  • Data: 2023-02-15 00:41:54
    Temat: Re: NAS z modułem SIM
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-02-14, Pablo <b...@w...pl> wrote:

    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...zoho.com> napisał w wiadomości

    > Spoko. Na samym początku napisałem, że mam zamiar rozmawiać z szefem.....
    > Po prostu nasz informatyk jest uparty.
    > Wystarczyłby mi prosty dostęp VPN do jednego katalogu, ale ciężko mu
    > wyjaśnić bo on nie kuma, że potrzebuję dostępu do swoich danych także poza
    > godzinami pracy.
    > Chcę wiedzieć co mogę przedstawić szefowi, jakie mam techniczne opcje.

    A ten serwer to jest odłączany w weekendy z powodu oszczędności prądu
    czy strachu, że się tam ktoś włamie?

    Opcje masz takie:

    1) vpn w obrębie struktury dostępowej WAN (router, serwer, co tam macie)
    - tak to powinno być zrealizowane. Jeśli chodzi o zużycie prądu, to
    powyłączać najbardziej żerne elementy i tyle.

    2) Jeśli danych nie jest rzędu >XXGB dziennie to niech Ci kupi tego NASa
    ale do domu, i synchronizuj je na niego na bieżąco z pracy. Ile jest
    tych danych? Można by też synchronizować do jakiejś chmury. Ponownie,
    cały czas trzeba pamiętać o bezpieczeństwie, czy są to bardzo wrażliwe
    dane etc.

    3) zrobić p. dostępowy na bazie jakiegoś routerka z modem lte/5g gdzie
    dostęp będzie do Twojego pracowego pc.

    4) A specyfika tego co robisz wymaga jakiś mocy obliczeniowych
    związanych z infrastrukturą firmy? Jeśli nie to niech Ci szef kupi
    laptopa z docking station i targaj go na weekend jeśli przewidujesz
    konieczność korzystania. U mnie w korpo (+10k luda) pozbyto się z 10 lat
    temu wszystkich stacjonarnych (za wyjątkiem różnych stacji
    obliczeniowych oczywiście). Generalnie filozofia jest taka, że nie
    należy mieszać rzeczy domowych w tym sprzętu z pracowymi.

    Jak to w warunkach Twojej firmy powinno być zrealizowane to jest problem
    nie Twój a waszego informatyka. Jak będziesz gadał z szefem z
    nastawieniem, że tamten się wypnie, więc sam musisz coś wymyślić, to on się
    i tak pewnie wypnie, bo nie znasz tak dobrze waszego sprzetu jak on.
    Powie np. Twojemu szefowi, że Twój pierwotny pomysł z NASem i AP (czy
    dowolny z powyższej listy) naraża firmę na niebezpieczeństwo i on nie
    widzi jak to może zabezpieczyć. I co dalej? Dlatego MZ nie ma takie
    podejście za bardzo sensu.

    Albo szef widzi potrzebę dostępu poza godzinami pracy i wtedy niech się
    tym martwi informatyk*, albo nie widzi i nie ma tematu.

    *) vpn w firmie to standard i może być zrealizowany na tuzin sposobów,
    gdzie większość sprzętu zarówno amatorskiego jak i profesjonalnego takie
    rozwiązania wspiera -> odpada stwierdzenie, że się nie da.

    --
    Marcin