    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Nie cyfrowo :)
    Date: Tue, 17 Nov 2020 17:56:20 +0100

    Użytkownik "Piotr Karocki" napisał w wiadomości grup
    168...
    >Wiem, ze grupa jest poswiecona fotografii cyfrowej. Ale moze ktos z
    >tu
    >obecnych zajmuje sie rowniez fotografia analogowa :)

    Jest tez grupa foto, bez cyfrowa ... ale mozliwe, ze martwa.

    >Otoz mam bardzo duzo, w dziesiatki liczac, starych filmow (glownie)
    >36 mm
    >rodzinnych, jeszcze sprzed wojny. W tym nawet troche przezroczy kolor
    >przedwojennych...
    > Ale problem polega na tym, ze filmy sa nieopisane. Wiekszosci nie ma
    > na
    >powiekszeniach, zreszta opis (z datowaniem) i tak jest tylko na
    >nielicznych
    >powiekszeniach.

    Zaczac od skanera do negatywow ?

    > Za to filmy sa rozne. Teoretycznie wedle tego mozna datowac,
    > przynajmniej
    >"zdjecia na pewno PO dacie" i tu wstawic mozna date rozpoczecia
    >produkcji
    >danych filmow :) Bo w zamiane numeru emulsji (na niektorych filmach
    >podawana na perforacji) na date produkcji to nie licze...

    Na razie zidentyfikowalem nastepujace filmy:
    >Zeiss Ikon
    >Alfa
    >Foton
    >Foton Safety
    >Foton Safety Film
    >Orwo
    >Agfa Isopan ISS

    >Czy ktos ma dostep do danych pozwalajacych datowac chocby rozpoczecie
    >produkcji wyzej wymienionych?

    Obawiam sie, ze moze to byc niemozliwe - producenci wygineli przed era
    komputerow i internetu :-)

    W dodatku jesli to w kraju - czesto sie kupowalo na zapas, jak akurat
    byly. A potem mogly czekac na swoja kolej.
    Wiec raczej bym ustalal po tresci zdjec ...

    Orwo ... hm, archiwum Stasi ? Tam chyba maja fotki dobrze
    skatalogowane :-)

    Foton Safety ... to chyba podkresla błone nieceluloidowa. Taka zmiana
    to chyba czasy wkrotce po wojnie - ciekawe - czy masz takie stare
    filmy, czy maniera panowala tez w pozniejszych latach. Moze produkcja
    na eksport ?

    http://www.polskie-aparaty-fotograficzne.pl/material
    y_swiatloczule/materswiatlo.htm

    To "Safety" pojawia sie tam przy Fotopan Super z lat 50/60, ale tez
    widze na dwoch pudelkach z lat pozniejszych.
    Wtedy juz chyba nikt celuloidu nie uzywal ... trafilo to jakos na
    blone ?
    Bo pudelko to jedno, ale zeby tak "wazna" informacje pchac na blone

    Na innych "podloze bezpieczne" ... ale moze na blonie "safety" ...

    J.