kierunkowy
    Date: Mon, 5 Feb 2018 11:07:34 +0100

    dyskusyjnych:HxNdC.87665$l...@f...ams1...
    On 2018-02-04, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:
> [...]

    Na czarno, czy moze byc bezbarwnie ?

    > wymuszonego przepływu powietrza. Jeśli radiator jest z surowego
    > aluminium, lub zastosowano wentylatorek, to energia oddawana przez
    > promieniowanie jest pomijalna.

    Surowe aluminium ponoc tez pokryte tlenkiem.

    >Facet tam założył emisyjność na poziomie 0.9 co zdecydowanie gołym
    >metalem nie jest (takoż z cienka warstewką tlenkową czy inną), ale to
    >tez z grubsza chyba częsty scenariusz.

    Ja bym jeszcze dalej popatrzyl - wychodzi mu 300W/m2 w temperaturze
    70C.
    Kto daje takie radiatory ?

    10x10cm to bedzie tylko 3W, na te nowoczesna technike cyfrowa moze
    starczy, ale jak sie komus zamarzy 100W wzmacniacz analogowy ...

    To jest pojedynczy kawalek blachy. Jesli wezmiemy solidniejszy
    radiator, to on bedzie żebrowany ... i żebro promieniuje w sasiednie
    zebro.

    Jestem sklonny zaryzykowac stwierdzenie, ze np taki radiator
    https://www.tme.eu/pl/details/rad-a5724_100/radiator
    y/stonecold/

    promieniuje mniej wiecej tyle co jego obrys - czyli prostopadloscian
    100x124x35mm

    Za to byc moze emisyjnosc rosnie, skoro mamy wielokrotne odbicia.

    To mi wyglada na to samo
    https://www.tme.eu/pl/details/rad-a5723_50-al/radiat
    ory/stonecold/
    https://www.tme.eu/pl/details/rad-a5723_50/radiatory
    /stonecold/

    Jesli wierzyc danym - czernienie nic nie daje.
    Wiec zachodzi pytanie - naturalne aluminium (a moze jednak grubo
    oksydowane) dobrze promieniuje, czarna farba okazuje sie nie taka
    czarna, czy po prostu promieniowanie jest malo istotne.

    Pamietam doswiadczenie - rurka wielkosci palca dopiero przy ok 200C
    miala moc promieniowania rowna konwekcji.
    O ile byla czarna.

    J.