  • 11. Data: 2023-08-13 13:26:13
    Temat: Re: Najnowocześniejszy sprzęt
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Chociaz ... u nich moze byc latwiej o ceramikę niz o dobry epoksyd :-)
    erial-nor-flash-memory-for-space-grade-fpgas/
    > Kosmos ma swoje wymagania ...

    10 kRad / 30 kRad >78 MeV.cm2 /mg
    https://www.microchip.com/en-us/parametric-search.ht
    ml/209
    Przy tym już wysiadam, nie na moja głowę.

    https://www.osti.gov/servlets/purl/1140315
    W sumie czapeczka ochronna na półprzewodniki przyda się w
    rakietach grzybkowych, tam też promieniowanie.

  • 12. Data: 2023-08-13 14:57:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Aug 2023 04:26:13 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:
> [...]
    > https://www.microchip.com/en-us/parametric-search.ht
    ml/209
    > Przy tym już wysiadam, nie na moja głowę.

    bardziej mi o temperatury chodzilo, mozliwosci chlodzenia, itp.

    > W sumie czapeczka ochronna na półprzewodniki przyda się w
    > rakietach grzybkowych, tam też promieniowanie.

    A tu jeszcze takie cos, zupelnie niepromieniotworcze
    - zatrucie helem

    https://www.youtube.com/watch?v=D0YLW6v5hrA

    https://www.youtube.com/watch?v=vvzWaVvB908

    Ciekawe jak sobie radzi ruski metal i ruska ceramika :-)

    J.

  • 13. Data: 2023-08-13 16:51:08
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > bardziej mi o temperatury chodzilo, mozliwosci chlodzenia, itp.

    Trza obadać jakie temperatury występują, a nie chce mi się.
    Już dłubią półprzewodniki na jakieś 220-230*C.

    > A tu jeszcze takie cos, zupelnie niepromieniotworcze
    > - zatrucie helem
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=D0YLW6v5hrA

    Dobre, tego nie znałem. Helem testują szczelność instalacji próźniowych, on wlezie w
    każdą dziurę:)
    W linku który zapodałem piszą o "zatruciu wodorem", podobno wydziela się
    pod wpływem promieniowania jonizującego i też szkodzi.

    > Ciekawe jak sobie radzi ruski metal i ruska ceramika :-)

    Wystarczy nie robić oscylatorów w nieszczelnych obudowach.
    Widać nie bez powodu kiedyś wsadzali w obudowy szklane.

    Resztę można wsadzić w super duper szczelną obudowę i zgrzać.
    rys.5
    https://power-e.ru/tech/osobennosti-korpusirovaniya/

    Obudowom z rys. 1
    https://power-e.ru/tech/korpusa/
    przyczepiają dekielek przez lutowanie.

  • 14. Data: 2023-08-13 19:39:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Aug 2023 07:51:08 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    >>> https://www.microchip.com/en-us/parametric-search.ht
    ml/209

    > Trza obadać jakie temperatury występują, a nie chce mi się.

    Od południa ~110C, od północy -270 :-)

    Tzn jak sloneczko przygrzeje, to bedzie te ok 110C,
    a powierzchnie z drugiej strony, czy zasłoniete bedą stygly mocno.

    Mozna probować jakos usrednic powyzsze.

    Najgorszy brak chlodzenia powietrzem i konwekcją.

    > Już dłubią półprzewodniki na jakieś 220-230*C.

    Ale jeszcze inne elementy muszą wytrzymac.
    Kondensatory, w tym elektrolityczne, płytki, cyna.

    Ale jak sie uda zasłonic, to moze wyjsc np -80C.

> [...]
    > pod wpływem promieniowania jonizującego i też szkodzi.

    > Wystarczy nie robić oscylatorów w nieszczelnych obudowach.

    Ale wodór i hel potrafia przenikac przez niektóre metale.

    > Widać nie bez powodu kiedyś wsadzali w obudowy szklane.

    Albo po prostu z przyzwyczajenia :-)

  • 15. Data: 2023-08-16 00:43:35
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    heby wrote:

    > Ciekaw jestem, najzwyczajniej.

    Nie mam pojęcia, czego Rosjanie używają w rakietach, ale za to mam
    pewność, że na BC107 nie da się nałożyć sankcji. A skoro działało 30 lat
    temu, to i dziś zadziała. Co Ci po FPGA, którego w potrzebie nie kupisz?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2023-08-16 00:49:59
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    alojzy nieborak wrote:

    > W sumie czapeczka ochronna na półprzewodniki przyda się w
    > rakietach grzybkowych, tam też promieniowanie.

    Czapeczka nic nie da, grzybkowe robi się SOI albo z zastosowaniem
    specjalnych technik izolacyjnych na krzemie. To nie jest "taki sam,
    tylko lepszy", zupełnie inaczej się je projektuje. Jest o tym sporo
    publicznie dostępnych papierów w sieci, żadne tam top secret.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2023-08-16 00:55:05
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Od południa ~110C, od północy -270 :-)

    Satelitę zmontujesz na hot plate, elemety nie będą widziały tak
    ekstremalnych temperatur ani gradientów. A głowica leci ~20 minut, nie
    zdąży się przegrzać. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2023-08-16 01:02:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Aug 2023 00:43:35 +0200, Piotr Wyderski wrote:
    > Nie mam pojęcia, czego Rosjanie używają w rakietach, ale za to mam
    > pewność, że na BC107 nie da się nałożyć sankcji. A skoro działało 30 lat
    > temu, to i dziś zadziała. Co Ci po FPGA, którego w potrzebie nie kupisz?

    Tyle co do rakiet to kupisz.

    Mozesz kupic od razu zapas, np 1000 szt, mozesz kupic przez Chiny,
    czy przez inne panstwa ... pojdzie ruski dyplomata do sklepu, kupi,
    wysle pocztą dyplomatyczną.

    J.

  • 19. Data: 2023-08-16 01:19:01
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Tyle co do rakiet to kupisz.

    To chyba do tych zapasów Skrzypczaka, który prawił, że Rosjanom skończą
    się rakiety po dwóch tygodniach. A skoro robią dalej, to logistkę muszą
    mieć ogarniętą.

    > Mozesz kupic od razu zapas, np 1000 szt, mozesz kupic przez Chiny,
    > czy przez inne panstwa ... pojdzie ruski dyplomata do sklepu, kupi,
    > wysle pocztą dyplomatyczną.

    A jak zrobisz na BC107 wg 40-letniego sprawdzonego projektu, to
    dyplomata nic nie musi. Przecież te rakiety powstały w pewnym kontekście
    i nikt od nich nie oczekuje magicznego pojawienia się zdolności do walki
    z F22. Skoro robią swoje, to się tłucze pieczątką bez gruntownych zmian.

    Pozdrawiam, Piotr