eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNiestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych? › Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Date: Thu, 22 Jul 2021 00:04:44 +0200

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Wróciłem ostatnio do jednego z moich starych projektów, komputerka
    >retro na polskim procesorze MCY7880. Jego pierwotna wersja została
    >zmontowana na płytkach uniwersalnych, z zastosowaniem dużej ilości
    >kynaru.

    >https://hackaday.io/project/161333-polon-7880

    >Bez większych problemów udało mi się na nim odpalić TinyBASIC-a, a
    >potem dodać kontroler ekranu i klawiatury AT. Wszystko działało tak,
    >jak powinno.

    Czyli nalezy sie domyslac, ze schemat i program sa poprawne ?

    >W międzyczasie zacząłem projektować bardziej finalną wersję,
    >zmontowaną na dwóch (finalnie trzech) płytkach drukowanych (ręcznie
    >trawionych, jednostronnych, z dużą liczbą kynarowych mostków po
    >stronie elementów).

    >https://www.youtube.com/watch?v=CoANjd3YkHU
    >https://github.com/marekw1986/POLON7880

    >Ta wersja jest już bardziej rozbudowana - dodałem chociażby kontroler
    >DMA.

    A nie - to schemat niekoniecznie jest poprawny.
    Ale program sprawdzony...

> [...]
    >Czasem jednak (bardzo rzadko) udawało mi się trafić na moment, kiedy
    >komputer pracował na tyle długo, że udawało mi się wbić kawałek kodu
    >w BASIC-u. Nigdy jednak nie pracował na tyle długo, żebym był w
    >stanie wprowadzić choćby wypisywanie czegoś w pętli - komputer
    >wieszał się zanim zdążyłem wykonać "RUN".

    >Najwyraźniej problem jest związany z aktywnością użytkownika, bo
    >jeśli nie będę robił nic po resecie, to komputer sam z siebie się nie
    >zawiesi. Będzie czekał na wysłanie pierwszego znaku i (zazwyczaj)
    >zawiesi się właśnie dopiero po odesłaniu echa.

    Tak ogolnie:
    -nie widze kondensatorow blokujacych, dodaj. troche elektrolitow na
    zasilaniu tez dodaj.
    -mam zle doswiadczenia z wieloplytkowcami, jakies cuda potrafia latac
    po masach.
    no ale duza ilosc komputerow tak zrobiona,
    -zwolnij zegar dwa razy - zobaczy sie, czy to jakas praca na krawedzi
    mozliwosci,
    -mozna probowac chlodzic czy podgrzewac elementy.

    Ale to mi wyglada na jakis inny problem - prawie dziala.
    "Zawieszenie" domyslam sie, ze diagnozujesz po tych migajacych
    diodach - to wcale nie musi byc prawdziwe zawieszenie.

    Dobrze byloby sprawdzic analizatorem czy oscyloskopem co sie dzieje w
    czasie takiego zawieszenia.

    A poza tym, to przeciez znasz pare powodow - luzna podstawka, podgieta
    nozka.

> [...]
    >TinyBasic'a.

    >Czy możliwe, że winę za taki stan rzeczy ponoszą układy z rodziny
    >74HCT, zastosowane w dekoderach adresów i innej "pomocniczej" logice?
    >Wydawało mi się, że są one zgodne ze starą elektroniką z czasów TTL,
    >ale może jednak NMOS-y od CEMI nie bardzo będą z nimi współpracowały?
    >Bo chyba pamięci SRAM na 100ns nie będą zbyt wolne dla systemu na
    >8080...

    >Ktoś ma jakieś sugestie co do dalszego debugowania? Powinienem się
    >czemuś przyjrzeć za pomoc analizatora stanów logicznych lub

    Zobacz co sie dzieje na magistrali. Czyta rozkazy czy nie, z jakich
    adresow.

    J.