  • 1. Data: 2013-05-26 09:18:13
    Temat: Napięcie wsteczne emiter-baza
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Wszelkie katalogi do jakich dotarłem podają napięcie wsteczne,
    które wytrzymuje złącze emiter-baza tranzystora max. 5V.
    Słyszał ktoś może otranzystorze bipolarnym, który wytrzymywałby
    większe napięcie? Przynajmniej jakiś kierunek poszukiwań.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2013-05-26 16:01:22
    Temat: Re: Napięcie wsteczne emiter-baza
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-05-26 09:18, Andrzej pisze:
> [...]
    > Słyszał ktoś może otranzystorze bipolarnym, który wytrzymywałby
    > większe napięcie? Przynajmniej jakiś kierunek poszukiwań.

    Bez dokładniejszych informacji trudno cokolwiek pisać. W każdym razie
    będzie ciężko. Sama technologia pozwalająca uzyskać stosunkowo duże
    wzmocnienie wymaga domieszkowania, które raczej powoduje słabą
    wytrzymałość napięciową złącza BE. Poza tym na to nie ma ciśnienia, te
    sprawy załatwia się układowo. W paru tranzystorach wysokonapięciowych
    znalazłem 9V, ale tu musi być coś kosztem czegoś i nie spodziewałbym się
    większych wartości (to i tak sporo). Większe wartości wymagałyby użycia
    innej technologii, np tranzystory stopowe, tylko tu od razu wzmocnienie
    i parę innych parametrów od razu leci w dół, no i trudno takie
    tranzystory uznać za nowoczesne.
    Nie wiem, jak wygląda temat tranzystorów opartych o węgiel (jakieś diody
    wysokonapięciowe podobno są).
    Generalnie znacznie rozsądniej jest zbudować układ, który nie dopuści do
    pojawienia się wyższych napięć niż szukać tranzystora o dziwnych
    parametrach.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2013-05-26 16:05:26
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 26.05.2013 09:18, Andrzej pisze:
> [...]
    > Słyszał ktoś może otranzystorze bipolarnym, który wytrzymywałby
    > większe napięcie? Przynajmniej jakiś kierunek poszukiwań.

    Witam
    A jeśli wolno spytać, to w jakim celu taki tranzystor ? Złącze B-E
    normalnie pracuje w stronę przewodzenia. Jeśli w układzie może wystąpić
    sytuacja, w której napięcie zaporowe na złączu B-E przekracza napięcie
    przebicja złącza, to trzeba zabezpieczyc tranzystor np włączając diodę
    między baze a emiter tranzystora w stronę zaporową.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2013-05-26 16:08:27
    Od: Zbych <z...@o...pl>

> [...]
    > Słyszał ktoś może otranzystorze bipolarnym, który wytrzymywałby
    > większe napięcie? Przynajmniej jakiś kierunek poszukiwań.

    Dodaj mu diodę w szereg z emiterem :-)

    Na twoim miejscu nie przywiązywałbym się do konkretnej wartości tego
    napięcia. Kumpel chciał kiedyś użyć złącza B-E jako zenerki pracującej
    przy małych prądach. Testy wyszły ok, tylko trochę się zdziwił jak
    próbne pakiety przyszły z montażu i BC847 od innego producenta miał
    napięcie przebicia rzędu 9V, zamiast 5 których się spodziewał.

  • 5. Data: 2013-05-26 21:52:35
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości
    > W paru tranzystorach wysokonapięciowych znalazłem 9V, ale tu musi być coś
    > kosztem czegoś i nie spodziewałbym się większych wartości (to i tak
    > sporo).

    Rzuć jakimś typem, jeśli można.

  • 6. Data: 2013-05-26 22:07:53
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:51a216aa$0$1267$65785112@news.neostrada.pl...

    > A jeśli wolno spytać, to w jakim celu taki tranzystor ?

    Jest taki układ wzmacniacza dwukierunkowego (bi-directional).
    Pracuje na dwu tranzystorach PNP/NPN. Zawsze jeden przewodzi,
    a na BE drugiego jest prawie całe odwrotne napięcie zasilania.
    Można oczywiście zasilać układ napięciem 6V, ale wolałbym większym.
    Inna metoda uzyskania dwukierunkowości to zastosowanie diod w torze
    sygnału i może do tego dojdzie, ale boję się szumów.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 7. Data: 2013-05-26 22:10:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-05-26 21:52, Andrzej pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości
    >
    > Rzuć jakimś typem, jeśli można.

    Dawno temu z braku diod Zenera (lub przy abstrakcyjnej ich cenie)
    używałem BC108. AFAIR miały właśnie 9V.
    Możesz zdradzić, do czego ma być ten tranzystor?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2013-05-26 22:11:59
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-05-26 21:52, Andrzej pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości
    >
    > Rzuć jakimś typem, jeśli można.

    BUL38D
    BUL810
    MJE18004

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2013-05-26 22:57:00
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    > BUL38D
    > BUL810
    > MJE18004

    Dzięki. Rzeczywiście trochę nie ta klasa.
    Chyba lepiej wziąć garść BC107/177 i podobnych i pomierzyć.
    Kiedyś dawno temu z braku innych robiłem wzmacniacz zasilany z 50V na
    selekcjonowanych BF520.

  • 10. Data: 2013-05-27 07:40:30
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-05-26 22:57, Andrzej pisze:

> [...]
    > Chyba lepiej wziąć garść BC107/177 i podobnych i pomierzyć.
    > Kiedyś dawno temu z braku innych robiłem wzmacniacz zasilany z 50V na

    A po co takie napięcie na złączu BE? Ja bym nie liczył, że da się coś
    wyselekcjonować. Co innego na złączu BC.
    Może zastanów się nad układem. Złącze BE niekoniecznie ulegnie
    zniszczeniu po przekroczeniu napięcia przebicia złącza - potraktuj to
    jako diodę Zenera i zastanów się nad skutkami przebicia.

    Pozdrawiam

    DD