    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Sun, 27 Nov 2022 17:59:55 -0800 (PST)
    Subject: Re: Najpewniejsze/Najtrwalsze nośniki danych
    From: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    niedziela, 27 listopada 2022 o 04:56:18 UTC-6 trybun napisał(a):
    > Mam trochę ważnych danych i dylemat na jakim nośniku je zarchiwizować,
    > płyty CD/DVD, twardy dysk, pendrive czy jeszcze coś innego? Internetowa
    > chmura odpada.

    Cenowo, uzytkowo, praktycznie - zwykle dyski HDD.

    Kupujesz zestaw 2 dyskow na backupy. Swoje dane zywe trzymasz na inicjalnym
    "pierwszym". Wgrywasz na drugi co tydzien i na trzeci co miesiac z drugiego albo z
    pierwszego.

    W praktyce wyglada to np tak ze masz 3 dyski zywe - pierwsze o rozmiarze np. 1, 2,
    4TB. Kupujesz dwa dyski 6TB i na nie robisz backupy.

    Co miesciac czy dwa sprawdzasz wszystkie jakims zwyklym dd do dev/null i patrzysz jak
    wygladaja statsy dotyczace pending sectorow.

    Jak ci sie drugi lub trzeci przepelni kupujesz kolejny - 12TB. I te dwa 6TB staja
    sie dwojkami a ten 12TB jest "trojka"

    I tak jedziesz.

    Czasem mozesz nawet te najstarsze sprzedac bo nie beda miec za wiele godzin zycia czy
    uruchomien.

    Tak jest najtaniej i najbardziej pewnie. Caly swoj backup ogarniesz prawie
    automatycznie bo skany czy inne rsynce zrobia sie same a ty tylko smarta sprawdzasz i
    ewentualnie jakims totalcommanderem zweryfikujesz roznice miedzy nimi bo moze jakies
    pliki sie nie pokopiowaly.

    A na dane typu ulubione foty z wakacji czy dokumenty z pracami dyplomowymi czy inne
    takie wgrywaj dodatkowo na CD/DVD. Wspomniane M-ki sa ok ale ponoc ostatnio zmieniaja
    technologie i M-ki juz nie sa tak trwale jak poprzednie. Kiedys jeszczcze AZO byly
    uznawane za sensowny backup.

    Tak czy siak, musisz te nosniki rotowac. Jak myslisz ze nagrasz raz i zostawisz
    wnukom to zapomnij. Moze jak na bezkwasowym papierze nadrukujesz laserowka to tak
    bedzie, wszystko inne zdechnie jak nie bedziesz ogarniac.