  • 141. Data: 2017-01-17 16:40:58
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Co znaczy "należeć"?

    To znaczy "być własnością". U nas aparaty telefoniczne były
    własnością przedsiębiorstwa Poczta Polska Telegraf i Telefon.
    Potem zostały sprzedane ich dotychczasowym użytkownikom
    i dzierżawcom, czyli abonentom. Suma została dopisana do
    rachunku telefonicznego (nie pamiętam czy jednego, czy na
    raty sprzedawali).

    --
    Jarek

  • 142. Data: 2017-01-17 18:10:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Marek napisał:

    >To znaczy "być własnością". U nas aparaty telefoniczne były
    >własnością przedsiębiorstwa Poczta Polska Telegraf i Telefon.

    Co ma jakis tam sens przy braku lepszych homologacji.
    Bundespost odpowiada za prowadzona usluge i to w dwie strony -
    zapewnia prawidlowe dzialanie telefonu, i zapewnia sobie
    bezpieczenstwo centrali i sieci.

    Minelo 50 lat ... router DSL teraz chyba tez wlasnoscia operatora jest
    ?

    J.

  • 143. Data: 2017-01-17 18:29:11
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 17.01.2017 o 13:54 Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> pisze:

    > Tak, jak obecnie znak CE. Odbiorników bez znaczka używać nie wolno.
    > Chyba, że jest się radioamatorem, to możesz też budować swoje.

    To nie dotyczy przypadkiem tylko nadajników?

    --
    SW3
    ----

  • 144. Data: 2017-01-17 20:14:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pisze:

    >To nie dotyczy przypadkiem tylko nadajników?

    CE dotyczy bardzo wielu wyrobow, elektroniki niemal obowiazkowo.

    Ale przy nadajnikach wymagane badania przez jednostke notyfikowana.

    J.

  • 145. Data: 2017-01-17 20:54:00
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 17.01.2017 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > nawet te z takim glosnikiem ?

    Tak nawet z takim głośnikiem. Z tym, że to uzwojenie wzbudzenia to był
    dławik o indukcyjności kilkunastu henrów, płynął przez niego prąd
    praktycznie stały. Pracowały w układzie CLC, prawie zawsze z dwupołówkowym
    prostownikiem. Czasami było tam dodatkowe uzwojenie kompensujące (o małej
    ilości zwojów) włączane w szereg z głośnikiem - windukowane tam napięcie
    ZMIENNE (będące odbiciem prądu tętnień płynącego przez dławik wzbudzenia)
    odejmowało się od napięcia tętnień dostarczanego przez lampę mocy. Z tym,
    że taki układ rzadko był stosowany w praktyce.

    > Ale mnie ciekawi, co by bylo, gdyby nie mialy - taki glosnik
    > "szeregowy" wpinamy bezposrednio w obwod anody ...

    Robiło się w ten sposób, były głosniki przeznaczone do takiego wpinanie
    w obwód, posiadały magnes stały (te najstarsze podkowiasty) i biegunowość
    cewki (podłączenie jej odwrotnie mogło rozmagnesować magnes, bo włączane
    były w anodę pojedynczej lampy pracującej w klasie A). Typowa oporność
    takiego głośnika to 2 do 4k?. Obejrzec można go sobie np. wyszukując
    fotki popularnego radia VE301

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 146. Data: 2017-01-17 22:39:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Co ma jakis tam sens przy braku lepszych homologacji.

    Gdy PPTiT sprzedało swoje telefony, to one wszystkie były
    wyprodukowane w jednej państwowej fabryce telefonów. Potem
    przez wiele lat i tak nie dało się nigdzie innych kupić.
    Homologacje obowiązywały aż do uniowstąpienia, kiedy to ta
    przebrzydła Unia, która we wszystko się wtrąca i wszystko
    chce regulować, kazała je znieść. Telefony nie przestały
    od tego działać.

    > Bundespost odpowiada za prowadzona usluge i to w dwie strony
    > - zapewnia prawidlowe dzialanie telefonu, i zapewnia sobie
    > bezpieczenstwo centrali i sieci.

    Ja się nie czuję teraz mniej bezpieczny.

    > Minelo 50 lat ... router DSL teraz chyba tez wlasnoscia
    > operatora jest ?

    Bywa -- jeśli się płaci co miesiąc za dzierżawę. Ale obowiązku
    takiego nie ma. W tamtym systemie był całkiwity zakaz podłączania
    czegokolwiek do państwowej sieci. Telefon w moim rodzinnym domu
    nie był włączony do gniazdka, tylko na zicher przypięty kablem
    bo ściany.

    --
    Jarek

  • 147. Data: 2017-01-17 23:33:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > W Niemczech długo każdy aparat telefoniczny musiał należeć do
    > Bundespost, chyba gdzieś do końca wieku. U nas to się zmieniło
    > ma przełomie lat 60/70.

    Przypomnę, że lat temu jeszcze niewiele w Polsce każdy modem
    telefoniczny musiał mieć homologację i ichnią naklejkę.

    Akurat kilka dni temu instalowałem na zabytkowym laptoku N610c Lubintu -
    jest naklejka niewiele mniejsza jak paczka papierosów, gdzie sporo
    miejsca zajmuje ramka z tekstem "Instytut Łączności Potw.Zg Nr 66/2001".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 148. Data: 2017-01-17 23:35:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Może kiedyś wrócę do klimatów z dzieciństwa i zmajstruję sobie
    > detektorowy odbiornik na 225 kHz. Z cewką o wielkiej dobroci,
    > ze słuchawkami z membraną o dobrej wielkości i ze stetoskopem.
    > Prądu to nie potrzebuje, jeśli A.M. zacznie wywijać, to się
    > może taki aparat do czegoś przydać.

    Prądu nie potrzebuje, ale chyba w dużo mniejszej odległości od
    nadajnika, niż heterodyny czy nowsze wynalazki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 149. Data: 2017-01-18 00:54:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Przypomnę, że lat temu jeszcze niewiele w Polsce każdy modem
    > telefoniczny musiał mieć homologację i ichnią naklejkę.

    Teoretycznie przynajmniej. Bo mało kto się tym przejmował. Choć
    i tak potrzeba homologacji jest daleko słabszym warunkiem, niż
    konieczność używania sprzętu będącego własnością operatora.

> [...]
    > Lubintu - jest naklejka niewiele mniejsza jak paczka papierosów,
    > gdzie sporo miejsca zajmuje ramka z tekstem "Instytut Łączności

    Co ciekawe, nie musiał to być laptop kupiony w Polsce. Ja miałem
    taki nabyty gdzieś w Nowym Jorku, który też miał podobną tabliczkę.
    Na niej było umieszczone kilka świadectw lub znaczków z różnych
    krajów świata. W tym wyżej wzmiankowany, wyróżniający się długością
    wśród pozostałych. To niezbicie świadczy o wyjątkowości naszego
    kraju, a nawet o najlepszości.

    --
    Jarek

  • 150. Data: 2017-01-18 00:58:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Prądu nie potrzebuje, ale chyba w dużo mniejszej odległości od
    > nadajnika, niż heterodyny czy nowsze wynalazki.

    Bardzo daleko nie mam. W latach siedemdziesiątych miałem 20km
    do nadajnika w Raszynie. Warszawę I odbierałem odbiornikiem
    detektorowym. Podłączony był do wejścia adapterowego w bardzo
    porządnej wielolampowej superheterodynie z trzema głośnikami.
    Dźwięk była wyraźnie lepszy niż z tego "nowszego wynalazku"
    (solidna niemiecka konstrukcja z lat pięćdziesiątych). Więc
    są zalety i wady każdego z rozwiązań.

    Wiele zależy od otoczenia, od zakłóceń. Gdyby się okazało, że
    ze wszystkich elektrycznych urządzeń ostało się tylko radio AM,
    to będzie jak przed wojną, kiedy odbiornikiem kryształkowym
    łapało się w nocy zagraniczne stacje.

    Jarek

    --
    -- Wyngiel! Wyngiel je we wiosce!